Sommige beroemde racefietsen danken hun faam aan de grote kampioenen die ermee reden, sommige aan hun bijzondere techniek, en weer andere aan hun vooruitstrevende uiterlijk. De BMC Impec heeft van alles wat, ook al is hij commercieel nooit een doorslaand succes geworden.
De naam BMC bestaat al sinds 1986, en betekent niets meer of minder dan Bicycle Manufacturing Company. In eerste instantie bouwde en verkocht het Zwitserse merk nog Raleigh-fietsen onder licentie, later maakten ze ook eigen fietsen. De relatie met het profpeloton begon met het leveren van fietsen aan het Zwitserse Phonak. De beschermheer van dat team was Andy Rihs, eigenaar van het gelijknamige hoortoestellenbedrijf. Rihs nam BMC over in 2000, en had grote plannen met het merk. Zo had hij onder meer het idee om een eigen koolstofproductiefaciliteit te bouwen in Grenchen, Zwitserland – die kwam er in 2005. Het uiteindelijke doel was om de ‘Porsche onder de racefietsen’ te produceren. Dat werd uiteindelijk de Impec. Die naam is dan weer een afkorting van impeccable, in het Nederlands betekent dat ‘onberispelijk’, of ‘foutloos’.
BMC Impec
De productiecapaciteit in het Impec Lab zou 25.000 fietsen per jaar zijn. De racer werd geproduceerd tussen 2010 en 2014 – daarna was het over voor dit model. De belangrijkste kenmerken van deze fiets zijn de Load Specific Weave en het Shell Node Concept. De LSW-buizen zijn eerst geweven met koolstofvezels en vervolgens omgezet in een stijve structuur met behulp van een speciale harssamenstelling. Het Shell Node Concept bestaat uit BMC’s eigen innovatie, gebonden carbon compound lugs. In gewoon Nederlands: een Impec bestaat uit een groot aantal losse framebuizen, achtervorken, een balhoofdbuis en verbindingsstukken. Die verbindingsstukken (de lugs) zijn goed zichtbaar, en hebben als kenmerk dat deze uitstekend verlijmd konden worden met de buizen.
In de Impec zie je ook nog de destijds typische Crosslock Skeleton seat lug van BMC terug. De Impec was verkrijgbaar in vijf maten (50, 53, 55, 57 en 60 centimeter) en in twee fits: race en performance (die laatste zouden we nu endurance noemen). In de Fiets Koopgids van 2012 stond een Impec. Met Ultegra-groepset kostte die toen 7.999 euro. Dat was zeker voor die tijd een flinke prijs.
Lamborghini op twee wielen
De speciale Lamborghini-editie van de Impec, die je op de foto’s ziet, resideert bij Care4Bikes in Zeist. Die winkel bestaat sinds 2010 en is van meet af aan dealer geweest van BMC. Eerst nog via Veltec, later rechtstreeks. “BMC is een eigenzinnig merk en dat past bij ons”, vertelt Robert Ietswaard, die de zaak in 2020 van zijn vader Loek heeft overgenomen. “Toen de Impec uitkwam, zijn we naar de fabriek in Zwitserland geweest. We hebben er een aantal besteld en verkocht. Deze Lamborghini-editie is vrij zeldzaam. Er zijn er in totaal 25 van geproduceerd, en naar wij weten zijn er daarvan slechts twee in Nederland beland. Eentje rijdt rond, de andere staat hier in de winkel.” Oorspronkelijk kostte deze fiets in 2012 maar liefst 20.000 euro. En nu? “Wij hebben de fiets nu vooral staan als blikvanger”, zegt Robert.
“Maar we zijn een fietsenwinkel, dus is ook deze BMC te koop”, voegt hij toe. De ‘Zeistse’ Impec weegt 7,35 kilo. Dat is dan een maat 55 in een performance-fit (met iets langere balhoofdbuis van 19 centimeter en een staande buis van 57 centimeter), compleet met Shimano Dura-Ace 9000 Di2 en onder andere Mavic SSC-wielen, Fizik-zadel, een imposante Easton EC90 SL-stuurpen (120 millimeter) en speciale lederen bekleding van het stuur. De Impec hebben wij in 2013 getest in Fiets: een 53-frame woog toen 1400 gram, de voorvork 380 gram (torsiestijfheid 102 Nm). Ter vergelijking: een TeamMachine SL kwam aan 1080 gram, met een vork van 350 gram – en had een hogere torsiestijfheid, 130 Nm. Maar het moet gezegd: wij vonden de Impec destijds heerlijk rijden. Comfortabel, licht en het extravagante uiterlijk deed ook wat met je.
Vooral voor de show
En de profs? Reden zij ook op de Impec? In 2011 won Cadel Evans de Tour de France en in 2012 werd Philippe Gilbert wereldkampioen op een BMC – maar zij deden dat niet op de ‘Porsche onder de racefietsen’, de Impec. Zij behaalden die successen op de TeamMachine. De belangrijkste reden daarvoor: een monocoque TeamMachine SL was zoals we al schreven lichter dan een Impec. Evans reed aan het eind van ‘zijn’ Tour nog wel Parijs binnen op een deels geel gespoten Impec, maar dat was vooral voor de bühne.
Het Impec Lab van BMC bestaat nog steeds, al worden er geen Impec-frames meer geproduceerd. Veel wielerliefhebbers vonden een racefiets met flinke verbindingsstukken op een gegeven moment niet meer aantrekkelijk. De focus kwam in de loop van de jaren steeds meer op een laag gewicht en een zo glad mogelijk uiterlijk te liggen. Er was daardoor simpelweg geen markt meer voor de Impec, ook al zijn er nooit echte issues met de fiets geweest. Robert Ietswaard: “De eerste versies hadden weleens probleempjes met de lak op de plaats waar de zadelpen met het frame verbonden was. Een soort paint crack, meer niet. De productie van de lugs is daarna ook aangepast.” En het Impec Lab? “De machines zijn aan de kant geschoven”, vertelt de BMC-dealer. Er worden nu allerlei tests uitgevoerd en prototypes gebouwd.
De Impec was voor BMC een prestigieus project, maar heeft naar alle waarschijnlijkheid nooit de Zwitserse franken opgebracht die erin gestoken zijn. Het was ook het kindje van Andy Rihs. Toen hij in 2018 overleed aan de gevolgen van leukemie, ging BMC zonder hem verder. Maar, zonder reclame te maken: ook zonder hem produceren ze nog steeds opvallende fietsen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."