Heb je soepele heupen? Dan dans je dwars door de wind met deze Fransoos. Lees hieronder alles over de Lapierre Aircode DRS 7.0.
Voor de ontwikkeling van de Aircode DRS zocht Lapierre een windtunnel op in Eindhoven. Met resultaat: naar eigen zeggen is de nieuwe aerofiets qua wattageverbruik 13 procent efficiënter dan de oude Aircode SL. Let wel, dit geldt bij een snelheid van 50 kilometer per uur en exact frontale tegenwind. Heb je de wind tegen onder een hoek van 10 graden, dan trap je nog maar 5 procent efficiënter. En bij lagere snelheden zijn de verschillen nog een stuk kleiner. Aangezien de meesten van ons niet dagelijks 50 per uur rijden, hebben we het dus over minimale verschillen. Maar goed, wie weet zijn die marginal gains net wat jij nodig hebt om je gemiddeldes omhoog te krikken.
Wat opvalt bij het rijden op de Lapierre Aircode DRS is de stabiliteit die je ervaart. Hij stuurt en manoeuvreert superstrak. Ben je van plan om kort in te sturen en kort de bocht uit te komen, dan kom je er ook echt kort uit, zonder verrassingen. De flinke torsiestijfheid draagt daar aan bij. De geometrie is zeer aerodynamisch, met een vrij lange reach en geen al te hoge stack. Het vereist dus wel enige flexibiliteit in de heupen om diep te kunnen zitten op de Aircode DRS. Het gewicht is oké, maar in deze prijsklasse niet echt verrassend. De Shimano Ultegra Di2 12-speed groep doet zijn werk feilloos en geeft geen krimp. Daar worden we blij van.
Het balhoofd van de Aircode DRS heeft geen aanslag, een draaibeperking die voorkomt dat de voorvork tegen het frame kan slaan. Lapierre is zich hiervan bewust. Voor nu moet een doorzichtige plakker bovenaan de vork bescherming brengen, die gaat uiteindelijk vervangen worden door een in het frame geintregeerd rubber elastomeer. Nog een esthetische minpuntje: de gaten in het stuur, bedoeld voor een opzetstuur. Handig, maar hoeveel mensen gaan zo’n ding monteren? Het stuurlint wat verder doorwikkelen kan dit oplossen.
Specificaties Lapierre Aircode DRS 7.0
Pluspunten: stijf, stuurt direct, degelijke setup
Minpunten: zwaar, geen aanslag voorvork
Prijs € 5699,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,15 kg (compleet excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra Di2 R8150, 52/36, 11-30, 160/140mm
Wielen: Lapierre Road Disc 50
Banden: Continental GP-5000S 25 mm
Zadel en -pen: Prologo Dimension/Lapierre Aero Carbon
Stuur en -pen: Lapierre Aero UD carbon/Lapierre
Maten: XS, S, M, L, XL
Website lapierrebikes.com