Op de nieuwe Strada zit je volgens 3T van voren in de speedzone, en van achteren compleet in je comfortzone. Mooi verhaal, maar kan dat wel samen?
Het Italiaanse 3T is altijd al een vreemde eend in de bijt geweest. Kijk maar eens naar deze Strada. De eigenzinnige lijnen van het frame kenmerken heel aardig de onorthodoxe insteek die de framebouwer uit Bergamo hanteert. De Strada is niet nieuw, maar het imposante aeroframe met zijn opvallend gebogen zitbuis heeft wel een meerdan behoorlijke opfrisbeurt gehad. De kabels lopen nu vanaf de shifters geheel binnendoor. De kabelbrij was bij de vorige Strada nog een doorn in het oog.
3T Strada Force
Doordat de UCI haar regels enigszins heeft aangepast, heeft 3T het frame bij de vorkpijp nog smaller kunnen maken. De kabels zijn in een aerodynamische uitstulping aan de voorkant van het frame verwerkt: chique gedaan! De fabrikant heeft naar eigen zeggen het frame opgedeeld in twee gedeeltes: een stijve ‘speedzone’ aan de voorkant en een ‘comfortzone’ aan de achterzijde. Eens kijken hoe dit in praktijk uitpakt.
Ik test de Strada tijdens enkele vieze, natte januaridagen. Dit zijn vaak de minst leuke dagen om te fietsen. De conditie is nog beneden pijl en de luchten rolweerstand lijken velen malen groter dan wanneer de zon schijnt. Maar eenmaal op de Strada loopt het eigenlijk best goed. Mijn in grijs metallic lak uitgevoerde bolide loopt soepeltjes en licht. En ja, hij voelt inderdaad comfortabel aan, best verrassend voor een hardcore ogende aeroracer. De dunne buizen van de staande achtervork filteren oneffenheden weg, dus de comfortzone werkt. De speedzone aan de voorkant van het frame is voor een echte racer dan weer wat aan de flexibele kant.
In mijn grote maat is de flex in het balhoofdhuis goed voelbaar. Het kortebochtenwerk is dan ook niet de Strada’s beste punt, hij blinkt vooral uit op rechte stukken en lange doordraaiende bochten. Houd bij winderige ritten door de polder wel rekening met de nodige klappen. Het zijdelingse oppervlak van het frame is groot, dus hij is gevoelig voor zijwind. Tel daar mijn hoge carbon velgen bij op, en je weet dat je maar beter die bodywarmer even niet kunt uittrekken – beide handen aan het stuur graag!
Maar goed, daar hebben wel meer aeroracers last van. Het doet niets af aan het fijne, unieke karakter van de nieuwe 3T Strada. Een opvallende, lichtlopende fiets die ook nog eens het nodige comfort biedt, daar zou toch een markt voor moeten zijn. Ik testte een chique uitvoering van de Strada Force 2x 12 met Zipp-wielen. Die kost 7999 euro, in de standaarduitvoering betaal je 6199 euro. Een complete 3T Strada is verkrijgbaar vanaf 5199 euro.
Specificaties 3T Strada Force
Pluspunten: comfortabel, uniek
Minpunten: zijwindgevoelig, balhoofdhuis mag stijver
Prijs: € 6.199,- (testset-up met Zipp-wielen: € 7.999,-)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,1 kilo (excl. pedalen )
Groep: SRAM Force eTap AXS 2x12s, 46/33, 10-36, 160/160 mm
Wielen: Zipp 303 NSW carbon
Banden: Pirelli P-zero race TLR 28 mm
Zadel en pen Selle Italia Boost 155 mm/3T Strada carbon
Stuur en pen 3T Superergo LTD carbon/3T APTO aluminium
Maten XXS, XS, S, M, L, XL
Klik hier voor de website.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."