Een echte topfiets, voor de helft van het geld dat je er bij andere merken voor betaalt. Léon van Bon zocht het addertje onder het gras – maar of hij hem heeft gevonden? Hij stapte op de Cube Litening Aero C:68X, en genoot zich groen en geel.

In drukke tijden is fietsen voor mij de ultieme manier om te ontspannen, het is een echte uitlaatklep. Een nieuwe testfiets geeft mij daarbij nog eens extra motivatie om eropuit te trekken. Hoe zal die fiets aanvoelen, en wat vind ik ervan? Toen ik voor een klus in de buurt van Rotterdam moest zijn, combineerde ik dat daarom met een bezoek aan de Cube Store Vlaardingen. In die prachtige winkel kon ik een Cube Litening Aero C:68X SLX ophalen. Toen ik aankwam, stond de fiets al blinkend op me te wachten.

Een beetje pit

De Litening Aero doet zijn naam eer aan, deze hele fiets schreeuwt aero, snel, gáán! Mijn testexemplaar is uitgevoerd in groen met de van Cube bekende fluorgele accenten (de officiële naam van deze kleurstelling: goblin ‘n’ yellow). De groene metallic lak verandert ook nog eens van kleur, afhankelijk van de lichtinval, en wordt dan paarsachtig. Het is al met al een gewaagde combinatie, maar wat mij betreft wel een heel geslaagde.

Wel is het eerste commentaar als ik mijn fiets laat zien aan een van mijn fietsmaatjes: “Dat gele stuurlint… Dat is echt té!” Maar daar zijn we het duidelijk niet over eens. Want een beetje kleur en pit in het leven kan geen kwaad, vind ik. En als het je stoort, dan leg je er zelf toch een zwart stuurlint op? Aan het uiterlijk van dit frame heeft Cube de laatste jaren trouwens weinig veranderd, maar het oogt nog up-to-date. De aerovormen zijn duidelijk aanwezig, platte buizen, die aan de achterkant mooi de vorm van het achterwiel volgen.

Half zo duur

Dat laatste geldt ook voor de afwerking en de details. De fiets is afgemonteerd met SRAM Red eTap AXS, 12-speed – een prachtige groep die zijn sporen al heeft verdiend. Met voor een 48- en 35-blad en achter een 10-33-cassette heb je een groot bereik aan versnellingen. Het blijft wel een beetje wennen om als grootste blad een 48 te hebben vind ik, maar de verhoudingen zijn eigenlijk niet veranderd. De cockpit en de zadelpen komen uit de eigen stal van Cube. Ze ogen chique, er is zichtbaar over nagedacht. Dat de cockpit één geheel vormt, is prachtig, maar heeft als nadeel dat je niet even je stuur kunt kantelen. En een langere of kortere stuurpen betekent nu gelijk een nieuwe cockpit. Wel is het sneller en zeker mooier, een stuur en stuurpen uit één stuk.

Het zadel is ook van Cube en ziet er prima uit. De carbon Mavic Cosmic SLR 45-wielen passen perfect bij de aerolook van de fiets, al ben ik enigszins verbaasd dat er geen ‘eigen’ Newmen-wielen in zitten. De 28 millimeter brede Schwalbe Pro One-bandjes zijn bekend, ik heb er voornamelijk goede ervaringen mee. De gehele fiets, met pedalen, komt op 7,8 kilo. Dat is niet superlicht, maar voor een aerofiets nog oké. Met andere wielen valt daar nog wel winst te behalen. Zo biedt Cube op hun site een versie van deze fiets aan die nog iets duurder is (het scheelt 300 euro), uitgevoerd met Dura Ace en Newmenwielen. Die fiets zou 200 gram lichter zijn dan dit exemplaar.

Normaal gesproken kom ik met de prijs aan het eind van het artikel. Maar in dit geval is de prijs zo opvallend, dat ik hem nu al wil vermelden. Ik was er namelijk van overtuigd dat álles de laatste jaren duurder was geworden, maar dat geldt blijkbaar niet voor deze Cube: die is al jarenlang ongeveer even duur. Je koopt met dit model een fiets uit het topsegment met SRAM Red eTap AXS voor 7499 euro. Dat is nog steeds een bak met geld, maar andere merken gaan inmiddels al richting de 15.000 euro. Is deze fiets dan half zo goed als die van andere merken? Ik ben benieuwd.

Best stoer

Ik word meteen blij als ik de Cube zie glimmen in de zon. “Zin om gas te geven?”, lijkt hij te vragen als ik mijn schoenen aantrek. En ja, ik heb er zin in. Ik schrijf het wel vaker: de eerste indruk vind ik heel belangrijk. Hoewel een fiets ook wel naar je toe kan groeien na een aantal ritten, word ik vaak pas écht verliefd als het eerste gevoel goed is. Ik spring op de Cube – en ja hoor. Dat zit meteen goed. Het gevoel dat je een échte racer onder je kont hebt, heerlijk. Je merkt aan alles dat de fiets is gemaakt voor snelheid. De manier hoe hij stuurt, de stijfheid in het frame, het geluid van de wielen, het zijn allemaal onderdelen van deze ervaring. Er zit dus maar één ding op voor mij: handjes in de beugel en gas geven.

Hoewel je voelt dat de fiets graag rechtdoor wil, ben ik in de eerste bochten verrast hoe makkelijk hij erdoorheen komt. Het is een mooie mix van stabiliteit en nervositeit. Daarbij stuwt de stabiliteit de fiets vooral vooruit en de helpt de nervositeit de fiets gemakkelijker een bocht door. Die balans hier vind ik erg prettig. Ik ontdek wel al snel het eerste gevaar. Omdat de fiets zo lekker aanvoelt en je uitnodigt om gas te geven, rij ik meteen te snel en moet ik na een paar kilometer al even op adem komen. Dit gebeurt me vaker als ik echt enthousiast ben en geniet – dan vergeet ik even dat er grenzen zijn.

De fiets voelt stijf aan, wanneer ik aanzet gebeurt er ook echt wat. Ook in de afdaling voelt het alsof ik alles onder controle heb. Het stuur ligt goed in de handen en heeft voor mij een perfecte hoek. De SRAM Red-groep doet, zoals verwacht, ook prima zijn werk. Het schakelen gaat soepel en de remmen werken perfect. Ik voel me al met al best wel stoer op deze fiets.

Niks minder

Ik moet wel even vermelden dat deze fiets niet onderschat moet worden. Met een Formule 1-auto is het ook niet handig boodschappen doen. De Litening Aero is bedoeld om snel te gaan en dat heeft gevolgen voor het comfort. Hoewel hij zeker prettig aanvoelt, merk je ook dat het een stijve fiets is en dat comfort niet het allerbelangrijkst is. Dat is precies hoe het hoort bij een aerofiets, maar wel iets om bij stil te staan voor je er een bestelt.

En dan nog iets wat mij van het hart moet. “Leuke fiets, maar het is wel ‘maar’ een Cube”, hoor je soms. Ik heb er een hekel aan als mensen zo denken. Dit is echt een goede fiets, wat mij betreft moeten we die associatie van een ‘minder merk’ achter ons laten. Ik volg de jongens van de profploeg Intermarché-Circus-Wanty al een hele tijd, en daar zijn ze ook echt dik tevreden over hun fietsen. En kijk anders gewoon even naar dit monster. Hij doet toch ook qua looks niets onder voor welk merk dan ook? Zeker, er is zoiets als persoonlijke smaak. Die bepaalt uiteindelijk hoe mooi je een fiets vindt. Maar dit ziet er gewoon top uit.

Vlag en wimpel

Ik maak nog een klein rondje door de Limburgse heuvels. Ik wil zien hoe de fiets reageert wanneer ik wat meer tot het uiterste ga. Bergop aanzetten en dan een snelle (maar wel veilige) afdaling met wat uitdagende bochten. Ik rij in een lekker tempo de Cauberg op en op het steile stuk zet ik aan. Elke aanzet blaas ik uit. Pfff! Ik smijt alle kracht in elke pedaalslag. En de fiets? Die geeft geen krimp en snelt vooruit. Lekker hoor.

Even later duik ik omlaag richting Geulhemmerberg. Eerst een flauwe bocht op snelheid. Wat je in zo’n geval wilt, is een stabiel gevoel. Het gevoel dat je de fiets vertrouwt, dat je zeker weet dat die geen onverwachte dingen doet. De Cube Litening Aero geeft mij precies dat gevoel, en ik vlieg de bocht door. Ook onderaan, waar de bocht een stuk scherper is, voelt het goed wanneer ik rem en de bocht in duik. Dat gevoel van controle is heel belangrijk wanneer je de heuvels in trekt, en nog belangrijker als je richting de bergen gaat. Deze fiets is met vlag en wimpel geslaagd voor die test. Al met al is dit voor mij gewoon een topper.

Dat zo’n fiets dan maar de helft kost van topmodellen van andere merken, daar snap ik echt niets van. Hoe dan? Waar zit dat verschil dan in? Oké, misschien kan het nog een paar honderd gram lichter, maar ook de aerofietsen van ‘grote merken’ zijn vaak niet ultralicht. En oké, het frame is in de basis al een aantal jaren oud. Maar is dat zo erg? Ik zou zeker blij zijn als deze in mijn schuur zou hangen als mijn wegfiets. Elke keer met een glimlach op de fiets, voor de ultieme ontspanning en uitlaatklep. Hoe mooi kan het zijn?

Cube Litening Aero C:68X SLX

Plus: stabiel maar toch erg wendbaar, gecontroleerd snel
Min: goede prijs voor een topmodel
Prijs: € 7.499,-
Frame/voorvork: carbon / carbon
Gewicht: 7,5 kilo (excl. pedalen)
Groep: SRAM Red eTap AXS, 12 speed, 48/35, 10-33
Wielen: Mavic Cosmic SLR 45 Carbon
Banden: Schwalbe Pro One, 28 mm
Zadel/zadelpen: Natural Fit Nuance SLT / Litening Aero Comfort Flex
Stuur/stuurpen: ICR Aero Cockpit System
Maten: 50, 52, 54, 56, 58, 60
Bekijk hier de website van Cube.

Luister hieronder naar de laatste aflevering van Fiets de Podcast met als gast Bart Lemmen.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."