Léon van Bon noemde de high-end Aurum Magma vorig jaar een van de beste fietsen die hij ooit testte. Is de betaalbaardere Magma Essentia net zo goed?
Alberto Contador won in 2015 voor de tweede keer de Giro d’Italia. In zijn jacht op de Maglia Rosa werd hij bijgestaan door superknecht Ivan Basso, zelf ook tweevoudig Giro-winnaar. Het sportieve succes legde de basis voor hun vriendschap en hun gezamenlijke fietsmerk Aurum, dat in 2020 het levenslicht zag. Aurum is Latijn voor ‘goud’ en symboliseert niet alleen de zeges van beide renners, maar ook de gouden standaard die ze willen zetten voor high-end racers.
Ja, de ambities zijn nog net zo groot als in hun profjaren. Aurum sponsort de Italiaanse profploeg Eolo Kometa. Niet alleen voor de naamsbekendheid, maar ook om feedback te krijgen van de profs. Léon van Bon noemde de Aurum Magma een van de beste fietsen die hij ooit testte. Ik test de betaalbaardere Essentia: eens kijken of dit ook zo’n goudhaantje is.
Groeten van Contador en Basso
Ik voel mij weer even kind als ik de grote doos open. Complimenten aan Aurum voor de zorgvuldigheid waarmee de fiets is verpakt. Maar kijk, daar is-ie, mijn nieuwe testfiets. De montage is heel eenvoudig. Mede dankzij het gereedschap in de meegeleverde ‘experience box’. Daarin vind je verder nog een set Aurum-bidons, een garantiepasje op naam, en een welkomstgroet van Alberto en Ivan, inclusief handgeschreven handtekeningen.
De Essentia is in vier kleuren leverbaar. Mijn testfiets is uitgevoerd in ‘metallic polar white’: glimmend wit gecombineerd met subtiele zwarte elementen en decals. Dat matcht ook goed met de zwarte Zipp onderdelen. De standaard gemonteerde Zipp 303 S tubeless wielset is voorzien van 27 millimeter Challenge Strada Pro-banden. De overige Zipp-delen zijn een upgrade: een carbon zadelpen, stuurpen en stuur. Prachtig spul dat de meerprijs van 400 euro echt waard is. De elektrische schakelgroep komt van Zipps moederbedrijf SRAM: het is de voorlaatste versie van de recentelijk vernieuwde Force eTap AXS 2×12-groep.
Zoek de verschillen
Het uiterlijk en de geometrie van het handgemaakte en uitstekend afgewerkte frame is identiek aan die van zijn duurdere broer. Het verschil zit ’m in de lay-up van de verschillende soorten carbon, die resulteert in een iets hoger gewicht en een lagere stijfheid. Voor het uiterlijk maakt het niets uit. In het huidige landschap van racefietsen vind ik het best verfrissend om weer eens een fiets te zien met een klassiek uiterlijk. De framebuizen zien er stevig, maar aerodynamisch uit. De smalle achtervork en ranke voorvork moeten volgens Aurum bijdragen aan het comfort. Het bottom bracket heeft de BB386 EVO-standaard.
In het frame is ruimte voor banden van maximaal 30 millimeter breed. De kabels lopen niet volledig binnendoor. Je ziet ze via de onderzijde van het stuur in de bovenzijde van het balhoofd verdwijnen. Bij de remhoeven komen ze weer tevoorschijn te. Dat oogt wat minder strak dan complete integratie, maar het is een zegen voor je fietsenmaker. Bovendien maakt deze set-up het een stuk eenvoudiger om je stuurhoogte aan te passen. De 27,2 millimeter carbon zadelpen van Zipp heeft een goedwerkende bevestiging, die keurig is afgesloten met een rubber kapje. Het zit ’m in de details.
Na drie bochten gewend
Soms heb je het geluk dat je een fiets langere tijd mag testen. Aurum stond erop dat ik flink wat kilometers zou wegtrappen op de Essentia, en daar zeg ik geen nee tegen. Ik reed een paar maanden op de Spaans-Italiaanse fiets en dat is me meer dan goed bevallen. Al na een paar kilometer en drie bochten was ik één met de Essentia. De fiets rijdt heerlijk en het rijdgedrag is lekker voorspelbaar. Zeer in balans. De fiets voelt nooit nerveus, ook niet als je doortrekt in een bocht of even flink gas geeft in een afdaling. Ongetwijfeld dragen de 27 millimeter banden en de geometrie van het frame hieraan bij. Accelereren en snelheid maken – omhoog of op het vlakke – is voor deze fiets een koud kunstje. Je merkt dat het frame voldoende stijf is om je pedaalslagen direct om te zeten in rappe meters vooruit. Zuid-Europees temperament!
Stelvio moet lukken
Wel zou ik andere bandjes om de wielen leggen. Ik vind ze wat zwaar rollen, zeker als ik met hoge snelheid strak een bocht instuur. De SRAM Forcegroep werkt naar behoren. Een groot 48-kettingblad lijkt niks, maar met een 10-kransje op de cassette is het grootste verzet vergelijkbaar met een 52 en 11. En op het kleine 35-kettingblad voor en het 33-kransje achter klauter je zo de Stelvio op. Het elektronisch schakelen gaat vlot en aan remkracht geen tekort, ook niet tijdens flinke regen. De rem/schakelgrepen vind ik zelf iets te groot in vergelijking tot Shimano. Sowieso zou ik ze lager plaatsen op het stuur. De Zipp-wielen bollen lekker, en de velghoogte van 45 millimeter maakt ze niet al te gevoelig voor zijwind. Het nette gewicht van 1540 gram maakt ze prima geschikt voor het midden hooggebergte. Daar waar de Essentia zich, net als zijn baasjes, echt thuis zal voelen.
Op het favorietenlijstje?
Ik heb niet zoals Léon de Aurum Magma kunnen testen, maar de Essentia staat vanaf nu in ieder geval op míjn lijstje van favoriete fietsen. Aurum heeft met de Essentia een allround racer in huis die je op alle ondergronden fijne fietskilometers biedt. Als ik mijn ervaringen op een goudschaaltje leg, dan is mijn conclusie dat je aan alles merkt dat Aurum de lat hoog legt. Ja, het assortiment is klein, maar de fietsen die Contador en Basso maken zijn wel uitstekend en stijlvol. Een Aurum is een flinke investering, maar dan koop je wel een fiets van een nietalledaags merk waar je jaren plezier aan zult beleven. Bovendien is het een plus dat je keuze hebt qua groep en onderdelen. Volgens mij heeft Aurum met de Essentia opnieuw goud in handen.
Specificaties Aurum Essentia
Pluspunten: voorspelbaar rijgedrag,
Minpunten: hoge rolweerstand banden, kabels deels buitenom
Prijs: vanaf € 6199,- (Zipp-upgrade € 400,-)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,7 kilo (excl.pedalen)
Groep: SRAM Force AXS, 48/35, 10-33, 140/160mm
Remmen: SRAM Red 160/160
Wielen: Zipp 303 S
Banden: Challenge Strada Pro 27 TLR
Zadel en pen: Prologo Scratch M5/Zipp SL Speed
Stuur en pen: Zipp SL-70 Ergo/Zipp SL Speed
Maten: 48, 51, 54, 56, 58, 61
Meer informatie over Aurum vind je hier.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."