Vorige week kon je al alles lezen over de Lapierre Prorace CF 7.9, een hardtail. Vandaag is het tijd voor de tweede fiets uit deze test: de Focus Raven. Een echte ‘speelfiets’.
De Lapierre is een allemansvriend waarmee je binnen drie bochten dikke maten bent, bij de Raven 8.9 van Focus ligt dat toch anders. Maar daarover later meer, eerst het uiterlijk. Deze hardtail heeft een strak en minimalistisch ontwerp met forsere, meer vierkante buizen. Mooi, als je het ons vraagt. Verder is de Focus zo’n fiets waarop wél alle moderne snufjes zijn terug te vinden. Zo heeft het carbon frame een opbergvak in de onderbuis en lopen de kabels door het balhoofd. Ook heeft de Raven een dropperpost en brede banden met flinke noppen. Maar leidt dit alles ook tot een betere fiets?
Aan de prijs ligt het niet. Die is ongeveer gelijk aan die van de Lapierre. Ook de geometrie wijkt weinig af van die van de Fransoos: de reach is 5 millimeter langer, de zitbuishoek is identiek. Maar aan de voorkant heeft Focus het wel flink anders aangepakt. De RockShox SID-voorvork heeft 12 centimeter veerweg en het balhoofd is 2 centimeter hoger dan bij de Lapierre. Ook staat de vork anderhalve graad verder onderuit (66,5 graden). Tel hierbij op dat de (semi-)geïntegreerde stuurpen 3 centimeter spacers bevat. Hierdoor staat het stuur een flink stuk hoger dan bij de Lapierre. Bij de eerste kennismaking denk je nog net niet ‘gaan we boodschappen doen?’ De Focus voelt verre van sportief aan, met andere woorden. Het rechte stuur zonder backsweep versterkt dit gevoel nog verder.
Over de Focus Raven
Maar sportief gevoel of niet, de Raven zit wél mooi in elkaar. Een wat langere achtervork die voor meer stabiliteit zorgt, een bracket met schroefdraad en kabels die binnendoor lopen, zelfs met meegelamineerde tunnels in het carbon. Wat wel jammer is, is dat we zien dat die laatste techniek vervolgens niet gebruikt wordt: de kabels lopen gewoon los door de onderbuis. Dat we dit zien, komt doordat er op de onderbuis met één druk op de knop een plastic kapje opengaat. Dit maakt de weg vrij naar een ruim opbergvak, waar moeiteloos al je reservemateriaal in past. Mooi gedaan. En prettig dat deze opening hoog op de onderbuis zit, daardoor kun je er makkelijk bij.
Tijdens een eerste rondje merken we direct een groot verschil met de Lapierre. Waar die laatste hardtail voelt alsof hij wil racen, is de Focus echt een ‘speelfiets’. Hier is wel vrij gemakkelijk verandering in aan te brengen, als je dat wil. We verwijderen de hele stuurpenconstructie en plaatsen een diepere, langere variant. Ook zetten we er een stuur met meer backsweep op en, belangrijk, snellere banden met minder profiel. Zo heb je in een handomdraai een compleet een andere fiets die wél snel vooruit wil. In die race-setup kun je met de Focus net zo goed tussen de linten rijden als met de Lapierre. Zeker omdat deze fiets standaard wél met een dropper post komt, waardoor de MTB ook bergaf volledig uit te spelen is.
De verstelbaarheid van de zadelpen is flink, tot 170 millimeter in maat XL, wat voor crosscountry-gebruik misschien zelfs wel iets te veel is. Als je hem zo ver omlaag zet, moet je namelijk een behoorlijke squat doen om te gaan staan. Ook de Focus is voorzien van SRAM GX-schakelgerei en Level TLM-remmen. En ook hier zien we DT Swiss X1900- wielen, waarbij we dezelfde kanttekening plaatsen als bij de Lapierre. Ondanks deze identieke onderdelen weegt de Focus een kilo meer dan de Lapierre. Dit komt vooral door de dropperpost en de stuurpenconstructie.
Tijd voor conclusies
Twee fietsen met grotendeels dezelfde onderdelen en voor nagenoeg dezelfde prijs – maar met een compleet andere rijbeleving. De Focus is duidelijk de avonturenfiets. Het is de hardtail die je koopt om marathons te rijden zonder prestatieverwachting. Een degelijke carbon fiets vol potentieel die zowel qua funfactor als snelheid hoog scoort. Mits er een kleine verbouwing plaatsvindt, dat wel. Want in standaardsetup mis je de punch die je graag hebt op Nederlandse routes. Technisch zit de fiets goed in elkaar en hoef je niet te vrezen voor onaangename verrassingen.
De Lapierre blinkt uit in eenvoud en scoort hoog als het om rijeigenschappen en gekozen componenten gaat. Gewoon opbouwen en gaan. Geen gedoe. Functie boven vorm, daar houden we van. Uiteindelijk moet zo’n fiets ook onderhouden worden, en dan ben je blij als dat zonder verrassingen gedaan kan worden. Kortom: fiets je sportief en kijk je graag op je klokje aan het eind van de toertocht, dan is de Lapierre van deze twee de fiets voor jou. Ben je liever in de bergen dan in de polder en rijd je liever technisch dan snel? Dan is de Focus absoluut het overwegen waard.
Specificaties Focus Raven:
Plus: vol moderne features, daalt als een fully
Min: rolweerstand
Prijs: € 3.599,- (frameset)
Frame: carbon
Voorvork: Rock Shox SID 120 mm
Gewicht: 11,6 kilo
Groep: SRAM GX Eagle 32, 10-52
Remmen: SRAM Level TLM 180/160 mm
Wielen: DT Swiss X1900 Spline
Banden: Maxxis Rekon Race 2.35
Zadel en -pen: Selle Royal Groove/Focus Dropper Post
Stuur en -pen: Focus C.I.S.
Maten: S t/m XL
Hier vind je meer informatie over Focus.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."