De zesde generatie, vijftien jaar evolutie, één doel: een extra snelle allroundfiets maken. We hebben het over de nieuwe Lapierre Xelius. Eens kijken of de Fransen in hun doel geslaagd zijn.

Al sinds het moment dat Lapierre de Xelius op de markt bracht, in 2010, was hij bedoeld om ‘gewoon’ elke dag en overal op te fietsen. Wel zag deze allrounder er destijds heel anders uit dan nu. In het begin was hij nog redelijk mainstream, maar na enkele jaren introduceerde Lapierre hun inmiddels kenmerkende 3D Tubular–technologie. Daarbij zijn de achtervorken op aparte wijze verbonden aan de bovenbuis, vóór de zitbuis.

Maar dat was niet de enige verandering. Ondertussen kwamen er namelijk ook meer technieken om composiet te bewerken. Dat zagen we ook terug in de nieuwere generaties. Zo kreeg de Xelius in 2022 een wat strakkere achtervork in combinatie met een platte, sloping bovenbuis. En nu is deze fiets dus nog verder geëvolueerd. De zesde generatie, de DRS, is een kruisbestuiving tussen de vorige Xelius en de aerofiets van Lapierre, de Aircode.

Gas erop

De voornaamste reden voor deze kruisbestuiving? De snelheden waarmee gereden en gekoerst wordt, zijn de laatste jaren rap omhoog gegaan. Het gaat plus vite. Niet alleen bij mannen als Mathieu, Wout en Tadej, ook de sportieve recreant schroeft het gas graag zo ver mogelijk open op zoek naar veel output en PR’s op Strava. En dat levert ook een hoger verwachtingspatroon op bij potentiële kopers. Met de nieuwe Xelius DRS-modellen speelt Lapierre hierop in.

Het frame is op een aantal punten aangepakt. Daarbij is vooral gefocust op de aerodynamica – vanwege de hogere gemiddelde snelheden van nu is een betere stroomlijn een must. Die focus zien we onder meer terug bij de genoemde 3D Tubular-zone rond de bovenbuis (die de staande achtervorken ook wat extra flex geeft), een nieuwe zadelpen en een gladdere aansluiting van de voorvork. Metingen zijn uitgevoerd in de windtunnel, maar ook via computersimulaties. Want ja, ook daar heeft de techniek stappen gemaakt.

Er zijn negen uitvoeringen van deze fiets, in zes maten, en drie losse framekits. Acht van de negen uitvoeringen zijn voorzien van elektronische groepsets van Shimano en SRAM (12-speed). Het negende model – de Xelius DRS 5.0 – heeft een mechanische Shimano 105-groep. De 5.0, 6.0 en 7.0 hebben een losse stuurpen en stuur, daarboven heeft de Xelius een aerocockpit. Wielenleverancier is DT Swiss, de banden komen van Continental. Daarnaast zijn er verschillende carbonniveaus: UD SLI en UD SLI Team. Die laatste levert 150 gram gewichtsbesparing op en zien we onder andere terug bij de framesets en de prijzigste complete Xelius.

Meer aero

Lapierre is gevestigd op een nondescript industrieterrein in Dijon. En een Frans industrieterrein betekent: rotondes. Heel veel rotondes… Dat werd ons nog maar eens duidelijk toen we de fietsenbouwer onlangs bezochten voor deze test, samen met enkele buitenlandse collega’s. We kregen een Xelius DRS 9.0 mee met een Shimano Dura-Ace R9200-groep (Di2), met 52/36 voor en een cassette met maximaal 34 achter.

Wat meteen opviel: ‘meer aero’ is ook doorgevoerd bij het stuur. Onderin meet hij 42 centimeter, maar bovenop de hendels slechts 38. Hoe dat eruitziet? Kijk maar eens naar de koers op televisie. Handen bovenop naar binnen, de stuurhelften lichtjes naar buiten. Verder noteren we bij het stuur een drop van 125 millimeter en reach van 72 millimeter. Er zijn vier combi’s beschikbaar, afhankelijk van de maat. Mooi detail: de remkabels lopen aan de onderkant van de stuurhelften (te vergelijken met een ACR-pen). Heel fijn, zeker bij het demonteren, en in de praktijk zie en voel je er niks van. Ook bij de tijd is het korte zadel. De fiets weegt 7,2 kilo. Het topmodel, de 10.0 Dura-Ace met ERC 1100-wielset weegt nog minder: slechts 6,8 kilo.

Weer helemaal blij

Deze zesde generatie Xelius is helemaal up-to-date. Tijdens de ontwikkeling is als gezegd vooral gekeken naar aero gains, en daar is de afmontage ook op afgestemd. Dat is helemaal prima (al doe je die winst weer deels teniet als je vervolgens een flapperende body draagt, kan ik uit ervaring vertellen…).

Maar wat vooral fijn is, is dat de Xelius een echte allroundfiets wás, ís en ook wel zal blijven. Een lekkere doorsnee geometrie, ruimte voor banden tot 32 millimeter en een laag gewicht. De wielset loopt prima en zelfs in combinatie met de standaard gemonteerde banden van ‘slechts’ 25 millimeter heb je voldoende grip en comfort, ook op rottig wegdek. De flexende zadelpen en de 3D Tubular-technologie helpen om oneffenheden te elimineren. Het is een levendige fiets. Zeker niet superstijf – maar zodra je aanzet, doet hij wat hem opgedragen wordt.

We maakten twee ritten met de Xelius, met lekker wat hoogtemeters, windkracht 3 en af en toe nat wegdek. De fiets hield zich voortreffelijk, snelle bochten insturen ging prima en zodra de weg weer omhoog ging, was het een tikje tegen de shifter, staan en gáán. De afdalingen? Op droog asfalt haalden we flinke snelheden, maar waar het nat was ging – bij mij – de snelheid naar beneden. Wel lag dat eerder aan het Franse asfalt dan aan de fiets. En de rotondes? Een van de Franse collega’s sneed die iets te enthousiast aan en daar schoof hij… Gasoil, regen en witte strepen op het wegdek zijn geen geslaagde combi, al heb je nog zo’n fijne fiets.

Het checken waard

Zoek je een snelle allroundracer? Dan is het meer dan de moeite waard om deze Xelius te checken. Een heel fijn afgewerkt frame, nergens een minpuntje te ontdekken en ook nog chic gelakt (van donkerblauw tot diepgroen). Bovendien is de keuze voor bewezen, hoogwaardige onderdelen uit praktisch oogpunt een dikke plus – zo zal bijna iedere dealer wel lagers van een DT-naaf op voorraad hebben, mocht je die bijvoorbeeld nodig hebben. Daarnaast rijd je met een Lapierre ook eens iets ánders dan andere fietsers, zonder dat je al te diep in de buidel hoeft te tasten. Want de prijzen zijn netjes, voor ongeveer 3.700 euro heb je al de 6.0 met elektronische Shimano 105-groep. Voor de rest: altijd uitkijken bij de rotondes. Vooral als het net geregend heeft.

Specificaties Lapierre Xelius DRS 9.0

Plus: deze fiets is helemaal up-to-date, met een 100 procent praktische afmontage
Min: een beetje extra bling mag best
Prijs: € 8.499,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,2 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Dura-Ace Di2, 2×12, 52/36, 11-34
Wielen: DT Swiss ERC 1400
Banden: Continental GP 5000, 25mm
Zadel en -pen: Prologo/Lapierre
Stuur en -pen: Lapierre Combo
Maten: XS, S, M, L, XL en XXL

Meer informatie vind je op de website van Lapierre.