Een met dons gevulde bodywarmer of een multitool. Een betaalbare gezinswagen met schuifdak of een combimagnetron. Het zijn allemaal dingen die veelzijdig zijn maar niet hetzelfde, net als deze twee trailbikes. Maak kennis met een nieuwe generatie rijdend speelplezier. Vandaag: Merida One-Forty 8000.

Bekijk je deze Merida en Canyon (daar in dit artikel meer over) vluchtig vanaf de zijkant, dan zie je twee fietsen die sterk op elkaar lijken. De achterdemper zit op dezelfde plek, de veersystemen komen overeen en allebei hebben ze een Fox-demper. Besnuffelen we ze van wat dichterbij, dan zien we de nodige verschillen: zo is de Merida voorzien van 150 millimeter vering voor en 140 achter, terwijl de Canyon het met 140 en 130 millimeter moet doen. Maakt die ene centimeter echt uit? En wat merk je daarvan? Hoe verschillend zijn beide fietsen en wat voel je daarvan in de praktijk? We zochten het allemaal uit.

Haal hier de nieuwste editie van Fiets Magazine!

Merida One-Forty 8000

Bij het horen van de naam Merida wordt het mij nog altijd groen-blauw voor ogen, een overblijfsel uit de tijd van José Antonio Hermida en Rudi van Houts en hun 26 inch fietsen met vlammen op de balhoofdbuis. Dat kitscherige is er gelukkig al een paar jaar af en behalve in kleurkeuze is het merk ook in techniek enorm gegroeid, wat zeker opvalt bij de nieuwe generatie One-Forty (en One-Sixty): de carbon fiets heeft een zeer vooruitstrevende geometrie en steelt de show met enkele mooie technologische innovaties.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Waar we de Canyon meekrijgen in maat XL, is de Merida een maatje Long – geen Large, maar Long. Net als sommige andere merken heeft Merida de geometrie nogal opgeschud, waarbij vooral de lengte van de fiets enorm is gegroeid, en dat maakt dat je niet zomaar de maat van je oude fiets kunt overnemen. Long klinkt dan wel bijna hetzelfde als Large, maar de maatvoering komt bijna één op één overeen met die van de XL Canyon, die ook zeker niet kort genoemd mag worden. Fors aan de maat dus.

Idioot steil

Op papier is de Merida dus een moderne fiets. Waar het merk normaal gesproken eerder behoudend is in zijn keuzes, zet het hier brutaal de toon. De reach is 509 millimeter en de zitbuis meet 80 graden, wat idioot steil is. Het idee hierachter is dat dit de klimprestaties verbetert. De hoogte van het balhoofd is dan weer relatief laag, zodat je nog wel sportief kunt trappen. Desgewenst kun je de hoogte altijd nog opkrikken met een ander stuur.

Nog meer moois vinden we in en rond de zitbuis: Merida heeft een eigen zadelpen ontwikkeld die verstelbaar is tot wel 230 millimeter! Dat is extreem veel en perfect voor langere mensen. Het is even wennen en je moet een behoorlijke squat doen om het zadel helemaal naar beneden te duwen, maar het ziet er erg slick uit. Het verstellen gaat simpel met een boutje aan de zijkant van de zadelpen. Nóg meer leuks vinden we ten slotte aan de onderzijde van het frame, om precies te zijn in de vorm van een geheim luikje. Het blijkt net geen toegangspoort tot een andere dimensie, maar je kunt er wel zaken als een binnenband of patroon in kwijt.

Behoorlijk flink

Het carbon frame van de Merida zit goed in elkaar. Het vierpunts-veersysteem is een beproefd concept en met grote lagers en forse bouten kiest het merk duidelijk voor betrouwbaarheid. De achtervork loopt behoorlijk breed uit, wat een garantie op schuurplekken betekent. Net als bij veel andere merken lopen ook bij Merida de kabels door het balhoofd. Mooi, maar dat is het dan ook. Wat ook mooi is, zijn de geïntegreerde spatbordjes achter de bracketas die een en ander mooi afdichten. Al met al herbergt de fiets flink wat doordachte details.

Hoewel Merida de One-Forty 8000 als trailfiets bestempelt, is de afmontage behoorlijk flink. Een Fox 36-vork, Maxxis Minion-banden met een versterkt karkas voor de achterband en een setje stevige remmen met vier zuigers: het geeft een hoop vertrouwen, maar krikt het gewicht ook hoog op tot 15,2 kilo. Het is een behoorlijk verschil met de Canyon, die een stuk fragieler is afgemonteerd. De term trail is blijkbaar net zo multi-interpretabel als bijvoorbeeld gravel, want waar begint dit segment eigenlijk? Of misschien moeten we vragen: waar eindigt het?

Specificaties Merida One-Forty 8000

Plus daaleigenschappen, zadelpen
Min gewicht
Prijs € 8.899,-
Frame carbon / Fox Float DPS Performance
Voorvork Fox 36 Float Performance 150 mm
Gewicht 14,9 kg
Groep SRAM GX AXS 32, 10-52
Remmen Shimano XT 203/203
Wielen Race Face Turbine R30
Banden Maxxis Minion DHF 2.5 / Dissector 2.4
Zadel en -pen Merida Team TR / Expert SL
Stuur en -pen Merida Expert
Maten X short t/m X long
Website merida.nl

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."