Onlangs kon je hier al alles lezen over de Canyon Speedmax CFR Disc eTap, een fiets waar je weliswaar veel geld voor moet neerleggen, maar dan ga je wel als de brandweer. Hoe zit dat bij deze Orbea Ordu M10iLTD? Wij zochten het uit.
De volledig Dura-Ace Di2 afgemonteerde Orbea Ordu M10iLTD is een prachtige machine. Mijn testmodel had nog de 11-speedgroep, maar als je nu een Ordu bestelt, komt hij keurig met de nieuwe Shimano R9250 12-speedgroep. Ook de wielen zijn standaard Dura-Ace (C50).
Als je nog nooit op een tijdritfiets hebt gereden is het aan het begin even zoeken. Door de geometrie hel je erg ver naar voren, waardoor je heel diep kunt zitten en toch een redelijk normale heuphoek kunt houden. Daardoor komt er wat meer gewicht op de voorkant van de fiets en dat merk je tijdens het rijden. Even uit het zadel en staand een brug op voelt heel anders dan op een normale koersfiets. De fiets goed afstellen is dus een belangrijk element van een goede tijdrit.
Alles is af te stellen
En dat is direct een van de onderdelen waarin deze fiets uitblinkt. Het aantal afstelpunten om de fiets op maat te maken is indrukwekkend. Uiteraard kun je het zadel op de rails naar voren en naar achter schuiven, maar ook het punt waarop het zadel bevestigd zit op de zadelpen is te verplaatsen. Je kunt kiezen voor een basis zitbuishoek van 74, 76 of 78 graden. Zo maak je de fiets niet alleen geschikt voor een triatlon, maar ook voor een tijdrit conform de strenge UCI-eisen.
Ook aan de voorkant van de fiets zijn de instelmogelijkheden legio. De basebar is voorzien van een lichte hoek en omkeerbaar, waardoor je je zithouding 30 millimeter hoger of lager kunt maken. Verder zijn de armsteunen tot 140 millimeter in hoogte verstelbaar en is de hoek tot 15 graden bij te stellen. De hoogteverstelling van het stuur is wel wat knullig ontworpen. Om de constructie vast te zetten draai je twee schroefjes letterlijk tegen het binnenwerk van het stuur. Daardoor ontstaat schade iedere keer als je de boel loshaalt en anders instelt.
Alles klopt aan deze slimme Spanjaard. Nou ja, bijna.
Hoewel de stuurpen onderdeel is van de frame/vorkconstructie is de reach toch instelbaar. De brug waar de armsteunen op bevestigd zijn, heeft meerdere bevestigingspunten en is bovendien om te draaien. Ook dit levert weer een ruimte van 120 millimeter op. Daarnaast is uiteraard ook de lengte en de breedte van de armsteunen instelbaar. Kortom: de fiets is indrukwekkend veelzijdig en niets staat je in de weg om de ideale houding te vinden.
Aero-toolbox
Het is nog niet gedaan met customizen: ook de looks van de fiets zijn volledig naar eigen wens te kiezen. Lakkleuren, decals, de kleur van de logo’s, alles is naar smaak aan te passen. De kabels zijn uiteraard netjes intern weggewerkt. De oplader van de Di2-groep zit verwerkt in de aero bidonhouder. Diezelfde bidonhouder vormt samen met de toolbox onderop een aerodynamisch geheel. Die toolbox is dus niet alleen praktisch, maar heeft ook echt een functie bij het verlagen van de luchtweerstand. Let wel: de box voldoet niet aan de UCI-eisen, dus alleen monteren bij trainingen en triatlons.
De fiets rijdt zoals je zou verwachten. Heel strak, heel direct en heel snel. Schakelen en remmen gaat zoals je gewend bent van Dura-Ace Di2, fantastisch. De fiets voelt degelijk, solide en betrouwbaar. Alles klopt. Hoewel, een ingebouwd drinkreservoir had best gemogen, of ben ik nu aan het zeuren?
Specificaties Orbea Ordu M10iLTD:
• Pluspunten: veel instelmogelijkheden zitpositie, kleurdesign naar persoonlijke smaak
• Minpunten: montage stuurpenhoogte, geen ingebouwd drinkreservoir
• Prijs € 9599,-
• Frame/voorvork carbon/carbon
• Gewicht 8,98kg compleet excl. pedalen
• Groep Shimano Dura-Ace, 12-speed 52/36, 11-30
• Wielen Shimano Dura-Ace C50 Disc Carbon TL CL
• Banden Vittoria Rubino Pro, 25c
• Zadel en -pen Fizik Argo Vento/Orbea Ordu OMX
• Stuur en -pen Orbea Ordu OMX met Vision metron TFA Carbon Aero Clip-on
• Maten XS,S/M,M/L,XL
Meer over Orbea vind je hier.