Toen redacteur Herman foto’s bekeek van de nieuwe Ostro VAM, moest hij zijn best doen om verschillen met de vorige versie te zien. Dus toog hij naar de showroom van importeur Codagex voor een spelletje ‘zoek de verschillen’ – om de nieuwe fiets vervolgens mee naar huis te nemen voor de nodige testkilometers.

Codagex is in de Benelux importeur van verschillende fietsmerken, waaronder Factor, MMR, Niner en Argon 18. Daarnaast hebben ze ook verschillende onderdelenmerken in hun stal, zoals Vision. Je begrijpt: het is als fietsliefhebber bepaald geen straf om af te reizen naar hun showroom in het Belgische Dessel.

Als ik de ruimte inloop, valt mijn oog meteen op mijn testfiets. Ik krijg straks deze Factor Ostro VAM mee naar huis in de kleurstelling ‘White Chrome’, misschien wel de opvallendste uitvoering. Het frame is gespoten in een combinatie van glanzend parelmoerwit en zwart. Waar het zwart is, zie je bovendien de carbonstructuur subtiel door de lak schijnen. De decals van Factor zijn in chroom en vallen lekker op. Volgens Codagex is deze kleurstelling tot nu toe de meest verkochte in de Benelux.

Het spuitwerk is echt dik voor elkaar. Dat het aandacht mag trekken, is ook consequent doorgetrokken naar de bijbehorende wielset. Die is glimmend zwart met daarop de naam ‘Black Inc’, het eigen onderdelenmerk van Factor, in grote zilveren letters. De wielset is achter 58 millimeter hoog en voor 48 millimeter. De geïntegreerde cockpit en de zadelpen zijn natuurlijk van carbon en eveneens van Black Inc. Vind je het uiterlijk van deze fiets toch too much? Wees gerust, de Ostro VAM is ook leverbaar in drie andere kleuren. Ook kan de wielset geleverd worden met minder opvallende, zwarte letters.

Formule 1-DNA

Je kunt bij Factor zelf allerlei afmontagekeuzes maken. Zo kun je niet alleen kiezen uit Shimano of SRAM, maar kun je bijvoorbeeld ook aangeven wat de lengte- en breedtemaat van de cockpit moet zijn. Mijn testfiets is uitgevoerd met Shimano Ultegra Di2 (12-speed). Niet volledig trouwens, want er hangt een heel dikke achterderailleur aan van CeramicSpeed, de OSPW RS Alpha. Codagex is namelijk ook al importeur van CeramicSpeed, en voorziet hun testfietsen graag met onderdelen van hun verschillende topmerken. Overigens monteert Factor de Ostro VAM zelf al standaard met een trapas en balhoofd van CeramicSpeed.

Tot zover de afmontage. Laten we het hebben over wat de nieuwe Ostro VAM anders maakt dan zijn voorganger. In de showroom staan de eerste en tweede generatie naast elkaar. Zoals ik hierboven al schreef, was het op de foto’s zoeken naar de verschillen. Nu ze allebei voor mijn neus staan, wordt duidelijk dat het frame toch aardig is aangepakt. Het merk Factor heeft Formule 1-DNA (het is voortgekomen uit een onderdelenleverancier uit de koningsklasse van de autosport). Zo bezien is het niet vreemd dat hun ingenieurs nog uitdagingen zagen op het gebied van aerodynamica, gewichtsbesparing en stijfheid.

Van voor naar achter

Om de aerodynamische voordelen te vergroten en gewicht te verliezen, is het frame stap voor stap aangepakt. Een belangrijk vertrekpunt: bepalen hoe de vorm van de fiets de luchtstromen gunstiger rond het frame en de fietser kan sturen. Daarbij heeft de voorkant van de fiets de grootste impact op die luchtstromen. Daarom werd bij het herontwerp van de Ostro VAM begonnen bij de voorzijde, en werkten de ontwerpers vervolgens naar de achterkant toe.

De grootste verandering zie je dan ook bij de balhoofdbuis. Deze heeft een uitgesproken zandlopervorm die vloeiend overgaat in de breed aangezette voorvork, en kruist met de onderbuis. De meeste buizen zijn aanmerkelijk smaller dan bij de voorganger. Zeker de zitbuis, die minder dan 2 centimeter breed is. De zadelpen is slechts 1,5 centimeter breed. Ook is de Di2-batterij verplaatst van de zadelpen naar de zitbuis achter de trapas, omdat dit gunstiger is voor het zwaartepunt van de fiets.

Wat leveren deze aanpassingen op? Volgens Factor is er dankzij de aerodynamische verbeteringen 70 gram en zo’n 7 watt gewonnen. Tijdens de windtunneltest was er sprake van bijna 29 seconden winst bij 48 kilometer per uur. Nog meer cijfers: een gespoten frame in maat 54 weegt slechts 820 gram. Maar de grootste gewichtsbesparing is te danken aan de nieuwe wielset van Black Inc, met carbon spaken en naven van CeramicSpeed. Deze weegt slechts 1.270 gram, met een interne velgbreedte van 23 millimeter. Dat is een besparing van 268 gram. Best indrukwekkend. Toch vraag ik mij af hoe ik dit nu moet duiden. Is het een kwestie van marginal gains, en daarmee vooral relevant voor de profs van Israel – Premier Tech die op Factor-fietsen rondrijden? Of ook voor ‘gewone’ fietsers?

Grenzen opzoeken

Uiteindelijk gaat het bij een fiets om de rijervaring, en als niet-prof was ik gauw vriendjes met mijn glimmende testracer. Vanaf kilometer één merk je dat je op een topfiets rijdt. Niet alleen fysiek, doordat je je uitgedaagd voelt om je eigen grenzen op te zoeken, maar ook esthetisch. Daarbij lokt de Ostro VAM de nodige reacties uit bij je medefietsers, die variëren van kwijlen tot ‘iets te veel kermis’.

Ik heb de fiets onder alle mogelijke omstandigheden kunnen testen tijdens het grillige voorjaar dat achter ons ligt. Een constante factor daarbij was wind – en daar blijkt deze fiets gek op te zijn. Hij blinkt echt uit op het gebied van aerodynamica. Het frame en de wielset vormen een gouden combinatie. De aanzet van de Ostro VAM is verbluffend; accelereren en nog een keer versnellen gaat zó gemakkelijk…

Zeker met de wind in de rug voel je aan alles dat je deze fiets en jezelf kunt pushen richting topsnelheid, en die vervolgens ook gemakkelijker kunt vasthouden. Dat is goed voor je moraal – en je records op Strava. En met wind tegen kost het minder moeite om op een acceptabele snelheid te blijven trappen. Wat dat betreft kun je de fiets ook prima inzetten voor een tijdrit, mocht je dat een keer willen. Zelf had ik de Ostro VAM graag nog eens willen uitproberen tijdens een koersje, maar helaas is dat met een testfiets niet de bedoeling (om begrijpelijke redenen, lees: mogelijke schade).

Jij bent de baas

Ook al is de fiets licht en wendbaar, je heb wel het gevoel dat je er de volledige controle over hebt. Bochten nemen met een hoge snelheid is geen uitdaging. Hij stuurt direct en biedt stabiliteit. Bovendien geven de bandjes van Vittoria voldoende grip, ook onder natte omstandigheden. Afdalingen: idem dito. De fiets gaat als een malle naar beneden, maar jij bent altijd de baas. De aerocockpit is aan de compacte kant en voelt daardoor prettig aan. Ik kan makkelijk mijn handen verplaatsen van de bovenzijde naar de shifters of de beugels.

Dat de Ostro VAM niet veel weegt en lekker stijf is, merk ik op ieder klimmetje. Ondanks de hoge wielset ga je vlot omhoog. Helemaal als je op de pedalen gaat staan. Het gewicht van de fiets is uitstekend verdeeld, waardoor je niet het idee hebt dat de nadruk bij het klimmen op de achterzijde ligt.

Profwaardige allrounder

Wie deze fiets aanschaft, koopt daarmee een profwaardige allrounder. En ja, de prijs is flink, maar ook competitief in vergelijking met topfietsen van andere World Tour-merken. De Ostro VAM is supersnel, wendbaar en licht. Je kunt ermee knallen op het vlakke, sprinten of hard omhooggaan. Weet je nog de Waalse Pijl, afgelopen april? In onvervalst beestenweer sprintte Stephen Williams op deze fiets naar de overwinning op de muur van Hoei. Het enige verschil met mijn testfiets was de groepset: op die van Williams zat Dura-Ace in plaats van Ultegra.

Is er dan niks wat tegenvalt? Nou… De nieuwe Ostro VAM scoort niet het hoogste cijfer op comfort. Rustige koffierondjes worden dus een uitdaging: deze fiets laat je los op eindeloos asfalt met de gashendel vól open. Vlammen!

Specificaties Factor Ostro VAM

Plus: deze fiets is razendsnel, wendbaar en licht en je hebt tal van custom opties
Min: niet veel comfort, en een powermeter is niet standaard
Prijs: € 10.699,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,2 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra R8100 Di2, 12-speed, 52/36, 11-30 Ceramic Speed OSPW RS Alpha-derailleur
Wielen: Black Inc 48 | 58 (carbon)
Banden: Vittoria Corsa G2, 28mm
Zadel en -pen: Prologo Scratch M5 Nack / Black Inc (carbon)
Maten: 45, 49, 52, 54, 56, 58, 61

Check voor meer informatie de site van Factor Bikes.