De Pinarello New Dogma F zou nog beter zijn dan zijn voorganger – en daar was al verdraaid weinig mis mee. Je begrijpt: deze fiets móesten we wel testen. Over marginal gains, sportwagens en girl math.
“Zo pap, dit vind ik écht een vette kleur voor een fiets…” Die kunnen ze bij Pinarello in hun zak steken, vooral omdat het woorden zijn van een puber van 13 die niet vaak een compliment geeft voor een testfiets. De racer in kwestie is de Pinarello New Dogma F, uitgevoerd in de kleur Luxter Blue. Ik hoor je denken: wéér een nieuwe Dogma? Jazeker. Sinds de eerste Dogma 22 jaar geleden werd uitgebracht, zijn de Italianen altijd blijven streven naar perfectie. Maar is deze nieuwe versie ook echt beter dan de vorige, en wat moeten we vinden van die prijs?
Het zijn de details
Als ik de nieuwe Dogma heb uitgepakt en opgebouwd, zie ik vooral grote gelijkenissen met zijn voorganger. Wat is er wél anders? Volgens Pinarello zijn het de details die hun nieuwe allrounder beter maken. Mede dankzij feedback en data van wielerploeg Ineos Grenadiers is het frame 108 gram lichter gemaakt. Ook is de aerodynamica verbeterd – in vakjargon: de coëfficiënt van aerodynamische weerstand (CdA) is lager geworden. Uitgedrukt in cijfers is de CdA van de Dogma 0,2 procent verbeterd, wat gelijk staat aan een besparing van 175 gram op de fiets. Daarmee win je dus ook kostbare watts.
De verbeteringen in CdA en rolweerstand zijn volgens Pinarello waardevoller dan puur de gewichtsbesparing. Tijdens de meeste koersen rijd je namelijk niet alleen bergop, waar het gewicht heilig is, maar op uiteenlopend terrein. Hoe dan ook: ik beschouw deze cijfermatige winst als marginal gains die voor de profs van Ineos Grenadiers wellicht verschil maken, maar voor iemand van mijn talent geen rol van betekenis zullen spelen.
À la carte
Een duidelijkere verandering is het gebruik van de nieuwe carbon lay-up: Torayca M40X. Volgens Pinarello hebben ze de stijfheid naar een hoger niveau kunnen brengen. Daarnaast hebben de Italianen het asymmetrische frame op diverse plekken onder handen genomen. Zo zijn de onderbuis en het balhoofd minder dik geworden, waardoor de algehele luchtweerstand is verminderd. Ook de voorvork is aangepakt, met als doel het verbeteren van het rijgedrag op hoge snelheid. Deze voorvork ziet er prachtig uit, mede door de verborgen dropout aan de aandrijfzijde. De bandbreedte is ten opzichte van de vorige Dogma verruimd tot maximaal 30 millimeter.
Mijn testfiets is luxe aangekleed. De Talon Ultra Fast, de nieuwe geïntegreerde cockpit van Pinarello’s onderdelenmerk Most, ziet er gelikt uit. Ook de zadelpen en het zadel zijn van Most. Er zijn nog steeds puristen die vinden dat een Italiaanse race voorzien moet zijn van Campagnolo, maar deze testfiets is uitgevoerd met het uitstekende Shimano Dura-Ace, Di2. Wel een minpuntje is dat de powermeter ontbreekt. De bijzondere wielen zijn de Princeton Peak 4550 met een hoogte die varieert van 45 tot 50 millimeter – de golvende vorm moet zorgen voor minder gevoeligheid bij zijwind. Om de wielen zitten de betrouwbare en rappe GP5000 S TR-banden van Continental.
Wil je bijvoorbeeld een andere groep of wielset, dan is dat uiteraard mogelijk. De fiets wordt à la carte afgemonteerd, zoals je mag verwachten in deze klasse.
Karren maar
Dit is de duurste testfiets waar ik tot nu toe mee op pad ben geweest. Het prijskaartje van net geen 17.000 euro maakt mij wat zenuwachtig voor de testritten die komen. Daarnaast schept het hoge verwachtingen.
Ik fiets op maat 54, de geometrie komt grotendeels overeen met die van mijn eigen racefiets. Door het grote aanbod van framematen (maar liefst elf) lukt het bijna altijd om het juiste formaat te kiezen. Pinarello heeft de testfiets bovendien aangepast aan mijn wensen qua stuurbreedte en -hoogte. Hierdoor rijd ik er zó mee weg en went de Dogma snel. Dat komt ook door het rijgedrag. Zijn voorganger was al goed qua stijfheid-gewichtsratio, maar deze fiets doet er nog een schepje bovenop. Hij is zo stijf dat ik bij iedere trap pure snelheid ervaar. En de wielset van Princeton is een goede keuze; een rappe aanzet en flink stijf. Karren maar, zoals Dylan van Baarle zei toen hij nog voor Ineos reed.
De handling van de fiets is super, mede door de vernieuwde cockpit die compact is en daardoor goed in de hand ligt. De iets naar binnen geplaatste shifters en uitlopende drops geven je het gevoel van controle. De fiets stuurt zo gemakkelijk, dat ik met volle snelheid durf in te sturen in de bochten. Ik ga staan en sprint de laatste 200 meter volle bak. Als ik achterom kijk, heb ik een aantal van mijn fietsmaatjes gelost. Lekker. En dat prijskaartje? Dat ben ik allang vergeten.
Perfecte fiets?
In iedere afdaling trap ik bij, om vervolgens op volle snelheid de bocht in te duiken. Wat een machine! Ook de uitstekende Dura Ace-remmen dragen bij aan het vertrouwen dat ik ervaar, net als de schakelprestaties. Als de weg omhoog loopt, nodigt de nieuwe Dogma je uit om tempo te maken. Ik ga staan op de pedalen, weer voel ik hoe goed de verhouding is tussen stijfheid en gewicht. De fiets schreeuwt om meer kilometers, wil je je grenzen laten opzoeken. Na verschillende testritten kan ik best concluderen dat het een geweldige allrounder is, waarmee je echt wilt knallen.
Pinarello bewijst met de New Dogma F dat hun allrounder geen grote compromissen hoeft te sluiten. Precies zoals de coureurs van Ineos Grenadiers verlangen van een fiets die ze dagelijks inzetten, op allerlei wegen. Ik heb genoten van deze Pinarello. Ik heb er hard mee kunnen fietsen, doorgedenderd op heuveltjes en de indruk gekregen dat ook Alpencols geen probleem zullen zijn – al heb ik hem daar niet kunnen testen. Bovendien vind ik deze fiets een lust voor het oog. Wat dat betreft overtuigt de New Dogma F op vele vlakken. Is het de Italianen gelukt om een perfecte fiets af te leveren?
Met de vorige Dogma was al weinig mis, het zijn inderdaad de details die deze fiets net weer een tikje beter hebben gemaakt. Zoals de stijfheid-gewichtsratio en de vernieuwde geïntegreerde cockpit. Toch zijn er zelfs nu nog kleine verbeteringen mogelijk. Zo mogen ze nog eens kijken naar de computermount. Deze staat iets te hoog geplaatst en kun je niet aanpassen. Op het gebied van comfort moet je verder niet te veel verwachten. Natuurlijk dragen de 28 millimeter brede banden hier íets aan bij, maar het blijft een pure racer – en dat voel je op matig wegdek.
Girl math
Tot slot het prijskaartje. Hoe je het wendt of keert, 16.700 euro is een gigantisch bedrag voor een fiets. Ik kan geen Ferrari betalen, maar kreeg op deze fiets wel dat exclusieve gevoel van snelheid, controle en Italiaanse begeerlijkheid. Ik heb geprobeerd om het thuis zo uit te leggen: je koopt met deze Pinarello een voordelige Ferrari op twee wielen – die ook nog eens veel beter voor je conditie is dan een sportauto… Maar helaas, mijn vrouw beschouwde dit vooral als het creatief rechtpraten van grote uitgaven – oftewel een mooi staaltje girl math.
Specificaties Pinarello New Dogma F
Plus: dit is een super-allrounder, licht en met een fantastische afwerking
Min: hij is duur, een powermeter is niet standaard en de computermount zit te hoog
Prijs: €16.700,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 6,9 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Dura Ace FC-R9 200 Di2, 12-speed, 50/34, 11-30
Wielen: Princeton Peak 4550
Banden: Continental Grand Prix 5000s, 28mm
Zadel en -pen: Most Lynx Ultrafast Superflow L Carbon/Pinarello Aero
Stuur en -pen: Most Talon Ultra Fast
Maten: 43, 46,5, 50, 51,5, 53, 54, 55, 56, 57,5, 59,5, 62
Bekijk meer op de website van Pinarello.