In Vlaanderen zijn ze zot van de koers. En dat gaat verder dan er alleen naar kijken. In het museum Koers in Roeselare kun je je vergapen aan een fraaie selectie racefietsen. Wij pikten er zes bijzondere exemplaren uit en presenteren die in twee afleveringen.

Ridder te voet

Pinarello Dogma F8
Herinner je nog de rennende geletruidrager tijdens de twaalfde etappe van de Tour de France op de Mont Ventoux in 2016? Dat was Chris Froome. Hij klapte in de slotfase samen met Bauke Mollema en Richie Porte op een motor, die niet verder kon rijden in het opdringerige publiek. Zijn fiets was kapot en hij besloot te gaan rennen. Even later kreeg hij een veel te kleine fiets van de neutrale materiaalwagen. Uiteindelijk won Froome toch nog de Tour.

Destijds reed Froome voor Team Sky, op de Pinarello F8 – dit is zijn reservefiets. Het is de zesde generatie Dogma, het topmodel van Pinarello. Was het de Dogma 65.1 die in 2012 Bradley Wiggins en in 2013 Froome naar de eerste plaats in Parijs loodste, in 2016 moest het gebeuren met de F8, die was ontwikkeld in samenwerking met co-sponsor Jaguar.

Bij deze Engelse autofabrikant is gebruik gemaakt van de windtunnel. Dat is vooral zichtbaar in het verloop van de extreem golvende achter- en voorvork. Het materiaal was het nieuwe Torayca T1100 1K carbon. Weer wat lichter dan het oude composiet en vooral: aerodynamischer vormgegeven. De onderbuis loopt vanaf de balhoofdbuis in een asymmetrische ‘driehoek’ naar het flinke monobox bracket. De bovenzijde herbergt een asymmetrische zadelpen.

Wij hebben de F8 destijds getest: 1350 gram voor het 55 centimeter frame (center-top), de volledige carbon voorvork 550 gram. Torsiestijfheid 105 Nm, bracketstijfheid 57. Prima. En het bracket: gewoon schroefdraad en nog Italiaans ook. Deze F8 met Dura-Ace Di2, 172,5 millimeter cranks, Dura-Ace C50-wielen en Proonderdelen (120 mm stuurpen en 40 cm stuur) weegt 7,12 kilo.

Het meest opvallend zijn de Q Symmetric 52/38 kettingbladen. Froome zweerde daarbij, maar is er uiteindelijk toch van afgestapt. En velgremmen… Het duurde tot 2021 voordat de renners van Ineos overstapten op Pinarello’s Dogma F met schijfremmen. Deze Dogma F8 is overgenomen van het team; de service course huisde in Deinze.

Vreugde en verdriet

Ridley Helium SLX
In de koers is de tragiek nooit ver weg. Valpartijen, blessures, gelost worden; het hoort er allemaal bij. Maar het leven laten in de koers… nee, dat zou niet mogen. Deze fiets is geweest van de betreurde Bjorg Lambrecht (Gent, 2 april 1997 – Rybnik, 5 augustus 2019). Een Vlaamse wielrenner die reed voor Lotto Soudal. Hij gold als een van de grootste klimtalenten van zijn generatie. Lambrecht overleed op 22-jarige leeftijd na een valpartij in de Ronde van Polen. Zijn eerste profzege boekte hij in 2018 in de derde etappe van de Tour des Fjords. Dat deed hij op deze fiets; die is in bruikleen gegeven door de familie Lambrecht.

Lotto-Soudal heeft jarenlang met Ridley-fietsen gereden, afgemonteerd met Campagnolo. (Aan die samenwerking is bruut een einde gekomen doordat Orbea in 2024 het stokje heeft overgenomen.) In 2018 reden de coureurs nog met velgremmen en dan met de modellen Noah SL, Fenix en deze Helium. Een echt ‘klimkader’: licht oversized composiet, zeer slanke, staande achtervork, ronde 27,2 millimeter zadelpen (met dubbele zadelpenklem, iets dat afgekeken was van de Ridley-crossfietsen), rechte voorvork en press-fit bracket.

Lambrecht was niet groot en daardoor reed hij met een maat XS. Deze fiets is de lichtste die er te vinden is in koers: 6,56 kilo zonder pedalen. 11-speed Campagnolo SuperRecord EPS, de interface onder de stuurpen, 77 centimeter zithoogte, 120 millimeter stuurpen en een 38 centimeter stuur. En een stel Bora Ultra-wielen met Vittoria Corsa 25 millimeter tubes. We hebben door de jaren heen heel wat Ridleys getest: van de Ridley Helium SLX in een maat S noteerden we 300 gram voor de voorvork, 900 gram voor het frame en een torsiestijfheid van 119,8 Nm en bracketstijfheid 51,3.

Uiteraard is de Helium geëvolueerd: sinds 2019 is er de Helium SLX Disc. In 2025 rijden de coureurs van het Noorse Uno-X met Ridley-fietsen.

Regenboogkleuren en 105 kilometer

Scott Addict RC
Hoe komt deze vrij jonge fiets in Roeselare terecht? De fiets is rechtstreeks aangekocht van Annemiek van Vleuten. De overdracht vond plaats op de parking van het Van der Valk Hotel bij Nazareth, langs de A12 tussen Gent en Kortrijk. Het is een speciale uitvoering van de Addict RC, geproduceerd door fietsensponsor Scott. Ter ere van een uitmuntend seizoen van Van Vleuten in 2019. Met onder meer winst in de Strade Bianche, Luik-Bastenaken-Luik, de Giro Rosa en een bizarre solo van 105 kilometer naar het goud in de wegwedstrijd op de WK.

Naar verluidt zijn er twee van deze fietsen gemaakt. De Addict heeft een zilveren logo dat alle kleuren van de regenboog krijgt, afhankelijk van de kijkhoek. De lak zit ook vol met reflecterende elementen. Op de voorvork pronken de regenboogstrepen. Van Vleuten is zelf vooral trots op de inscriptie ‘105 km solo’ boven het bracket. Er staat nog veel meer op de fiets: ‘Vleuty’ op de bovenbuis, een typisch Hollandse molen en zelfs een paar klompen – zonder SPD-plaatjes.

De fiets is een maatje S en afgemonteerd met Dura-Ace Di2, Shimano Dura-Ace C40-wielen, Pirelli-banden en een Syncross-cockpit (met de smalle 39 centimeter stuurbocht). Van Vleuten zat op 72 centimeter vanaf de trapas op haar Syncros-zadel. 165 millimeter cranks en 160 en 140 millimeter remschijven. 7,44 kilo compleet. Met deze fiets heeft Van Vleuten de Strade Bianche en de Omloop Het Nieuwsblad gereden. En daar ook gewonnen.

We hebben een paar jaar geleden een standaard Addict RC getest. Het frame weegt krap 900 gram, de voorvork 400 gram, de torsiestijfheid bedraagt 99 Nm en de bracketstijfheid 48. In 2024 kun je als liefhebber nog gewoon een Scott Addict RC aanschaffen. Aan het einde van 2020 wisselde Van Vleuten van ploeg, van Mitchelton-Scott naar Movistar. Dus toen stapte ze over van haar Scott met Shimano naar een Canyon met SRAM. Daarop reed Van Vleuten nog tot en met 2023, om daarna
afscheid te nemen als profrenster.

Info: koersmuseum.be/nl en servicekoers.be