De hele dag de tijd hebben om te doen waar je zin in hebt. Voor fietsers betekent dat: fietsen. Het ware Zwitserleven-gevoel op de Merida Scultura Endurance 6000.

In de commercials van verzekeraar Zwitserleven zie je pensionado’s die volop van hun vrije tijd genieten. Om ook zo’n luilekkerleventje te krijgen, is de boodschap, is het zaak dat je ver vóór je met pensioen gaat al nadenkt over je oude dag. En dan uiteraard actie onderneemt, door je geld slim te investeren. Als je geluk hebt (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst…), kun jij vervolgens ook genieten van het inmiddels spreekwoordelijke Zwitserlevengevoel.

Vroeger betekende dat rondtoeren in een klassieke sportwagen, of verre reizen maken. Tegenwoordig is de trend dat gepensioneerden zich vaker inzetten als vrijwilliger, of als zeer aardige opa of oma. Ook prima. Maar wat als je dan nog tijd overhebt? Of als je nog lang niet met pensioen gaat en toch al dat Zwitserlevengevoel wilt ervaren?

Koop een fiets

Onze tip: koop een racefiets – een Merida Scultura Endurance bijvoorbeeld. Waarom uitgerekend dit model? Wie meer verstand heeft van koers dan van verzekeringen, weet ondertussen wel wat voor racer de Scultura is. Het is de klassiekerfiets van de profs van Bahrain Victorious. Hij is gemaakt om lange afstanden af te leggen op een hoog tempo, zonder snel moe te worden. Vlug, maar wel met het nodige comfort. Daartoe werd de Scultura twee seizoenen geleden volledig vernieuwd. Hij nam wat aero invloeden over van zijn snellere broertje Reacto, kreeg alle kabels binnendoor en het frame kon (nog) bredere banden aan.

Het aanbod aan verschillende Scultura-uitvoeringen is inmiddels groot. Zo zijn er aluminium en carbon exemplaren, en ook endurance-Scultura’s. Zoals deze: de Merida Scultura Endurance 6000. Wat het verschil is tussen de standaard Scultura en deze comfortvariant? Ten eerste is het frame anders, vooral de streek rond de zadelpen en de overloop van de bovenbuis naar het balhoofd. Ook heeft deze endurancefiets nokjes voor spatborden.

Qua geometrie zijn er kleine verschillen, waarbij vooral de 3 centimeter langere balhoofdbuis en de halve centimeter kortere bovenbuis opvallen, net als de iets langere wielbasis. Wel heeft de enduranceversie net als de andere Scultura’s een vleugje Reacto meegekregen. De aero-invloeden zie je onder meer terug in de D-vormige onderbuis, de vorm van de voorvork en die van de staande achtervork.

De Scultura Endurance 6000 is er in zes maten. Ter info: er zijn ook Scultura Endurance GR-uitvoeringen. Die zijn gebouwd rond hetzelfde frame, maar dan afgemonteerd met een gravelgroep.

Lekker elektronisch

Onze testfiets is chic uitgevoerd in de kleur burgundy red, oftewel bordeauxrood. Deze 6000 is voorzien van de Shimano 105 R7170-groep, met een 50/34-crankstel en een cassette met maximaal 36 achter. En lekker luxe: Di2, elektronisch schakelen. Je kunt je handen prima kwijt op de hendels en het schakelen gaat snel en duidelijk. Dat is al jaren zo bij de 105-groep en ook bij deze 12-speed is het prima. En eerlijk gezegd: verschil met de duurdere Ultegra Di2 voel je niet of nauwelijks. Daarnaast remt 105 ook prima.

De fiets heeft geen geïntegreerde cockpit, daardoor kun je het stuur gewoon verstellen. De twee remleidingen lopen aan de onderzijde van de FSA ACR-stuurpen het frame in. Wil je de stuurpen lager zetten? Dat kan. De spacers zijn deelbaar, waardoor je deze ook gemakkelijk kunt demonteren (en later eventueel weer kunt terugplaatsen). Echt heel laag zul je niet kunnen zitten; omdat er bij het ACR-systeem altijd een extra cover van 2 centimeter nodig is. Maar als je zo laag mogelijk wilt zitten, kun je sowieso beter voor de gewone Scultura gaan en niet voor deze endurance-uitvoering.

Verder is de 6000 afgemonteerd met veel eigen Meridaonderdelen. Die zijn oké, maar we zeggen er meteen bij: bewaar nog wat van het pensioenpotje om een stel luxere wielen en banden te kopen. De meegeleverde banden zijn Maxxis Detonators van 32 millimeter breed (er is ruimte tot 35 millimeter). Prima trainingsbanden en lekker robuust voor woon-werkverkeer, maar niet honderd procent passend bij deze fiets.

Dolce far niente

Ben je nog lang niet toe aan je pensioen, aan dolce far niente (‘zalig nietsdoen’) en tijd doorbrengen met kleinkinderen? Geen probleem: later is nu – en het is wat ons betreft altíjd een goede tijd om lekker te fietsen. Zoals we hiervoor al schreven: dat kan uitstekend met zo’n Scultura Endurance Die is ideaal voor als je lange tochten wilt maken. Want onderweg blijkt het toch een levendige fiets, met een relatief korte wielbasis voor een schijfremracer. Fijn is het zadel met als extra een minitool.

Nog even iets subjectiefs: wij vinden deze 6000 ook gewoon heel móói. Als je zo na de koffie weer opstapt, glimt de racer je tegemoet en heb je ook echt weer zin om te trappen. Een ver uitstekende zadelpen, slanke staande achtervorken, bolle bandjes en de zithouding zorgen vooral voor veel stressvrije kilometers. Klimmen, af en toe flink aangaan en gewoon karren: alles kan met deze Scultura. Rechtdoor loopt hij prima, bochten indraaien gaat lekker snel. Een criterium rijden is niet echt zijn ding, maar voor een lange toertocht, een afdaling in de Alpen of een meerdaagse trip is het een heerlijke reisgenoot.

Daarom: als je van je spaargeld een Scultura Endurance koopt, zul je geen spijt krijgen. Of je nu al met pensioen gaat, of nog lang niet.

Specificaties Merida Scultura Endurance 6000

Plus: hij staat knap in de lak en elektronisch schakelen met Di2 is een pre
Min: deze fiets verdient betere wielen en banden
Prijs: €3.499,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,68 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano 105 Di2, 52-36, 11-34
Wielen: Merida Expert SL II
Banden: Continental Grand Prix 5000TT, 25mm
Zadel en -pen: Merida Expert SL2 / Merida Expert
Stuur en -pen: Merida Expert/FSA
Maten: XS, S, M, L en XL

Bekijk meer op de site van Merida.