De meeste koersliefhebbers zullen de Aeroad associëren met Mathieu van der Poel en zijn indrukwekkende overwinningen in de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix en op het WK in Glasgow. Maar de nieuwste generatie van dit model is méér dan alleen een pure aeroracer, als we de Duitse fabrikant mogen geloven.

Als één van de grote fietsenmerken zijn vlaggenschip vernieuwt, zijn wij altijd nieuwsgierig. Hoe groot zijn de veranderingen? De fiets zal ongetwijfeld weer vaak over de toonbank gaan, maar is hij daadwerkelijk beter dan zijn voorganger? En zo ja, wat zijn dan de belangrijkste verbeteringen? Gelukkig krijg ik van Canyon alle tijd om hun Aeroad CF SLX 8 Di2 (uitgevoerd in crystal white) grondig te testen. Hij mag zelfs mee op vakantie, in dit geval naar de Dordogne in Frankrijk. On y va!

Generatie vier

Tijdens de ontwikkeling van deze vierde generatie Aeroad heeft Canyon onder meer feedback van ruim vijftig World Tour-profs en -mechaniekers gebruikt. Daarbij mikte het Duitse merk op een fiets die minstens net zo snel was als de vorige, maar een fractie lichter en met een uitgebalanceerder rijgedrag. Om dat laatste doel te bereiken, heeft Canyon het frame op diverse plekken aangepakt en stijver gemaakt.

Op het eerste gezicht zie je vooral veel overeenkomsten met zijn voorganger. Zoom je in, dan zie je toch echt een andere fiets. Zo is de voorkant flink onder handen genomen voor meer aerodynamisch voordeel. De voorvork is dieper geworden, terwijl het balhoofdbuis juist smaller is gemaakt – waardoor de zandlopervorm nu nog duidelijker is. De onderbuis is ranker, en om niet in te leveren op stijfheid is de bovenbuis juist verbreed en versterkt. Ook de zadelpen is aangepast. Deze is slanker en lichter, waardoor oneffenheden in het wegdek beter worden opgevangen.

Allerlei slimmigheden

Dankzij de vernieuwde voorvork is er ruimte voor banden met een breedte tot 32 millimeter. Ideaal voor meer comfort (zeker op kasseien, hét jachtterrein van MVDP). Een bijzonder detail vind ik de onzichtbare dropouts aan de aandrijfzijde. Dit ziet er niet alleen smaakvol uit, maar komt ook de luchtweerstand ten goede. Een ander winstpunt wordt behaald op onderhoudsgebied. Alle boutjes in deze Aeroad zijn namelijk torx 25-exemplaren, deze zijn duurzamer dan hun inbuscollega’s. Bovendien heb je de torxsleutel die je hiervoor nodig hebt altijd bij je – want die zit aan het eind van de steekashendel. Handig!

De innovatieve verstelbare cockpit van Canyon (waarmee je het stuur eenvoudig 20 millimeter in de hoogte en 50 millimeter in de breedte kunt verstellen) krijgt bij deze Aeroad gezelschap van de PACE Bar. Dat staat voor Performance Adaptive Cockpit Ecosystem. Hiermee kun je ook kiezen voor andere drops. Zo kun je binnen enkele minuten de standaard stuurbocht veranderen in een aerobocht met lichte flare. Hiermee bespaar je volgens Canyon 14 watt weerstand – mits je goed op de fiets zit natuurlijk. Deze zogenaamde Aero Drops kun je los bestellen voor 233,95 euro. Ook is het mogelijk om armsteunen te plaatsen, voor als je wilt knallen tijdens een tijdrit bijvoorbeeld.

Lekker aangekleed

Mijn testfiets is aantrekkelijk aangekleed. Als je de Aeroad zelf online bestelt, kun je kiezen tussen SRAM of Shimano-groepsets en wielen van DT Swiss of Zipp. Mijn exemplaar heeft Shimano Ultegra Di2 12 speed en 50 millimeter hoge DT SWISS ARC 1400 Dicut-wielen, met de snellopende 240-naven. De meeste Aeroads worden trouwens standaard geleverd met zulke 50 millimeter hoge velgen, terwijl dat voorheen 62 millimeter was. Een bewuste keuze, omdat in de windtunnel is aangetoond dat het vernieuwde frame met 50-millimetervelgen sneller is dan zijn voorganger met hogere exemplaren.

Daarnaast scheelt het gewicht en is het minder gevoelig voor wind. Overigens biedt Canyon je nog steeds de keuze voor een lekker hoge wielset als dat meer jouw ding is. De banden zijn de Continental Grand Prix 5000 S TR, tubeless. Deze zijn aan de achterkant 28 millimeter breed, maar aan de voorkant slechts 25 millimeter. Dat vind ik wel een opmerkelijke keuze. Vandaag de dag is 28 millimeter zowel voor als achter toch wel de norm.

Een hele fijne standaard feature vind ik de 4iiii Precision Powermeter, die wordt gemonteerd op de linkercrankarm. Ook op het zadel is niet bezuinigd: je zit op de Selle Italia SLR Boost Superflow Kit Carbonio. Dat is een van de topmodellen uit de collectie van het merk, uitgevoerd met carbon rails. Wel is het zadel met 130 millimeter aan de smalle kant. Ik zou zelf gaan voor een iets breder en vlakker zadel, al is de keuze voor een zadel – we kunnen het niet vaak genoeg benadrukken – heel persoonlijk.

Wat kost dat?

Voor 6.599 euro (in deze uitvoering) krijg je een uitstekend afgemonteerde fiets, kortom. In vergelijking met andere merken biedt Canyon hiermee, zoals wel vaker, een competitief totaalplaatje. De goedkoopste Aeroad kost trouwens 4.249 euro. Je rijdt in dat geval op een exemplaar met de draadloze SRAM Rival eTap AXS-groep en de carbon DT Swiss ARC 1600 Dicut-wielset; ook zeker niet verkeerd.

De Aeroad is op dit moment verkrijgbaar in acht verschillende uitvoeringen met Shimano Di2 of SRAM AXS. En dan is er ook nog het verschil tussen de Aeroad CFR en de door ons geteste Aeroad CF SLX. De CFR-uitvoeringen zijn vervaardigd met het stijfste, sterkste en lichtste carbon dat Canyon te bieden heeft. Hier rijden de door Canyon gesponsorde World Tour-teams mee, waaronder dus het Alpecin-Deceuninck van Mathieu van der Poel. Al met al valt er op de website van Canyon genoeg te kiezen, al naar gelang je eigen smaak en budget.

Test één: de polder

Ik vind mijn testfiets lekker clean ogen. Qua kleur (veel glimmend wit) is het misschien niet de spannendste racer, maar het is wel een smaakvol en tijdloos geheel dankzij de combinatie met matzwarte componenten en velgen, Canyon-decals en de velgen met bruine bandjes. De leden van mijn fietsgroep denken er hetzelfde over, blijkt als ik de fiets voor de eerste keer meeneem voor een intensieve trainingsrit. Het gaat daarbij vanaf de start volle bak.

Wat daarbij opvalt, is dat de fiets direct goed aanvoelt. De geometrie is laag en lang, passend bij dit type racer. Ik zit voldoende diep en kan uitstekend uit de voeten met de cockpitafstelling die ik vooraf heb gekozen. Sowieso ligt het stuur fijn in de hand: genoeg grip en op de platte bovenzijde kun je je handen ontspannen laten liggen.

Als de snelheid omhooggaat, merk ik hoe makkelijk de fiets accelereert. De aanzet is rap en als ik op kop kom, merk ik dat snelheid vasthouden geen probleem is. Sterker nog, de Aeroad stimuleert om nog een tandje bij te steken. Op snelheid kan ik de fiets met vertrouwen door de bochten gooien. Het stuurgedrag is reactief zonder nerveus te zijn. Dit geeft vertrouwen om regelmatig door de groep te manoeuvreren, om vervolgens weer aan te zetten voor een demarrage. Wat verder opvalt, is het onverwachte comfort voor een aeroracer. Natuurlijk: flinke hobbels of gaten voel je altijd, maar ik ervaar dat het frame en de zadelpen een hoop oneffenheden in het wegdek opvangen.

Natuurlijk wordt de trainingsrit afgesloten met een eindsprint. Ik begin eraan in het laatste wiel, en ga staan om al mijn krachten los te laten op de Aeroad. Het stijve frame heeft hier geen enkele moeite mee, ik versnel nog een paar keer – en kom als eerste over de denkbeeldige finish. Een lekkere afsluiter van een geslaagde testrit. In de ritten die volgen, geeft de Aeroad voldoende bevestiging dat de fiets een uitgebalanceerd karakter heeft en meer allround is geworden dan zijn voorganger. Ik voel mij er senang op en kijk uit naar deel twee van de test. Tijd om wat hoogtemeters te maken in Frankrijk.

Test twee: hoogtemeters

In de Dordogne, in het zuidwesten van Frankrijk, trek ik er regelmatig op uit met de Aeroad. In de ochtenden is de temperatuur heerlijk en word ik blij van de prachtige omgeving. Talrijke heuvels, slingerweggetjes, kastelen… Dit is Frankrijk zoals je het je voorstelt. De wegen zijn bovendien niet al te druk, en passerende auto’s houden voldoende rekening met je. Kortom: dit is een perfect gebied om de Aeroad verder te testen.

De klimmen in deze regio variëren van een halve kilometer lang tot pakweg 3 à 4 kilometer. Ook de stijgingspercentages lopen uiteen, van lekkere lopers tot het steile klauterwerk. Als ik de eerste serieuze klim oprijd, voelt de fiets prettig aan. De wielen lopen goed en je merkt dat de verhouding tussen stijfheid en gewicht uitstekend in balans is. Hoewel deze racer niet het klim-DNA en het bijbehorende lage gewicht heeft van de Canyon Ultimate, vind ik de Aeroad verrassend goed omhoog komen. Ongeacht de lengte van de klim.

Ook als ik ga staan en versnel in de bochten blijft de fiets gevoelsmatig vóór je werken, en niet tégen je. Als de stijgingspercentages boven de 10 komen, blijft de Aeroad presteren. Ik krijg nooit het idee dat ik de verkeerde fiets heb meegenomen op vakantie. Bijkomend voordeel van iedere klim is natuurlijk dat er weer een afdaling volgt – en dan blinkt de Aeroad echt uit. Het frame is zo goed in balans, dat je continu controle voelt en met vertrouwen op hoge snelheid naar beneden durft te knallen. Je stuurt iedere bocht makkelijk in en wijkt net zo soepel uit wanneer dit nodig is. Ook de banden dragen hieraan bij.

Behalve heuvels vind ik in de omgeving ook voldoende glooiende of zelfs vlakke wegen voor de nodige ontspannen kilometers – en kilometers waarop ik de Aeroad flink op zijn staart kan trappen. Je kunt je voorstellen: de Aeroad en ik hebben ons uitstekend vermaakt op vakantie.

Succes gegarandeerd

Mathieu van der Poel zal ook op de vernieuwde Aeroad ongetwijfeld weer de nodige overwinningen behalen. En dat zal de verkoopcijfers van een van de belangrijkste fietsen van Canyon (weer) een boost geven. Sterker nog, ik denk dat deze lichtere en comfortabelere vierde generatie Aeroad ervoor kan zorgen dat Canyons allroundracer Ultimate het zwaar te verduren krijgt. Met deze Aeroad koop je namelijk een fiets met een sterke prijs-kwaliteitverhouding en bovenal uitgebalanceerd rijgedrag voor ieder terrein.

Hierdoor wordt deze vierde generatie Aeroad ook echt aantrekkelijk voor een groter publiek dan voorheen. Bovendien kun je zeggen dat je op (nagenoeg) dezelfde fiets trapt als Mathieu. En dat geeft dan weer een flinke portie moraal voor onderweg.

Specificaties Canyon Aeroad CF SLX 8 Di2

Plus: de prijs-kwaliteitverhouding is top, de fiets biedt meer comfort dan je verwacht
Min: een band van 25mm is een aparte keuze, het smalle zadel is niet voor iedereen geschikt
Prijs: € 6.599,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,6 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra R800 Di2, 12-speed, 52/36, 11-30
Wielen: DT Swiss ARC 1400 Dicut
Banden: Continental 5000 STR, 25/28mm
Zadel en -pen: Selle Italia SLR Boost/Canyon Aero
Stuur en -pen: Canyon Aero Cockpit
Maten: 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL

Meer informatie is te vinden op de website van Canyon.

Canyon Aeroad