Wil je een World Cup-waardige fully met carbon wielset, elektronisch schakelen en een dropper? Dat gaat je dan serieus veel geld kosten. Of… toch niet? Deze Rockrider is geen gewone Rockrider, maar eentje waarmee Decathlon – net als met Van Rysel – een nieuw pad is ingeslagen. Hoe serieus moeten we hem nemen?
Net zoals Decathlon al zijn racefietsen onder de naam Van Rysel verkoopt, heeft de Franse outdoorgigant (en een van de grotere afzetters van fietsen) ook een apart offroadmerk: Rockrider. Vroeger was Rockrider echt een merk voor beginners en moest je met het groeien van je skills en daarmee de materiaaleisen al snel je heil elders zoeken, maar met de komst van de Race 940 S hoeft dat niet meer. De fiets wordt gebruikt door professionals op het allerhoogste niveau, en moet (dus) ook de hobbymountainbiker die én hard wil knallen én technische zones wil kunnen rijden tevreden kunnen stellen. En het mooie is: dat alles ook nog eens voor een aanvaardbare prijs.
World Cup-technologie
Het beste podium om zo’n fiets te ontwikkelen en te testen? Dat is de XC World Cup, waar het allemaal draait om zaken als efficiëntie, handling en controle. De fietsen moeten licht zijn, maar toch stevig en betrouwbaar. De parcoursen? Die zijn afwisselend, niet alleen van karakter, maar ook per discipline. De shorttrack-race vraagt om een snelle, efficiënte fiets, de XC-race – die een dag later met dezelfde fiets gereden moet worden – om wat extra reserve om het meer uitdagende terrein te kunnen trotseren.
Wil je een fiets ontwikkelen die dit allemaal aankan en ook nog eens competitief genoeg is om de beste rijders tevreden te stellen, dan heb je een… World Cup-team nodig – en dat heeft Rockrider sinds 2022 met het zeskoppige internationale Rockrider Ford Racing Team. Met maar liefst drie nationaal kampioenen aan boord rijden de Rockriders vooraan mee en pakken ze geregeld podiumplekken. Het team vormt een levend ontwikkelingslaboratorium naast Decathlons vaste testcentrum nabij Chamonix in de Franse Alpen.
Dat hebben wel meer merken, hoor ik je denken. Maar wat die ook hebben: dure panden, duur personeel, retailers, grote marketingbudgetten, veel keuze én andere margedoelstellingen. Dat alles wordt uiteindelijk betaald door… de klant. Bij Decathlon gaat dat anders. Rockrider wordt online verkocht, heeft geen dure branding en Decathlon koopt zeer groot in, denkt in andere margemodellen en heeft een bijzonder efficiënte logistieke keten. Daarbij draait het bedrijf omzet op veel meer terreinen dan alleen de fiets. Tel dat op bij het doel van Decathlon, namelijk innovatieve en goede producten voor iedereen bereikbaar maken, en je hebt een heuse World Cup-fiets – de Race 940 S Ltd – voor 6.550 euro of deze iets minder luxe Race 940 S voor 4.550 euro.
Er zijn slechts twee modellen, met identieke frames en een identieke kleurstelling – dezelfde als die van de profs. Die profs rijden overigens wel met Manitou-vering die nog niet beschikbaar is voor de consument.
(On)opvallend efficiënt
Mijn 940 S (maat M) is uitgerust met SRAM GX AXS T-Type, Reynolds Carbon-wielen, RockShox SID-veerelementen die een veerweg van 120 millimeter voor en achter mogelijk maken en uiteraard een dropper, van Fox. De geometrie is modern en sportief tegelijk, met een lage stackwaarde en een voorwiel dat door de lange reach en luie vorkhoek van 66,5 graden ver vooruit steekt. De lage stack en diepe stuurpen (-20 graden) maken een voor een 120 millimeter MTB zeer sportieve zit mogelijk die uitnodigt om gas te geven, maar ook van pas komt bij het steile klimwerk. Wil je meer rechtop zitten? Dan vervang je simpelweg de stuurpen.
Voor het stuur hangen naast de remkabels de kabels voor de lockout, die drie standen heeft: open, pedal en dicht. De vering werkt zo efficiënt dat hij bijna niet opvalt: tijdens het fietsen kan ik de bike nauwelijks betrappen op de bekende pompende werking. Pas als de vering geactiveerd wordt door het terrein merk ik dat ik op een fully zit, en na verloop van tijd gebruikte ik de ‘dicht’-stand helemaal niet meer. Zelfs op asfalt- of gravelbeklimmingen ervaar ik met de lockout in pedal-stand of open-stand geen vaag gevoel in de achterkant of een remmend gevoel – iets dat je niet van elke fully kan zeggen.
Het is een groot pluspunt, vooral omdat de vering zijn werk wel erg goed doet en we hier toch echt met een 120 millimeter fully onderweg zijn. Wat nog aangenamer is, is de mooie balans tussen stijfheid en souplesse. Een té stijf frame kan bonkig aanvoelen en tegenwerken in het snelle bochtenwerk. Niets daarvan bij de Rockrider!
De rust zelve
Bochten rijgt de Rockrider soepel, speels en met veel grip en vertrouwen aan elkaar, zonder dat hij nerveus aanvoelt. De achterkant volgt gezwind en laat zich makkelijk sturen, meedriften en meeglijden, terwijl de voorkant heel stabiel en speels aanvoelt. Op de bikebaan van Wielervereniging Noord Veluwe in Harderwijk neem ik alle kunstmatige ‘XC-obstakels’ zoals drops, trappetjes, rotsen, table tops, kombochten en steile afdalingen en klimmetjes met veel vertrouwen en dus plezier – keer op keer.
Verder vijlen aan de techniek, kijken hoe ver, hoog of snel je kunt gaan: ik test de fiets uitvoerig, en telkens valt het me op hoeveel vertrouwen de Rockrider me geeft zonder mij te dicteren. Ook tijdens een Duitse Autobahnmarathon die wordt verreden in erbarmelijke omstandigheden blijft de fiets ondanks de spekgladde afdalingen de rust zelve, waardoor ik ondanks de gladde ondergrond toch met vertrouwen omlaag duik. Door de goede tractie klimt de fiets ook erg goed.
Ook als het gaat om de snelheid kan de 940 S met de besten mee. Met de vering in de pedal-stand of helemaal open is de fiets niet te houden – zonder dat je telkens in de weer hoeft te zijn met de lockout, die ook een effect heeft op de fietspositie. Een fiets in lockout heeft een andere geometrie dan een fiets in de open stand, en hoe meer veerweg, hoe groter dat effect. Over de fietspositie gesproken: ondanks de lage stack en de diepe stuurpen ervaar ik geen overmatige druk op mijn handen of schouders. De balans op de 940 S is goed in orde.
Gewild en schaars
Is er op de Rockrider nog wat aan te merken? De Hutchinson Kraken-banden vind ik niet zo snel aanvoelen. Na één ritje vervang ik ze door mijn vaste testsetje, ook om een goed oordeel over de fiets zelf te kunnen geven. Verder zou de afwerking van de boutjes bij de scharnierpunten van de achtervering fraaier mogen. Maar uiteindelijk is de zwakste plek van de 940 S toch de beschikbaarheid: wees er snel bij, want deze World Cup-waardige fiets is gewild en schaars tegelijk. Het succes van de nieuwe-stijl Rockrider verraste blijkbaar ook Decathlon… Wij, en blijkbaar veel andere bikers, nemen deze XC-fiets wel degelijk serieus!
Specificaties Rockrider Race 940 S
Plus: deze fiets scoort met een mooie balans tussen stijfheid en souplesse, een efficiënt veersysteem en een scherpe prijs
Min: de afwerking van de veerophanging had fraaier gemogen
Prijs: € 4.549,99
Frame: carbon/Rockshox Sidluxe Select+ 3p, 120mm
Voorvork: Rockshox Sidbase 3p, 120mm
Gewicht: 11,7 kg (excl. pedalen)
Groep: SRAM GX Eagle Transmission AXS T-Type /34,10-52
Remmen: TRP Slate, X2 180mm (V), 160mm (A)
Wielen: Reynolds TR309/289
Banden: Hutchinson Kraken Racing Lab (V), Kraken Racing Lab Hardskin (A), 29x 2,3
Zadel en -pen: Fizik Argo, 145mm/Tranz X Dropper Light, 125mm
Stuur en -pen: Rockrider Race Alu, 760mm, 8mm Rise, 9 gr Backsweep, 4 gr Upsweep
Maten: S, M, L en XL