Léon reisde af naar Spanje om de nieuwe Aurum Magma racer van oud-profcollega’s Ivan Basso en Alberto Contador te testen, in het bijzijn van El Pistolero zelf.

De Aurum Magma is nét gelanceerd, en ik mocht er voor Fiets magazine nu al op rijden. Ik vind het zelf aan de ene kant gaaf om er zo snel bij te zijn, maar het heeft ook zo zijn nadelen. Waar ik normaal iets meer tijd krijg om de fiets te testen, bleef het nu bij een uur. Aan de andere kant was ik wel bij het officiële lanceermoment en heb ik kort met medeoprichter Alberto Contador kunnen sparren, met woorden én met de benen.  

Collega’s en vrienden

Aurum is opgericht door oud-collega’s en vrienden Alberto Contador en Ivan Basso. (Laatstgenoemde heeft trouwens niets te maken met het fietsmerk Basso Bikes.) Beide mannen zitten ook achter Team Polti Kometa. Die profploeg is onderdeel van de Contador Foundation, waar ook een junioren- en een U23-ploeg onder vallen. Dit project loopt al tien jaar en is bedoeld om iets ‘terug te geven’ na al het moois wat het wielrennen Contador heeft gebracht.

Hoewel Alberto en Ivan allebei betrokken zijn bij de ploeg en het fietsenmerk, lijkt Alberto zich iets meer te bemoeien met Aurum en Ivan meer bij Polti Kometa. Dat lijkt Alberto te bevestigen als ik hem ernaar vraag. “Ik zocht een echte uitdaging, het was te gemakkelijk om mijzelf te verbinden aan een bestaand merk als Trek, ook al heb ik daar een goede relatie mee. Ook producten als helmen of schoenen waren niet wat ik zocht. Een eigen fietsmerk, dát sprak tot mijn verbeelding. Die uitdaging wilde ik aangaan.” Alberto is zeer betrokken bij de ontwikkeling en de keuzes die er gemaakt worden. Er wordt geen fiets op de markt gebracht zonder de goedkeuring van de kampioen zelf.

Lichter en sneller

Voor de lancering ben ik naar Madrid afgereisd, waar ik in een zaaltje luister naar heel veel Spaans – en mijn Spaans is niet al te best. Gelukkig wordt alles naderhand ook nog in het Engels toegelicht. Tijdens de ontwikkeling van deze Magma zou de grootste vraag zijn geweest: hoe maak je een uitmuntende fiets nog beter? Nu heb ik de vorige versie van de Magma ook mogen testen en inderdaad, het was een prachtige fiets. Maar persoonlijk zag ik zeker ruimte tot verbetering. Dat blijkt ook wel als we het nieuwe exemplaar bestuderen. Zo valt op dat alle kabels voortaan door het stuur en het balhoofd lopen. Dat moet ook wel, denk ik, bij een merk dat zich profileert als high-end. Kabels buitenom, dat kan eigenlijk niet meer op dit niveau. Ze hebben meteen een nieuw aerostuur ontwikkeld om de genoemde kabels op een prachtige manier buiten het zicht te verwerken.

Andere nieuwe eigenschappen zijn de aero-zadelpen en de dikkere onderbuis. Natuurlijk is het héle frame onder handen genomen, maar deze zaken vallen mij het meeste op. De fiets is dankzij deze aanpassingen lichter en sneller geworden. Aurum claimt dat je bij een snelheid van 45 kilometer per uur 7 watt bespaart dankzij het nieuwe frame, en 10 watt dankzij het nieuwe stuur. Dat is toch mooi meegenomen. Het nieuwe Magma-frame weegt 780 gram (maat 54), de vork 375 gram, de zadelpen 170 gram en het geïntegreerde stuur 320 gram. Hiermee kun je een complete fiets samenstellen van circa 6,5 kilogram. De frames worden, zoals bij de meeste merken het geval is, geproduceerd in Azië maar worden geassembleerd in Spanje.

Klassieke aanzet

De fiets oogt chic en is mooi afgewerkt. Geen schreeuwerige kleuren of andere tierlantijnen. De merknaam is duidelijk aanwezig, maar door de ranke letters vind ik het toch mooi. Ook de binnenkant van het frame is heel netjes afgewerkt. Daar is zeker wat gewicht bespaard, er is geen onnodig carbon of epoxyhars aanwezig.

De achtervork heeft een vrij klassieke hoge aanzet, terwijl je bij veel merken tegenwoordig een lagere aanzet ziet. Ik vroeg me af wat hier de gedachte achter is. Is het een pure prestatiekeuze (er wordt verondersteld dat een lagere aanzet aerodynamischer is), of heeft het ook met esthetiek te maken? De voornaamste reden hierachter, zo blijkt: het zou de fiets stijver en stabieler maken. Met zo’n hoge aanzet is de driehoek namelijk groter en daardoor sterker. Ik kan me voor een deel vinden in deze uitleg, tegelijk denk ik niet dat merken die wel een lage aanzet toepassen, massaal slappe fietsen afleveren.

Dat we hier met een high-end merk te maken hebben, is ook te zien aan de groepsets die gebruikt worden. De Magma is alleen te verkrijgen met Shimano Ultegra of Dura-Ace en met SRAM Force of Red. Wel is het frame ook los verkrijgbaar (met zadelpen en stuur), mocht je toch een andere groep willen.

Niet herkend

De avond loopt bijna ten einde als ik nog iets interessants hoor, wat ik zeker niet onvermeld wil laten. Alberto woont nog steeds in het kleine stadje Pinto, even ten zuiden van Madrid. Precies hier is de fabriek van Aurum gevestigd. Een heel bewuste keuze, om iets terug te geven aan ‘zijn’ gemeenschap. Een mooi gebaar, waar een heel stadje van kan profiteren.

De volgende ochtend worden we al vroeg opgehaald om een stuk te gaan fietsen. Zei ik high-end? Dat proberen ze ook nu duidelijk uit te stralen: twee Maserati’s staan klaar om ons naar de plek te brengen waar we zullen opstappen, buiten de stad. We komen aan op een mooie manege met prachtig uitzicht op de bergen, waar Alberto zich verontschuldigt: hij had mij eerder niet herkend als oud-prof. Mij maakt dat niet zoveel uit. Ten eerste ben ik niet naar hier gekomen om herkend te worden door Alberto, ten tweede reden we niet vaak dezelfde wedstrijden. Wel is het grappig om te zien dat zijn houding vanaf dat moment verandert. Hij wordt een stuk amicaler, informeler – en dat vind ik zelf dan wel weer prettig.

Alles OK?

Er wordt in twee groepen van zes gereden, begeleid door Alberto zelf. Ik zit in groep twee, wat betekent dat er eerst tijd is voor koffie. Anderhalf uur later is het mijn beurt. Mijn fiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra en met ENVE 45-wielen. Het stuur is met 44 centimeter wel wat breed, maar dat mag de pret niet drukken. We rijden eerst een stuk naar beneden. Ik trek wat sprintjes en gooi me door de bochten. De engineer kijkt me vragend aan: is alles oké? Ik lach bevestigend.

De fiets voelt goed aan, zeker aan de achterkant is hij stijf. De voorkant is iets vergevingsgezinder, deze had van mij wat stijver gemogen – al is het rijgedrag in zijn geheel gewoon fijn. De fiets is comfortabel en soepel, maar heeft toch een racekarakter: hij is reactief en reageert goed op een stevige acceleratie. Het aerostuur ligt goed in de hand en de hoek voelt natuurlijk aan. Ook bovenop voelen de rondingen prettig. Natuurlijk, 44 centimeter is voor mij persoonlijk te breed, maar er was op het moment van testen helaas maar een beperkt aantal sturen beschikbaar. 

Bergop gelost

Even later keren we om en verandert de afdaling in een klim. Ik rijd naar Contador en we praten over het merk Aurum en wat hij zoal verder doet. Ik heb het gevoel dat hij Aurum erg serieus neemt en dit ziet als een toekomstinvestering, een echt langetermijnproject waar hij over vele jaren nog bij betrokken zal zijn. Langer dan bij zijn andere projecten, zoals die voor de profploeg en zijn commentaar voor Eurosport. Dan versnelt een jongen van GCN, Alberto volgt. Ik moet mee, al voel ik al snel dat ik aan mijn limiet zit – maar opgeven? Dat doe ik niet zo snel. Ik haak aan en ga in het rood.

De fiets voelt ondertussen prima aan en doet perfect wat-ie moet doen. Niet veel later los ik alsnog. Nog geen seconde later laat Alberto ook het wiel gaan. Dat doet me stiekem toch deugd. We kletsen nog wat, en voor ik het weet zijn we terug bij de startplaats. De test zit erop.

Conclusie: Zelf overwegen

De nieuwe Aurum Magma is een heel fijne fiets, die meteen vertrouwd aanvoelt. Hij heeft een geometrie die perfect bij mij past. Ik had een van de betaalbaarste afmontages (relatief gezien dan), maar deze was nog steeds zeer goed. De fiets voelde aan als een comfortabele racer met heerlijk rijgedrag. Gewoon een heel nette en goede fiets van hoge kwaliteit, eentje die ik zelf zou overwegen om te kopen. Ook vind ik het een pluspunt dat het merk vrij exclusief is: je zult ‘jouw fiets’ niet vaak tegenkomen.

In de uitvoering die ik testte, kost de fiets 8.499 euro. In mijn ogen een nette prijs voor deze fiets. Het was een mooi testevent en het was interessant om Alberto zo mee te maken. Zo krijg je toch iets meer gevoel bij een merk dan wanneer je alleen een e-mail met alle specificaties ontvangt. Gracias Alberto!

PLUS: Comfortabel, maar toch racy
MIN: Voorbouw zou iets stijver mogen

PRIJS € 8.499, –
FRAME/VOORVORK CARBON/CARBON
GEWICHT 780 GRAM (FRAME) , 375 GRAM (VORK)
GROEP SHIMANO ULTEGRA DI2 2X12, 36-52, 11-34
WIELEN ENVE FOUNDATION 45
BANDEN VITTORIA CORSA PRO, 28 MM
ZADEL EN -PEN PROLOGO SCRATCH M5 / AURUM MAGMA CARBON
STUUR EN -PEN AURUM INTEGRATED CARBON
MATEN 48, 51, 54, 56, 58
WEBSITE AURUMBIKES.COM