Wat weet jij eigenlijk van Zaltbommel? Het is een vesting- en hanzestad, klopt. Ze hebben er de Martinus Nijhoffbrug over de Waal. Het afgelopen NK veldrijden vond er plaats. En oh ja, deze testfiets komt ervandaan.
Apex is het eigen merk van CC 53-11, een grote tweewielerwinkel in Zaltbommel. Voorheen heette het Van Tuyl, later nog Edge, maar sinds een jaar of tien dus Apex. De fietsen die Apex verkoopt zijn helemaal zelf ontworpen en zeker geen kopieën. Oké, in Zaltbommel kijken ze natuurlijk goed naar wat er verkoopt. Groot voordeel van Apex is dat het een eigen spuiterij heeft in Bruchem, even verderop. Funfact: de groene en gele Tour de France-Cervélo’s van Wout van Aert zijn daar vorige zomer gespoten. Dat is niet heel vreemd, omdat de service course van Team Jumbo-Visma slechts twee afslagen verderop langs de A2 is. Voor Apexklanten is die eigen spuiterij ook heel fijn, omdat je bij aankoop je eigen kleur kunt kiezen. Daar hoef je dus geen Wout voor te heten.
Apex Blackbuck
De oorspronkelijke Blackbuck (genoemd naar een Indische antilope met bijzondere gekrulde hoorns) stamt uit eind 2014. Toen was het een pure aeroracer met directmountremmen en deels zichtbare rem- en derailleurkabels. In 2020 kreeg de Blackbuck een nieuw silhouet, schijfremmen en steekassen, en alle kabels verdwenen netjes uit zicht. Er kwam een zelf ontwikkelde stuur/stuurpencombinatie met speciale, deels deelbare spacers en een interne routing. Die liep door de stuurhelften en de stuurpen en daarna aan de voorzijde het frame in.
De New Blackbuck heeft ook dit soort kenmerken. Zo van een afstandje moet je echt goed kijken wat de verschillen zijn. Die zitten ’m vooral in de iets lagere aansluiting van de achtervorken, de iets aflopende bovenbuis en het nieuw vormgegeven gebied rond balhoofdbuis en zadelpen, dat een beetje lijkt de golven. De ‘New’ Blackbuck kan banden aan tot 32 millimeter. Officieel kan de Blackbuck alle soorten groepen herbergen, dus ook mechanische groepsets. Maar om eerlijk te zijn: zo’n aeroracer heeft het liefste een elektronisch gestuurde groep. Mijn testfiets in maat M met SRAM Rival eTap AXS, Fulcrum Racing 400 DB-wielen en 28 millimeter Schwalbe Pro One banden weegt 8,7 kilo.
Handjes op het stuur
Voor wie nog niet weet hoe zo’n eTap-groep werkt: rechts schakel je de cassette af, links op. Druk je tegelijk de hendels in, dan schakel je tussen de kettingbladen. Druk voor je vertrekt even een hendel in en kijk naar de lampjes op de achterderailleur. Als die groen oplichten, is de accu vol. De handen liggen prettig op het compactstuur met zijn deels platte bovenzijde. Lekker stuurtje, hoor: ligt goed in de hand, de bocht is niet echt diep en de overgang van bocht naar hendels is heel netjes. Geen cockpit? Nee, en dat is wel zo praktisch. Kun je gewoon zelf je stuur bijstellen zonder naar Zaltbommel te hoeven reizen.
De Blackbuck oogt aero, en zo rijdt-ie ook. Het comfort moet uit het zadel en de banden komen. Hij is lekker kort gebouwd zonder dat het ’m nerveus maakt, met een wielbasis van net geen meter en een allround geometrie. Eenmaal op het zadel is het aanzetten en lekker doorrijden. Zoevende wielen onder je, een tikkie rechts en je schakelt een tandje bij. De fiets lijkt gemaakt voor een mooi lusje op de Veluwe. Op het vlakke is hij uitmuntend, bij een korte klim knal je omhoog. Het is geen pure klimfiets; daarvoor is hij volgens ons te zwaar. Zo’n Rival eTap AXS-groep weegt immers bijna drie kilo.
Conclusie
Een echte aeroracer, dat is het. En zoals al eerder gezegd, die zien we het liefst met een elektronische schakelgroep, zoals eTap, Di2 of EPS. Dat zorgt er dan wel meteen voor dat de introprijs van een complete New Blackbuck niet mis is: met Rival eTap AXS komt de fiets al ruim boven de 4000 euro uit. Nee, goedkoop is zo’n eigen merk niet meer. Het sterke punt bij deze Apex is dat je heel veel keuze hebt bij de afmontage. Je kunt je fiets precies samenstellen zoals je zelf wilt. Dus doe nou maar gewoon. Afslag 17 vanaf de A2, kan niet missen.
Specificaties Apex Blackbuck
Pluspunten: gunstige prijs-kwaliteitverhouding, verstelbaar aerostuur
Minpunten: zwaar, alleen verkrijgbaar in Zaltbommel
Prijs: € 4.399,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,7 kilo (excl. pedalen)
Groep: SRAM eTap Rival AXS 2×12, 48/35, 10-32
Wielen: Fulcrum Racing 400 DB
Banden: Schwalbe Pro One 28 mm
Zadel en pen: Selle Italia Flite Boost/Apex
Stuur en pen: Apex/Apex
Maten: XS, S, M, L, XL
Meer informatie over Apex vind je hier.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."