Naast een aantal grote merken heb je in de wielerbranche ook kleine ondernemers die prachtige fietsen maken. Zoals Joost Mutsaers uit Goirle. Dikke kans dat je nog nooit van zijn merk hebt gehoord. Toch timmert hij lekker aan de weg, merkt Léon als hij op een Joost klimt.

In Goirle runt Joost Mutsaers een charmante kleine winkel. Hij biedt er een mooie collectie eigen fietsen aan, die je naar wens kunt laten afmonteren en kleuren. Daarnaast is hij distributeur van Chinese open mould frames. Die worden geproduceerd met een mal (mould) die gebruikt kan worden door meerdere fabrikanten. Daarbij kun je denken aan winkels die op deze manier voor een leuke prijs fietsen kunnen aanbieden onder hun eigen naam. Het kan dus voorkomen dat je hetzelfde frame tegenkomt onder verschillende merknamen. Zo’n fiets is dus geen exclusief ontwerp, dat eigendom is van één specifiek fietsenmerk – maar dit hoeft niet per se iets te zeggen over de kwaliteit.

Mutsaers begon uit pure interesse met het opbouwen van eigen fietsen. “In 2013 heb ik mijn eerste MTB-frame in China besteld”, vertelt hij. “Een neef wilde wel een site maken en al vrij snel kreeg ik diverse aanvragen vanuit Nederland en België.” Hij werkte toen nog als docent bij ROC Tilburg, fietsen bouwen deed hij er aanvankelijk naast als hobby. Nu heeft hij dus zijn Joost-brandstore in Goirle, waar iedereen hartelijk wordt ontvangen.

Bruin of groen?

De fiets die Mutsaers voor mij heeft klaargemaakt, is gloednieuw. Het frame komt nét uit het testcentrum BikeLabs in België, waar hij uitgebreid op duurzaamheid en kwaliteit is gecontroleerd. Mutsaers is trots op het prima testoordeel dat zijn nieuwste fiets daarbij ontving. Deze racer, voluit de Joost JM-2024-73 Super light Road Anniversary Edition genaamd, oogt modern en strak. Op het eerste gezicht zijn de opvallendste eigenschappen de zitbuis die dunner wordt richting de bracket en de prachtige kleur. Hij is metallic bruin, maar als je hem vanuit een andere hoek bekijkt is hij ineens groen. Mooi gedaan en zeker een meerwaarde. Met grote witte letters staat op het frame ‘Joost’, al kun je er als particulier op laten zetten wat je wilt. De custom paintjob is verzorgd door Carbonherstel uit Dongen. Netjes gedaan.

De kabels lopen netjes binnendoor en de vormen van de buizen zijn hedendaags. Met de afmontage zit het ook wel snor. Als groepset is er gekozen voor SRAM Force eTap AXS, 2×12, met voor een 46/34-blad en achter een 10-28-cassette. Een mooie, degelijke groep. De JMC-wielen zijn handgespaakt in Goirle. Met een 44 millimeter hoge velg (tubeless ready), een DT Swiss 350-naaf (straight pull) en Sapim-spaken heb je mooi setje wielen. De banden zijn van Vittoria: PRO Control TLR, 28 millimeter breed. De aerodynamische cockpit is net als de wielen van JMC en oogt netjes en strak. De fietscomputerhouder van HideMyBell is een persoonlijke favoriet. Erg handig om een bel op je fiets te hebben. En als je wilt koersen zonder, kun je de bel makkelijk verwijderen zonder een inbussleutel of schroevendraaier.

Het achterwerk

Dan hebben we nog het zadel. Dit is niet zomaar een exemplaar dat je eventjes van een schap plukt, maar een speciaal voor mijn achterwerk op maat gemaakt zadel van Posedla. Hun Joyseat is ’s werelds eerste en enige volledig custom geprinte zadel. Een paar weken voordat de fiets klaar was, ben ik al een keer in Goirle langsgegaan om een zadelmeting te doen. Ik moest met mijn achterwerk op een stuk hardschuim gaan zitten, waarna de afdruk daarvan naar de fabriek van Posedla werd gestuurd. Op basis van zo’n afdruk én informatie over bijvoorbeeld je leeftijd, zitpositie en wat voor soort renner je bent, wordt vervolgens een eigen zadel geprint. Ik ben op voorhand benieuwd hoe dit exemplaar me gaat bevallen.

Er hangt trouwens wel een stevig prijskaartje aan zo’n uniek zadel: 490 euro. Maar als je maar blíjft sukkelen om de juiste zit te vinden op de fiets, kan ik me voorstellen dat zo’n op maat gemaakt exemplaar veel plezier kan opleveren. Het resultaat ziet er in ieder geval mooi en modern uit, net als de rest van de fiets dus. Ik krijg ook te horen dat ik brede heupen heb voor een man, al wist ik dit eigenlijk al wel op basis van mijn zadelkeuzes uit het verleden. De totale fiets zonder pedalen weegt 7,8 kilogram. Ik vind dat netjes gezien de afmontage. Met een beetje moeite (en een grotere investering) kun je volgens mij wel onder de 7 kilo komen, als je dat zou willen.

Niet nerveus

Het weer is slecht. Meestal ga ik met regen niet de fiets op, maar de tijd die ik heb met deze racer is beperkt. Ik heb het zadel op de juiste hoogte gezet en ben klaar om te vertrekken zodra Buienradar aangeeft dat het heel even droog blijft. Dat wordt snel en hard fietsen… Het voordeel van wonen in Maastricht is dat je in anderhalf uur tijd verschillende soorten terrein kunt meepakken.

De eerste meters met de Joost voelen goed aan. Het zadel is even wennen, maar de indruk is niet slecht. Ik vertrek langs het kanaal, waar ik goed kan voelen hoe de fiets het doet op hoge snelheid rechtdoor. De natte weg zorgt voor opspattend water op de platte onderkant van de schuine onderbuis. Het geluid geeft me een gevoel van snelheid, en motiveert me om nog harder te gaan. Ik heb een jasje te veel aan, dus dat gaat gelijk uit. De ‘loop’ van de fiets is goed. Hij is niet nerveus en voelt relaxed. Ook als ik uit het zadel ga, voelt dat oké. Het is geen superstrakke fiets, maar hij is wel strak genoeg.

Helaas moet ik vanwege het natte wegdek kalm aan de bochten door, het is niet anders. De fiets geeft me wel de indruk dat als het droog is, je er lekker mee door de bocht kunt knallen. Ik ga de brug over en draai de Slingerberg op. Ook hier bevalt de fiets me prima. Ik zet aan, en het enige wat protesteert zijn mijn natte kuiten. De fiets reageert goed. Zodra ik boven aankom en linksaf sla, maak ik weer wat vaart.

Nat en goedgemutst

Ik ben nog geen twintig minuten onderweg als het tóch weer begint te regenen, tegen de Buienradar-verwachting in. De afdaling is smal en bochtig, de regen vormt op verschillende stukken een riviertje en laat heel wat rotzooi achter op de weg. Veiligheid staat altijd voorop, dus ik doe kalm aan. De bandjes geven me best goede grip onder deze lastige omstandigheden, en ik leer de fiets steeds beter kennen. Ik geniet stiekem toch wel een beetje. Het regent dan wel en het is maar een graad of 5 boven nul, toch is het leuk om op deze fiets buiten te spelen.

Het volgende klimmetje wacht, ik rij deze zittend op. Het stuur voelt goed in mijn handen en het zadel inmiddels ook – al zou ik persoonlijk voor een standaard zadel gaan. Ik zit daar namelijk prima op, dus waarom dan 490 euro uitgeven, denk ik. Zoals gezegd: voor wie moeite heeft met het vinden van een passend zadel, kan dit mogelijk wel een oplossing zijn. Het voordeel is ook dat Posedla zo sterk in hun product gelooft, dat ze je geld teruggeven mocht het zadel je niet bevallen. Na nog een aantal klimmetjes kom ik nat en goedgemutst thuis.

Benieuwd naar de toekomst

De Joost is mij prima bevallen, concludeer ik. Het is een nette fiets, met een niet al te race-achtige positie. Prima voor de recreatieve renner die graag een beetje sportief zit. Dat je het frame custom kunt laten spuiten, is een mooi pluspunt. Ook de afmontage is naar eigen smaak, en kan tot in het kleinste detail worden aangepast.

De fiets zoals ik hem testte, gaat voor 5.872 euro de deur uit. Voor die prijs krijg je dus ook het Posedla-zadel en een custom lakbeurt, die 750 euro meer kost dan wanneer je voor standaard matzwart kiest. Als je dit frame in laatstgenoemde kleur afmonteert met SRAM Rival of Shimano 105, met een goedkopere set wielen, kun je al klaar zijn voor ruim 3600 euro. Dat lijkt mij heel netjes, een scherpe prijs voor een mooi product. Daarbij krijg je twee jaar garantie. Ik ben tevreden, en ben benieuwd wat de toekomst dit Goirlese merk brengt. Maar dat mag Joost weten.

Specificaties Joost JM-2024-17 Super Light Road

Pluspunten: je kunt bijna alles op deze fiets naar smaak aanpassen, waaronder de fraaie lak
Minpunten: het frame kun je ook onder andere merknamen tegenkomen
Prijs: € 5.872
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,8 kg (excl. pedalen)
Groep: SRAM Force eTap AXS, 2x 12
Wielen: JMC DT350, 44mm
Banden: Vittoria Pro Corsa, 28mm
Zadel en -pen: Posedla 3D-geprint/eigen
Stuur en -pen: full carbon HBR013
Maten: 49, 52, 54, 56 en 58

Meer info op: jmcarbonframe.nl/joost/