Onlangs heeft Specialized twee nieuwe aluminium fietsen in de markt gezet die en profil en qua geometrie sterk lijken op de bekende carbon varianten. Naast een gravelbike, de Crux DSW, is er ook een nieuwe alu XC-fully: de Chisel. Missen we het carbon?
De Chisel ofwel ‘beitel’ (de naam ken je wellicht al van Specializeds aluminium hardtail die nu Chisel Hardtail heet) toont heel wat gelijkenissen met zijn veel duurdere carbon broertje, de Epic 8. De geometrie en kinematica komen sterk overeen en ook uit het zijaanzicht blijkt dat er voor het ontwerp gekeken is naar de succesvolle Epic 8, hoewel de Chisel een slankere schuine onderbuis heeft en de veerweg achter met 110 millimeter een centimeter korter is.
Voelt de Chisel Comp, die wordt aangeboden voor 3.300 euro, net zo gebalanceerd en rijdt hij net zo capabel als de aanzienlijk duurdere ‘echte’ Epic? We gingen ermee op pad op de relatief vlakke maar bochtige trails die zo kenmerkend zijn voor ons landje en namen de proef op de som.
Smartweld
Voor de constructie van het frame maakt Specialized gebruik van de eigen D’Aluisio Smartweld-technologie (genoemd naar de ingenieur achter de techniek) waarmee ze elke aluminium buis over de gehele lengte precies de eigenschappen kunnen meegeven die ze nodig achten voor de beste prestaties op het vlak van sterkte, stijfheid en gewicht. De trapas vormt één geheel met de zitbuis, net als de veerophanging aan de zitbuis. Bij de veerophanging aan de bovenbuis zie je wel lasnaden, iets dat je ook ziet daar waar de verschillende buizen samenkomen.
Specialized claimt dat het frame dankzij deze techniek aanzienlijk lichter is dan dat van andere aluminium XC-fully’s. Met 13,2 kilo is de Chisel nog steeds geen lichtgewicht, maar bijvoorbeeld de in prijs vergelijkbare aluminium versie van de Scott Spark weegt volgens Scott 15 kilo. Orbea heeft met de Oiz H30 ook een alu XC-fully in het assortiment, maar geeft geen inzage in het totaalgewicht. Het aanbod van full suspension aluminium XC-fietsen is overigens vrij klein. Terecht, of zou het wat meer mogen zijn?
Standje comfy
Een opvallend detail bij de Chisel is de opwaartse stand van de stuurpen, waardoor je in combinatie met de riserbar een fietspositie krijgt die vrij rechtop is, zeker met de drie centimeter aan spacers. Wil je een sportievere positie creëren, dan kun je de stuurpen omdraaien, wat spacers weghalen en eventueel voor een paar tientjes de riserbar vervangen door een vlakke variant. Het broertje van de Chisel, de Epic 8 Comp, heeft overigens ook de stuurpen in deze opwaartse hoek staan. Vanaf de Epic 8 Pro draait Specialized de stuurpen weer om naar standje sportief. Kennelijk gaat men ervan uit dat een fietser met meer budget ook sportiever rijdt, of andersom. In ieder geval, je kunt het maar beter weten.
Waar de stuurpositie comfortabel is, zijn de vrij smalle 2.2 Renegade-banden waarmee Specialized NL de fiets speciaal voor ons uitrustte juist racey. Voor Nederland is dit setje een betere keuze dan de banden die standaard op de fiets zitten (Ground Control en Fast Trak), alhoewel de 2.35-variant van de Renegade nóg lekkerder rijdt vanwege zijn grotere ‘drijfvermogen’ op de zachte Hollandse zandgronden.
Meteen vertrouwd
Eenmaal op de fiets is het al snel duidelijk: de zitpositie is heel mooi in balans met een prettige verdeling van het gewicht tussen het zadel en het stuur. Ik voel me meteen vertrouwd op de Chisel zonder er ooit een meter op gereden te hebben. Het lijkt wel of ik op een 30 inch-fiets zit, iets wat ik herken van de positie op de Epic 8. Als gebeiteld, zullen we maar zeggen. Ik heb de stuurpen omgedraaid en de spacers verwijderd om dieper te kunnen zitten, wat beter bij mijn rijstijl past. Een lockout-bediening op het stuur ontbreekt helaas.
De achtervering (twee standen) doet wat hij moet doen en het pedaalplatform is stabiel genoeg om niet de neiging te krijgen om deze steeds van veerstand te willen veranderen. Echt helemaal ‘dicht’ is de lockout niet, waardoor de achterkant van de fiets in dichte stand niet te hard aanvoelt op bijvoorbeeld gravelstroken. De voorvork kun je in drie compressiestanden zetten: (bijna) dicht, een soepelere middenstand, en open.
Laag bracket
Met zijn dertien kilo is de Chisel natuurlijk geen racebak. Laat je dus niet te veel wijsmaken door de actieve marketingafdeling van Specialized. Onderweg ervaar ik vooral een fiets waarmee je lekker relaxed en ontspannen over lokale trails en bospaden rijdt – en in Nederland heb je met die rijstijl helemaal niet door dat je onderweg bent met een wat zwaardere fiets die niet van carbon is. Wat je wél goed voelt, is dat de vering heerlijk onopvallend werkt en dat werk goed doet, waardoor je je zeker en stabiel voelt en dus ontspannen rijdt. Je zit echt ‘in de fiets’, wat helpt om je rij- en stuurvaardigheden verder te ontwikkelen.
De vering is niet heel actief en daarmee mooi stabiel, maar bij kleine oneffenheden zou iets meer comfort fijn zijn. Bij flinke klappen duwt de vering soms wat hard terug als je de eindstand bereikt, maar dat is nu eenmaal de bijwerking van progressieve veersystemen met anti-bob die wél lekker stabiel zijn onder pedaaldruk. Stel je de vering soepeler in, dan verandert dit karakter, maar raken de pedalen te snel obstakels. Dat laatste gebeurt ook snel door het lage bracket. Kortere cranks kunnen hier een voordeel bieden, terwijl ze geen echt nadeel hebben. Door de lengte van het frame en de flauwe vorkhoek lever je in het kortere bochtenwerk wat speelsheid in, maar heb je meer controle en stabiliteit.
Alternatieven
Volgens Specialized is de Chisel Comp de snelste en lichtste aluminium full suspension fiets. Dat lijkt te kloppen, afgaand op het aanbod van aluminium fully’s op de markt. Kijk je naar carbon fietsen in dit prijssegment, dan mag de Chisel het tegen andere spelers opnemen. Ik denk dan vooral aan de Canyon Lux 6, die overigens een veel sportievere set-up en minder veerweg heeft en zonder dropper komt. Dit is dus een fiets met een ander basiskarakter. Ook uitloopmodellen van carbon instapfietsen kunnen een alternatief zijn.
Wil je toch voor de stevigheid van aluminium gaan en de Chisel wat meer pit geven, dan kun je kiezen voor een upgrade in de vorm van een carbon wielset. Zo wordt de Chisel wat lichtvoetiger en heb je een fiets met een heerlijke geometrie en een goed werkend veersysteem die voor een fully nog steeds redelijk betaalbaar is. De onderdelen van Shimano doen hun werk gewoon goed, en dat carbon? Dat heb ik totaal niet gemist, behalve die wielen dan.
De conclusie? De Chisel is een fiets die veel vertrouwen geeft en heerlijk ontspannen rijdt, helpt om je vaardigheden te verbeteren en ook nog eens een frame heeft dat tegen een stootje kan. Missie geslaagd! En, niet onbelangrijk: je houdt wellicht ook nog geld over… om bijvoorbeeld in een gravelbike te investeren!
Specificaties Specialized Chisel Comp
Plus: de Chisel timmert aan de weg met een uitgebalanceerde zitpositie, goed werkende kinematica en Epic 8-design – en dat voor een fractie van de prijs van zijn dure broer
Min: dit is zeker geen lichtgewicht gereedschap
Prijs: € 3.300
Frame: Smartweld M5 Alu/RockShox Deluxe Select+, 110mm
Voorvork: RockShox Sid, 120mm
Gewicht: 13,2 kg
Groep: Shimano SLX-schakelsysteem, Shimano Deore-ketting en cassette, Shimano MT-crankset
Wielen: Specialized Alu, 27mm binnenbreedte, Shimano MT-naven
Banden: Specialized Renegade 2.2
Zadel en -pen: Specialized Powersport, 143mm /Tranz X Dropper, 150mm
Stuur en -pen: Specialized Alloy, 760mm, 20mm Rise/Specialized, 7 graden
Maten: XS, S, M, L en XL