De Endurace had altijd al comfort in overvloed. Maar nu heeft Canyon dit model naar eigen zeggen ook nog eens flink sneller gemaakt. Tijd om deze succesfiets aan de tand te voelen: This is your new Endurace.
Het is alsof je een nieuwe auto ophaalt in de showroom: de New Bike Day van Canyon. Hierbij bestel je je fiets weliswaar online, maar wordt hij vervolgens wel voor je opgebouwd, waarna hij rijklaar op je staat te wachten bij Canyon Factory Service in Eindhoven. De eigenschappen van de fiets worden daar ook nog eens aan je uitgelegd en er wordt gekeken naar de afstelling van je fiets. Wel zo makkelijk en toch een stuk feestelijker dan je fiets op de deurmat verwelkomen. Er hangt wel een prijskaartje aan: 159,90 euro. Dat is inclusief de verzending van Duitsland naar Eindhoven en een Bikeguard die je later ook nog kunt gebruiken als extra bescherming tijdens transport. Rechtstreeks thuis laten bezorgen kan trouwens ook gewoon, dat kost je 69,90 euro.
Vooruit, wij hadden geen echte New Bike Day maar een New Test Bike Day, maar dat mag de pret niet drukken. Ook voor ons was het een geslaagde ervaring. En bonuspunten voor de welkomstboodschap op het digitale scherm: ‘This is your new Endurace, Herman’. Daar word je blij van. Behalve voor het ophalen van je nieuwe fiets, kun je in Eindhoven trouwens ook terecht voor reparatie en onderhoud. Ook als je geen Canyon hebt, is het de moeite waard om een bezoek te brengen aan deze plek.
Comfort met vleugje aero
De Endurace, Canyons succesvolle endurance-racefiets, is inmiddels zo’n tien jaar op de markt en heeft de Duitsers uit Koblenz geen windeieren gelegd. Voor de volledigheid: endurance-fietsen zijn gericht op comfort, zodat je met een ontspannen houding uren kan rondtrappen. Niet verwonderlijk dat je op de fietspaden veel van dit soort fietsen ziet. Stilstand is achteruitgang, en daarom lanceerde Canyon vorig jaar de vernieuwde Endurace CFR en de CF SLX. Op basis van het al eerder vernieuwde frame heeft Canyon de fiets geoptimaliseerd met als doel de fiets meer aerodynamische voordelen te geven, zonder aan comfort in te boeten.
Volgens de fabrikant bespaart de nieuwe Endurace de berijder een aanzienlijke 7 watt ten opzichte van de vorige generatie, bij 45 kilometer per uur. In de praktijk zijn deze getallen voor de meeste fietsers niet zo relevant, maar goed: iedere marginal gain is er weer één. De aerodynamische verbetering is het gevolg van meerdere veranderingen. Net als bij de Ultimate en de Aeroad is de carbon cockpit nu volledig geïntegreerd. Het balhoofd is afgeslankt, net als de onderbuis en voorvork. De geometrie is wel redelijk gelijk gebleven. Het verschil tussen de CFR en de CF SLX zit met name in het type carbon en de afmontage met het beste spul.
Een beetje vrolijkheid
Mijn Endurace CF SLX 7 AXS is geleverd in de tint placid blue. Die bevalt mij wel, deze pastelblauwe verschijning zorgt voor wat vrolijkheid op de paden in deze tijd van het jaar. De decals zijn in donkerblauw uitgevoerd en de zitbuis, voor- en achtervork zijn voorzien van stipjes. Dit geeft het frame net wat meer flair. Volgens Canyon is er ruimte voor banden van maximaal 35 millimeter breed. Maar de voorvork heeft zoveel ruimte, dat het ook moet lukken om deze fiets uit te rusten met 38-millimeter-gravelbandjes. Mooi meegenomen als je ook over ‘milde’ gravelpaden wil rijden.
Mijn fiets is voorzien van 32 millimeter brede Continental Grand Prix 5000-banden, tubeless ready. Een begrijpelijke keuze als comfort en controle het belangrijkst zijn. De wielen zijn de DT Swiss Endurance LN, met een bescheiden velghoogte van 22 millimeter. Niet de lichtste exemplaren, maar solide en betrouwbaar.
Huub huub
Ik pak mijn gereedschap erbij om uit te vinden hoe gemakkelijk het is om de carbon cockpit af te stellen. Je kunt het stuur 20 millimeter breder of smaller maken, de hoogte is tot 15 millimeter aanpasbaar. Met alleen een torx-sleutel en een speciaal meegeleverde tool heb ik in pakweg twintig minuten de cockpit met 15 millimeter verlaagd. Je kunt op de site van Canyon video’s vinden die je stap voor stap uitleggen wat je moet doen. Simpel, doeltreffend en ook geschikt voor mensen met twee linkerhanden. De slanke zadelpen heeft een bijzonder uiterlijk en kan tot 20 millimeter verticaal ‘flexen’.
De carbon bladveerconstructie zorgt ervoor dat de achterkant van de fiets stevig aanvoelt op strak asfalt, maar op ruwe ondergronden schokken en trillingen opvangt. Het zadel (de Fizik Tempo Argo R3) naar achteren zetten is zo gedaan, maar de punt van het zadel iets naar beneden richten kost wat meer moeite. Gelukkig is ook hier een video voor, die laat zien dat ik de zadelpen uit het frame moet halen. Zo gezegd, zo gedaan en bij het begin van de zadelpen kan ik met een inbussleutel mijn zadel afstellen. Voor onderweg ben je ook ‘ontzorgd’.
In de bovenbuis zit een plastic plaatje dat je opent en toegang geeft tot de neopreen Tool Sleeve. Deze trek je vervolgens eenvoudig omhoog. Huub, huub, Canyontruc, en een drie-in-éénminitool, CO2 -patroon en bandenlichters komen tevoorschijn. De boel weer laten verdwijnen in de bovenbuis is vervolgens net zo eenvoudig. Dat scheelt een zadeltasje. Tijdens mijn testritten heb ik het klepje gelukkig dicht kunnen houden: ik had geen pech onderweg.
Grote cassette
Na een kort ritje is het tijd voor een duurrit van zo’n vier uur. Het eerste half uur moet ik even wennen aan de positie. Mijn eigen fiets en mijn laatste testfietsen waren volbloed racers. Met de geometrie van deze bike zit je minder diep, ondanks het verwijderen van de spacers. Even een mindset reset Herman, denk ik bij mezelf. Dit is een endurance-fiets. Zoals ze bij Canyon zeggen: geen stress, geen competitie, gewoon fietsen. Ik rijd met de wind in de rug over goed asfalt. Niet verrassend is dat comfort en stabiliteit de boventoon voeren. Lekker handjes op het stuur en kilometers maken, fluitend rechtdoor.
Bij het eerste viaduct ga ik op de pedalen staan en geef gas. Het is geen raketlancering, maar het frame voelt voldoende strak om de snelheid op te voeren en vast te houden. De elektronische SRAM Rival AXS-groep functioneert goed. Het is vlekkeloos schakelen, zowel voor als achter. De compacte shifters in combinatie met de cockpit voelen prettig aan. En de inbegrepen powermeter in het crankstel scoort bonuspunten. De cassette vind ik aan de grote kant. Een 10-36-cassette voor hier vind ik overbodig en de overgang tussen sommige versnellingen is groot.
Fantaseren over Carrefour
Het is tijd om de fiets te onderwerpen aan de drie kilometer lange, hobbelige klinkerweg bij de Oostvaardersplassen. Ik trek door over de steentjes – wat een verschil met mijn eigen racefiets. Ik begin te fantaseren over Carrefour de l’Arbre. Met deze fiets wordt deelname aan de cyclo ParijsRoubaix een serieuze optie. De zadelpen doet echt zijn werk, tel daarbij op de bredere bandjes en de geometrie van het frame. Overigens vind ik het korte zadel van Fizik een passende keuze. Het geeft voldoende ondersteuning, zonder dat het te hard aanvoelt.
Richting de Veluwe kan ik wat ‘hoogtemeters’ maken. De Knobbel bij ’t Harde rijd ik met de handjes op het stuur omhoog. Dit is geen lichtgewicht racer en ik moet net iets harder werken dan normaal om de hoogtemeters te overbruggen. Op de vlakke wegen zoek ik nog een paar viaducten op om nog eens flink aan te zetten. Reken niet op vinnig rijgedrag en dito aanzet, maar echt nog voldoende om je fietsmaatjes eens uit te dagen of om te demarreren. Het stuurgedrag van de fiets is gewoon goed. Ongeacht het type bocht en de snelheid waarmee ik erdoorheen ga, ervaar ik veel controle. Wel is het minder levendig en scherp dan zijn broer, de Aeroad, maar daar is het type fiets ook naar.
Ik heb eigenlijk niets te klagen na deze duurrit. Het was even wennen aan de geometrie, maar de geslaagde balans tussen comfort en racen ben ik gaan waarderen. Met deze Endurace kun je urenlang kilometers maken op welk terrein dan ook. En dat je iets minder diep zit, helpt om pijntjes aan rug en schouders te voorkomen. Lekker de handjes op het stuur en wanneer nodig trek je de gashendel eens open. Ik koers richting het plaatselijke café, waar ik mijzelf trakteer op een flink stuk appeltaart en koffie. Zoals het hoort na een geslaagde rit.
Veel comfort, voldoende race
Je koopt met deze fiets een complete endurance-racer. Je bent verzekerd van comfort, maar hij bezit ook voldoende race-DNA van de Canyon Ultimate en Aeroad. Bovendien kun je ook nog eens de onverharde paden opzoeken. De DT Swiss-wielset is prima, maar een lichtere en stijvere set zou deze fiets niet misstaan. Mocht je meer willen uitgeven, dan kun je ook kiezen voor de Endurace CF SLX met SRAM Force AXS of Shimano Ultegra Di2, inclusief dikke wielset: de DT Swiss ERC 1400 Dicut. De Canyon Endurace CF SLX is in vijf uitvoeringen verkrijgbaar. Alle fietsen zijn afgemonteerd met de elektronische groepen van SRAM of Shimano en powermeter.
Specificaties Canyon Endurace CF SLX 7
Plus: deze fiets heeft veel comfort, een aanpasbare cockpit en een powermeter
Min: hij is niet licht en de cassette is groot
Prijs: € 3.999
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,7 kg (excl. pedalen)
Groep: SRAM Rival eTap AXS, 48/35, 10-36
Wielen: DT Swiss Endurace LN
Banden: Continental Grand Prix 5000 S 32mm
Zadel en -pen: Fizik Tempo Argo R3/Canyon S15 VCL S2.0CF
Stuur en -pen: Canyon CP0018 Aero Cockpit
Maten: 3XS, 2XS, XS, S, M, L, XL en 2XL
Meer info op de site van Canyon.