Voor Fiets 02 gingen we op pad met twee tijdritfietsen. Een van die twee is deze Canyon Speedmax CFR Disc eTap. Aan de prijs te zien (€11,999) moét het wel een goede tijdritfiets zijn, maar is dat ook zo? Wij zochten het uit.
Ik ga eerlijk zijn, de dagen dat ik op tijdritfietsen heb gereden zijn beperkt: hooguit eens tijdens een race tegen de klok in een ronde. Maar de kans om dit gruwelijke monster te testen kon ik niet voorbij laten gaan. De Speedmax is niet goedgekeurd door de UCI, maar is wel heel populair in de triatlonwereld. De versie die ik mocht testen is het absolute topmodel. Er is geen cent bespaard en inclusief alle topcomponenten komt de rekening uit op net geen 12 duizend euro. Gelukkig kent de Speedmax CFR familie ook (iets) minder prijzige modellen. Verwacht niet dat je met deze raket onopgemerkt kunt rondrijden. Tijdens het testen gebeurde het regelmatig dat tegenliggers omdraaiden om een kijkje te nemen.
Het gewicht van 9,3 kilo is niet laag, maar de aerodynamica is verbluffend. Op een lage snelheid is hij voor een tijdritfiets bijzonder goed te controleren, ook met de handen op de remgrepen. Tijdens het klimmen of optrekken na de bocht is hij niet bokkig, maar bijzonder comfortabel. Ga je eenmaal met de armen op de liggers, dan worden je schouders door het Canyon Triathlon Flatbar-stuur heel dicht tegen elkaar geduwd. Ook je handen zitten tamelijk dicht bij elkaar. Dat is even wennen, maar hé: alles voor de aerodynamica. Je krijgt er een doos vol spacers bij, dus een goede positie vinden kan het probleem niet zijn.
Genieten geblazen
Eenmaal op snelheid komt de Speedmax in zijn sweetspot. Waar je op een gewone fiets steeds harder moet trappen als de snelheid omhoog gaat, lijkt het boven de 40 per uur alsof je juist minder vermogen hoeft te leveren om te blijven gaan. Dat is genieten, zeker als je een comfortabele houding weet te vinden op het stuur. De stijfheid rond het bracket is zeer hoog, waardoor geen watt verloren gaat. Bij fikse zijwind blijft hij opmerkelijk stabiel in vergelijking met andere tijdritfietsen. Knap van Canyon, maar de fraaie Zipp-wielen zullen hier ook aan bijdragen. In het frame zit een waterreservoir ingebouwd: met een slang kun je drinken terwijl je in de beugels ligt. Op de bovenbuis zit de Bento Box, waarin je gels of bars opbergt. Reservemateriaal stop je weg in een vak boven het crankstel. Een tijdritfiets uit deze prijscategorie schakelt uiteraard elektronisch. Dankzij de blips (afstandsbedieningsknopjes) van de SRAM eTap-groepset kun je zowel schakelen op de remgrepen als in de beugels.
De cassette is een 10-28, de vertanding voor is 50/37. Persoonlijk zou ik liever een groter kettingblad hebben dan 50. De fiets is per slot van rekening gemaakt voor snelheid. Het crankstel is voorzien van een Quarq-powermeter. Het kartelprofiel van de Zipp 858-wielen maakt de fiets extra opvallend. Als je recht van achteren kijkt zijn de achterbrug en voorvork zo plat dat de Speedmax meer weg heeft van een ruimteschip dan een fiets. Ik kan alleen maar concluderen dat het onwijs genieten is op deze fiets. Zeer goed handelbaar en toch enorm snel. Is dat blauw je te opzichtig? Hij is er ook in grijs/zwart. Maar ook dan zul je vast nog wel een beetje opvallen.
Specificaties Canyon Speedmax CFR Disc eTap
Pluspunten: geen compromissen, elektrisch schakelen
Minpunt: niet te betalen
Prijs: €11.999,- (compleet)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 9,34kg compleet excl. pedalen
Groep: SRAM Red eTap AXS, 12-speed 50/37, 10-28
Wielen: Zipp 858 NSW TL
Banden: Continental GP 5000s TR 28 mm
Zadel en -pen: Fizik Mistica/Canyon SP0049 Aero
Stuur en -pen: Canyon CP0019 Triathlon Flatbar short
Maten: S,M,L,XL
Meer informatie over Canyon vind je hier.