Cinelli’s zijn vaak een beetje anders dan anders. Dat geldt ook voor het nieuwste model van het Italiaanse merk, de Pressure ADR. Deze voelt niet aan als een pure racer, maar ook niet als een doorsnee endurancefiets, merkt Herman. Hij is… anders.
Bij veel fietsliefhebbers roept Cinelli, met zijn kleurrijke logo, nostalgische gevoelens op. Ook op de Fietsredactie kwam er van alles naar boven bij het horen van de naam van dit Italiaanse merk. Van ‘retro’, ‘fixie-hipsters’ en ‘Columbus-framebuizen’ tot ‘Vigorelli’ en ‘Supercorsa’ – twee bekende racemodellen. Anno 2024 is Cinelli nog steeds kleurrijk, opvallend en een beetje vreemd. Met andere woorden: het Cinelli-DNA is intact gebleven; de Italianen doen het nog altijd graag net even anders. Zien we dat ook terug in hun nieuwste racefiets, de Cinelli Pressure ADR?
Cino’s fietsenmerk
Het fietsenmerk werd opgericht in 1947 door Cino Cinelli, een ex-profrenner die tijdens zijn loopbaan onder meer de Ronde van Lombardije en Milaan-San Remo wist te winnen. Cinelli verwierf faam door de aluminium 1A-stuurpen en de bijbehorende stuurserie die het maakte. Hierna zouden ook vele andere fietsonderdelen volgen, net als fietskleding.
Maar de meeste mensen kennen het merk vooral dankzij hun raceframes met Columbus-buizen, waarvan vooral de Vigorelli en de Supercorsa hoge ogen gooiden. Inmiddels is het assortiment uitgebreid met gravel-, adventure- en urbanfietsen. Maar je hebt ook nog altijd keuze uit een flink aantal wegfietsen. Het nieuwste wegmodel van de Italianen is de Pressure ADR.
Vriendelijk zusje of broertje
Cinelli omschrijft de fiets zelf als het ‘vriendelijke zusje/broertje’ van de agressievere Pressure. Dit model heeft een aerodynamischer karakter en is gericht op racen, de Pressure ADR is juist allround, met aandacht voor comfort. Oftewel: het is een endurance racefiets voor ‘all day racing’, in de woorden van de Italianen.
In eerste instantie moet je goed kijken om te zien waar precies de verschillen zitten. Toch zijn die verschillen er wel degelijk. Zo is het frame van de Pressure ADR op een aantal plaatsen ranker dan dat van de Pressure. De smallere zitbuis valt daarbij het meest op. Niet alleen visueel is er verschil, ook de samenstelling van het carbon is anders. Voor meer comfort is er bij de Pressure ADR gekozen voor een samenstelling van soepelere carbonvezels, waardoor deze fiets nog stijver en lichter is.
Het frame van de Pressure ADR weegt in maat medium zo’n 990 gram, de relatief brede voorvork met lichte buiging weegt een dikke 400 gram. In die voorvork past trouwens een band van maximaal 30 millimeter breed. Het totale gewicht van mijn testfiets: 8,6 kilo, zonder pedalen.
Dat rijdt anders
Het allroundkarakter van de fiets heeft uiteraard de onderdelenkeuze beïnvloed. Zo heeft Cinelli een smalle zadelpen gemonteerd met een diameter van 27,2 millimeter en een deels geïntegreerde cockpit. Dankzij de FSA ACR-stuurpen in combinatie met een los stuur lopen de kabels bijna volledig binnendoor. Optisch gezien ziet het er keurig uit, en hierdoor heb je meer keuze qua stuurpenlengtes en sturen dan bij een volledig geïntegreerde cockpit.
De fiets is uitgerust met de fijne Shimano 105 R7170 Di2-groepset, 12-speed, met 50/34 voor en 11-34 achter. Dat is een logische keuze voor een fiets die iedere dag inzetbaar moet zijn, op uiteenlopend terrein. Je zit op de Selle Italia Model X, een compact zadel met een gleuf in het midden. Een leuk detail is het Cinelli-logo op de achterkant van het zadel.
Op deze testfiets heeft Cinelli de standaard Fulcrum 600 DB-wielen van aluminium omgewisseld voor de Fulcrum Wind 42, met daaromheen de solide Vittoria Zaffiro Probandjes. Dit is een carbon wielset van 42 millimeter hoog met een interne velgbreedte van 23 millimeter. De set weegt 1.510 gram en heeft een meerprijs van 1.100 euro. Dat rijdt natuurlijk wel anders dan de standaard wielset, je hebt een lager gewicht en een betere rijervaring.
De kleuruitvoering van deze fiets heet ‘Triple Grey Slow Fade’. Een hele mond vol, maar best een smakelijk geheel. Het metallic grijs met glitters smoelt prima met de gele kleurvakken die uitfaden. Natuurlijk is het Cinelli-logo de blikvanger, al krijgt het wel concurrentie van het gele stuurlint. Ik zou zelf kiezen voor een zwart lintje, voor wat meer balans in het kleurenpalet – maar dat is persoonlijk. Wel wordt zo’n geel stuurlintje gauw wat smoezelig.
Bekijk de hele collectie van Cinelli hier.
In dubio
Als je opstapt met het idee dat dit een echte endurancefiets is, kom je misschien wel van een koude kermis thuis. De geometrie van de Pressure ADR vind ik namelijk meer overeenkomen met die van een echte racer. De wielbasis is relatief kort en je zit vrij diep – wel wordt de fiets geleverd met flink wat spacers, voor als je minder diep wilt zitten. Aan de andere kant belooft hij wel extra comfort. Ik verkeer de eerste 30 kilometer van mijn rit dan ook in dubio. Welk etiket moet ik op deze fiets plakken: endurance of race?
Laat ik beginnen met het stuurgedrag. Het is niet vreemd dat ook deze Cinelli strak stuurt, daar staat het merk bekend om – zeker hun fietsen die hoge ogen gooien tijdens fixed gearraces. De Pressure ADR voelt vanaf de eerste bocht wendbaar aan en reageert goed. En dat zonder nerveus te worden, wat niet onbelangrijk is – zeker als de weg naar beneden loopt. De fiets voelt aardig in balans.
Natuurlijk draagt de carbon wielset hier wel aan bij. Als de weg omhoogloopt, is de aanzet op de eerste meters prima. Het is niet de lichtste fiets, maar hoe soepel je een klim bedwingt zal voornamelijk aan je eigen vorm liggen – en niet aan de Pressure ADR. Wel een puntje van aandacht is het stuur. Ik vind het te smal om je handen er lekker op te laten rusten.
Ik trek de nodige sprintjes om de krachten eens goed los te laten op het frame. Het blijkt voldoende stijf om volle bak te gaan, maar je merkt wel dat deze fiets geen puur racemonster is. Je mist nét even die aerodynamische touch en de stijfheid van een aeroracer als je accelereert en nog een versnelling wilt plaatsen. Aan de andere kant biedt de fiets wel merkbaar extra comfort. De carbon samenstelling, voorvork en zadelpen doen wat ze moeten doen: oneffenheden in de weg opvangen. Dat zorgt ervoor dat je minder vermoeid raakt tijdens je rit. Ook wel lekker voor bijvoorbeeld een slopende granfondo.
Welk etiket?
Na een paar testritten ben ik er eindelijk uit welk etiket ik op deze Cinelli Pressure ADR moet plakken. Ik vind het een racer met een endurancesausje. Wat dat betreft is ADR een logische toevoeging aan de naam Pressure: het staat voor All Day Racing. De fiets is vergevingsgezind en biedt voldoende comfort, maar blijft in de basis een racer. Daarbij hoort dus wel de kanttekening dat mijn testfiets voorzien was van de carbon wielset van Fulcrum, wat heeft bijgedragen aan de rijervaring.
Ga je voor de Pressure ADR, dan maak je jouw kilometers op een fiets met een best eigenaardig karakter. Een beetje vreemd, maar wel lekker. En dat is precies zoals het hoort bij een Cinelli.
Specificaties Cinelli Pressure ADR
Plus: dit is een comfortabele, vergevingsgezinde racer
Min: het stuur is (te?) smal
Prijs: €4300,- (meerprijs carbon wielset €1100,-)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,6 kg (in deze uitvoering)
Groep: Shimano 105r 7170 Di2, 12-speed, 50/34, 11-34
Wielen: Fulcrum Wind 42
Banden: Vittoria Zaffiro Pro, 28mm
Zadel en -pen: Selle Italia Model X/Cinelli 6061
Stuur en -pen: Cinelli Boss/Alu 6061
Maten: XS, S, M, L en XL