Veel mensen hebben zo hun vooroordelen over Chinese fietsen. Ronald Brouwer zocht uit of dat terecht is: hij testte de nieuwe versie van de Winspace T1550, het belangrijkste model van het merk Winspace.

Winspace timmert inmiddels alweer zestien jaar aan de weg: het werd in 2008 opgericht in de miljoenenstad Xiamen, in het zuidoosten van China. Inmiddels produceert het merk op grote schaal frames en wielen. Ze bieden tientallen soorten wielen aan, in alle denkbare variaties, en zeven verschillende frames, variërend van klimfietsen en gravelbikes tot aerofietsen. Hun paradepaardje, de T1550, valt in die laatste categorie – en is recent in een nieuw jasje gestoken.

Op papier beter

Het productieproces van de T1550 is compleet veranderd, waardoor de fiets in elk geval op papier beter is geworden. Waar de eerste generatie volledig gemaakt werd van T800- carbon, is de Gen2 ontwikkeld met een mix van T1000- en T800-Carbon. Het eerstgenoemde type koolstofvezel is sterker en stijver. Door op de juiste plekken te kiezen voor het juiste carbon, wordt de fiets niet alleen sterker maar ook lichter. Daarnaast maken de Chinezen het gehele frame nu met één mal.

De eerste generatie T1550 werd nog in twee delen ontwikkeld, waarbij de hoofddriehoek van het frame en de achtervorken los van elkaar werden gefabriceerd en later aan elkaar werden bevestigd. Alles bij elkaar zorgt dit voor een frame dat 50 gram lichter is en toch 7 procent stijver in het bracket, 33 procent stijver in het balhoofd en 36 procent stijver in de achtervork. Dat zijn toch indrukwekkende verbeteringen. Een compleet frame weegt nu 828 gram (in maat M).

Daarnaast is de geometrie van de fiets veranderd. De stack is gegroeid en de reach is iets korter geworden, waardoor een zogeheten stack-to-reach-ratio ontstaat van boven de 1,4. In gewoon Nederlands: het frame is wat agressiever geworden. Wat ik persoonlijk fijn vind, is dat ze de balhoofdbuis ook met 10 millimeter hebben laten groeien. Daardoor hoef je niet per definitie met een enorme stapel spacers te rijden als je wat minder agressief zit. De laatste wijziging is ook niet geheel onbelangrijk: de bandenruimte is gegroeid van 28 naar 32 millimeter, waardoor je breder rubber kunt gebruiken en de fiets veelzijdiger in gebruik wordt.

De afwerking

In tegenstelling tot veel andere merken levert Winspace niet een lijn met standaard fietsen. Ze leveren voornamelijk componenten zoals frames, wielen en cockpits. Een compleet ‘catalogusmodel’ bestellen behoort simpelweg niet tot de opties. De afmontage gebeurt volledig naar wens van de koper. Een goede fietsenmaker kan daar uiteraard bij helpen, daarover later meer.

Ons model is opgebouwd met een Shimano Ultegra Di2- groep voor schakelen en remmen. De wielen zijn van Winspace zelf: de Lún Hyper 3 D45. Anders dan de naam van deze wielset doet vermoeden, is het voorwiel geen 45 maar 46 millimeter hoog, en het achterwiel zelfs 54 millimeter. Het gewicht is met 1.334 gram erg laag voor zo’n hoge wielset! De interne velgbreedte van 23 millimeter is geschikt voor de bredere banden die je tegenwoordig bij racefietsen ziet. De set is standaard voorzien van keramische lagers.

Winspace T1550
Hyper-wielen.

Sturen doen we met de Winspace Zero SL-handlebar. Dit is een volledig geïntegreerde cockpit met stuur en stuurpen waren met mijn pomp, vroeg hij naar de Winspace. Hij kende het merk niet, maar vond de fiets mooi. Ik legde uit dat het een testfiets was voor dit magazine, waarna hij naar mijn oordeel vroeg. De korte samenvatting: ik vind de fiets opvallend onopvallend. De T1550 Gen2 is in letterlijke zin opvallend door de kleurstelling, maar verder onopvallend – in die zin dat er geen fancy features opzitten. Geen IsoFlow, D-Fuse of Aerolite zoals bij bekende merken, maar gewoon een fiets zonder in het oog springende bijzonderheden.

Wat mij dan weer wél is opgevallen, is dat hij gewoon goed is. Alles klopt. Het doet mij een beetje Duits aan, degelijk! Tijdens mijn studie bedrijfskunde ben ik naar China geweest voor een studiereis, en heb daar het een en ander geleerd over de cultuur. Eén van de dingen die mij opvielen, was de enorme arbeidsethos. Werken is een deugd en 60 uur per week geldt haast als een parttimebaan. Natuurlijk kun je daar ook van alles van vinden, maar je ziet die gedrevenheid en discipline wel terug in de fietsen van Winspace.

Weer een stap

Tijdens het fietsen voelt alles snaarstrak aan, je merkt duidelijk dat het een stijve aerofiets is. De combinatie van het 46 millimeter hoge voorwiel en het 54 millimeter hoge achterwiel rijdt ook heel fijn. De voorkant is net wat minder windgevoelig, zonder dat het verschil tussen beide wielen optisch te groot is.

Door de combi van de lichte velgen en de iets kortere wielbasis van de nieuwe geometrie merk je dat de fiets responsief is, hij reageert erg snel op stuurbewegingen. Ik voelde me heel snel heel vertrouwd op deze racer. Ook hier weer weinig echt opvallends, behalve de rode draad: het is gewoon goed en doet wat het moet doen.

Mijn conclusie? Met de tweede generatie T1550 zet Winspace wat mij betreft weer een stap richting de kwaliteit van de gerenommeerde merken. Met een goede betrouwbare dealer in Nederland ben je ook niet meer aangewezen op bestellen via internet, wat toch een drempel kan zijn. En de prijs? Die ligt nog altijd op het lage Chinese niveau dat we gewend waren.

Specificaties Winspance T1550 Gen2

Plus: een fiets met een prima combi van snelheid, comfort en gewicht, die je bovendien naar wens kunt samenstellen
Min: (nog) niet de reputatie of allure van een groot merk
Prijs: € 5.899,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,2 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra R8100 Di12 12-speed, 52/36, 11-30
Wielen: Winspace Lún Hyper 3 D45
Banden: Continental Gran Prix 5000s, 28mm
Zadel en -pen: Prologo Scratch/carbon
Stuur en -pen: Winspace Zero SL
Maten: XS, S, M, L, XL

Bekijk meer van Winspace op deze website.