Is het een fully met minder veerweg of een hardtail met vering? Qua looks doet de BH Lynx SLS sterk denken aan twee bekende short-travel fullies die uitstekend presteren op Nederlandse bodem. Hoe ver houdt de Spanjaard zich tot deze Amerikaanse lookalikes?
Het uiterlijk van de BH Lynx SLS vertoont onmiskenbaar overeenkomsten met de Specialized Epic World Cup, die dan weer vaak wordt vergeleken (qua constructie ten onrechte, vind ik) met de Trek Supercaliber. Zeker de veerophanging van de Lynx lijkt op die van de Epic, die ook uitgerust is met een klein, in de bovenbuis verstopt draaipunt. Ook de Canyon Lux World Cup vertoont gelijkenissen, al is de vering daar net wat lager opgehangen.
Waar de Epic World Cup werkt met één draaipunt, drie veermodi die je vooraf instelt, weinig tot geen sag en een Brain-vork, maakt de Lynx gebruik van een Split Pivot-systeem. Bij de achteras bevindt zich een tweede draaipunt dat concentrisch staat ten opzichte van het draaipunt bij het bracket en steviger is afgesteld dan bij de Lynx Race, BH’s andere XC-fully. De Supercaliber veert achteraan met een voorvorkachtige vering plus één draaipunt bij de trapas, waarbij net als bij de Epic – en veel andere designs – ook gerekend wordt met (en op) de flexibiliteit van de dunne carbon achtervorken. Licht, simpel en onderhoudsvrij.
Forse prijs
BH heeft dus een eigen design en ik ben razend benieuwd hoe de Lynx SLS zich verhoudt tot zijn twee soortgenoten. Hoog tijd om te testen dus. De Lynx is beschikbaar in vier modellen (en kleuren) en ik ga op pad met de 9.7, die qua afmontage niets te wensen overlaat: alleen de 9.9 Flight Attendant-versie is luxer. Instappen doe je voor 6.299 euro met XT-groep en aluminium velgen. De modellen komen allemaal met dezelfde carbonconstructie en een eendelige carbon cockpit van 60 millimeter voor alle maten.

Met een frame van 1750 gram is de Lynx slechts 38 gram zwaarder dan de S-Works Epic World Cup én 200 gram lichter dan een Supercaliber SLR (opgegeven gewichten). Met een totaalgewicht van 9,8 kilo is de fiets erg licht, net als je portemonnee na het betalen van 9.999 euro. Daarvoor krijg je geen model op streng dieet – waar de profs niet eens mee rijden – om maar onder die marketingtechnisch magische tien kilo te blijven, maar wél een fantastisch werkende Fox-vork met 34 millimeter poten, SRAM XX SL Transmission, XTR-remmen, 30 millimeter brede carbon velgen met een heel mooie, luide ratel, een traploos instelbare dropper en 2.4-banden.
Wat opvalt aan de moderne geometrie is de relatief korte achterbrug, wat op papier prettig is voor de wendbaarheid en speelsheid, maar ook ten koste kan gaan van de stabiliteit op steile secties (iets dat in Nederland minder aan de orde is). Bij heel lange mensen kan de verdeling van het gewicht hierdoor wat verstoord raken. Je moet dit soort dimensies overigens altijd in samenhang met de hele fiets zien.
Ingebouwde flex
De cockpit staat niet in een steile hoek omlaag. Samen met de 15 millimeter hoge interne kabelgeleider onder het stuur (die je bij de frame-stack moet optellen), zorgt dit voor een hogere effectieve stackwaarde dan de geometrietabel aangeeft. De reach lijkt redelijk normaal, maar door de steile zitbuis is de bovenbuis relatief kort en in combinatie met de 60 millimeter cockpit kun je korter komen te zitten dan je vooraf had bedacht. Aftermarket is er nog geen langere (en mogelijk diepere) versie beschikbaar, die overigens wel voor 2025 staat gepland.
De kabels gaan door het balhoofd. Duidelijk zichbaar: de 15 mm hoge kabelgeleider die de stackwaarde vergroot.Via de dealer is wel een los verkrijgbare 80 millimeter stuurpen beschikbaar die matcht met de spacervorm en kabelgeleider. Je kunt ook een generieke ronde balhoofdkap van Acros monteren waar elke stuurpen op past. De lockout-hendel, die rechts van de rem is geplaatst, staat veel te ver van het handvat af: laat dit meteen door je dealer aanpassen zodat lockout en dropper in volle actie te bedienen zijn, wat nu niet kan. Opvallend is de ingebouwde flex in het stuur. De computermount staat nét wat te veel omhoog en dichtbij, wat ik niet fijn vind bij navigeren. Het Prologo Nago R4-zadel is top.
Met mijn 1 meter 77 ga ik op pad met een L, waarvan het zadel niet lager kan dan pakweg 725 millimeter en het stuur door de hogere effectieve stack voor mij net iets te hoog staat. Comfortabel en stabiel, maar voor boswielrennen, steile klimmetjes en sprintwerk had ik het stuur liever wat lager gehad. Maat M is dan weer veel te kort voor mij. Zoals gezegd zijn er dus wel losse stuurpennen beschikbaar, maar dan mis je dat fijne stuur.
Op de bok
En dan: rijden maar! Wat direct opvalt is de lichtvoetigheid, die aanmoedigt tot versnellen en waardoor je je snelheid ook makkelijk vasthoudt. De Lynx nodigt uit tot doorkachelen. De voortreffelijke handling is speels en de moderne geometrie biedt ruim voldoende reserve voor de Dutch mountains. Het soepele stuur moet even mijn vertrouwen winnen, maar zorgt voor extra comfort waar (te) stijve sturen daar juist afbreuk aan doen. De heerlijke Fox-vork werkt al even soepel, zonder te wippen of te flexen. Verder waan je je vrij ‘hoog’ op deze fiets. Waar je je op de Epic 8 Pro – die ik gelijktijdig test – meer tussen de wielen waant, zit je hier meer op de bok. De Lynx vraagt dan ook wat meer balans en techniek van zijn berijder, maar de cranks raken dan weer zelden de grond.
Als je goed kijkt zie je rechts achter de demper de kleine swingarm zitten.
Oversized lagers moeten extra stevigheid garanderen.Achteraan heeft de Lynx een kleine 80 millimeter veerweg. Ik heb wat tijd nodig om de vering te doorgronden – geen set and forget hier. Wil je alles uit deze fiets halen, dan moet je echt even de tijd nemen om hem op jouw rijstijl af te stemmen. Als de vering vrij zacht staat ingesteld of met wat meer rebound is hij erg gevoelig voor wippen, wat vooral opvalt als je een afwisselend parcours rijdt met ook vlakkere secties: je ziet en voelt de achterkant dan ouderwets zenuwachtig op en neer gaan. Het lijkt de fiets overigens nauwelijks af te remmen.
Door te spelen met vooral de rebound (relatief weinig) en de druk (net iets meer) verandert het karakter, verdwijnt het wippen en krijg je een efficiënt gevoel terug, waarbij de Lynx weer wat minder goed overweg kan met oneffenheden. Dat duale vind ik leuk, want daarmee kun je meerdere kanten op: van een heel gevoelige achterkant die veel en goed absorbeert bij rustige ritten tot een stuggere instelling die ideaal is voor snelle ritten op vlakkere ondergrond – en alles daar tussenin natuurlijk.
Rondje Amerongen
Hoe fietsen zich tot elkaar verhouden kun je het best ontdekken door ze direct na elkaar te testen. Op de MTB-route Amerongen rijd ik eerst een ronde met de Lynx SLS en daarna een ronde met de Supercaliber 9.9 (die ik goed ken), steeds met dezelfde wielset. Ik let vooral op hoelang ik kan rijden zonder te moeten gaan staan – om bijvoorbeeld een flinke duw van achteren te voorkomen – en hoe de zitpositie en het rijkarakter zich tot elkaar verhouden. En wat zegt deze test over de inzetbaarheid en de doelgroep?
Op de Lynx kom ik tot ver op de route zonder uit het zadel te gaan. Ruigere passages, wortels, remkuilen en andere hobbels verwerkt hij goed. De wat meer ‘rechtop’ zitpositie en het soepele stuur zorgen voor comfort en vertrouwen, wat fijn is bij dit soort speelse ‘trail-doorkachelritten’. Klimmen gaat top, en op de vrijwel continu onrustige ondergrond is een allround instelling met iets meer rebound voor wat meer comfort nooit echt hinderlijk. Op de paar lange klimmen zet ik even de lockout aan, iets wat bijvoorbeeld niet kan bij de Epic World Cup – waar je vooraf een instelling kiest die, eenmaal gekozen, niet door de lockout overruled kan worden.

Specificaties BH Lynx SLS
Plus: deze Spaanse katachtige is licht, speels en snel, beschikbaar in vier kleuren en top voor raceday én funday
Min: het aanpassen van de vering aan je rijstijl vraagt de nodige tijd en er is (nog) maar één maat cockpit beschikbaar
Prijs: € 9.999,90
Frame en voorvork: Carbon EC Layup, FOX SL Factory push-to-lock/FOX 34 SC Factory push-to-lock, 110mm
Gewicht: 9,8 kg
Groep: SRAM XX SL AXS T-Type/Shimano XTR-remmen
Wielen: BH Evo carbon SL, binnenbreedte 30mm
Banden: Pirelli Scorpion XC RC 2.4
Zadel en -pen: Prologo Nago R4 carbonrails, 147mm / Bike Yoke Divine SL, 125mm drop
Stuur en -pen: BH Stealth topflat, 60mm, 760mm breed, -6 graden, 9 gr backsweep, 4 gr upsweep
Maten: S, M, L en XL
Meer informatie vind je op de website van BH Bikes.
