Op papier is de Basso Venta R een puur Italiaanse allrounder van carbon, met een vleugje aero. En dat voor nog geen drie mille – en daar slaan wij als Hollanders dan weer op aan. Hoe rijdt-ie?
In 1977 zag het Italiaanse fietsenmerk Basso het levenslicht. Grondlegger Alcide Basso produceerde toen zijn eerste stalen frame. Inmiddels, bijna vijftig jaar later, is de collectie flink gegroeid en heeft carbon duidelijk de overhand gekregen. In tegenstelling tot veel andere fietsmerken, die hun productie hebben verplaatst naar Azië, maakt Basso zijn frames nog altijd in eigen land. Om precies te zijn in een fabriek in de provincie Vicenza. Als je op een Basso rijdt, koers je dus op een échte Italiaanse fiets.
De Basso Venta gaat sinds 2019 mee. Hij is destijds in de markt gezet als een vergevingsgezinde racer voor een breed publiek. De jongste telg uit de Basso-familie, de in maart van dit jaar geïntroduceerde Venta R, doet hier een schepje bovenop. Volgens de Italianen is dit nog steeds een allrounder, maar is er wel meer aandacht gekomen voor aerodynamica en kabelintegratie. Het frame is gemaakt van Torayca T700-carbon. Volgens Basso kunnen ze daarmee een mix bieden van voldoende stijfheid, comfort en een relatief laag gewicht. En dat met een – zeker voor een Italiaanse volbloed – behoorlijk gunstig prijskaartje. Tijd om hem uit te proberen.
Meer aero, meer breedte
Mijn testfiets staat buiten in het lentezonnetje te schitteren. Van een afstand oogt het frame slank. Zodra ik dichterbij kom, wordt het aerodynamische karakter zichtbaar dankzij het subtiele Kammtail-profiel bij de balhoofdbuis en onderbuis. De aerodynamisch gevormde buizen zijn duidelijk geleend van Basso’s topmodel, de Diamante. Wat in het oog springt, is het schuine stuk bij het achterwiel dat in verbinding staat met de verlaagde staande achtervorken. De voorvork is relatief smal en recht en biedt ruimte voor banden tot 35 millimeter breed. Met deze fiets zou je in theorie dus ook prima uit de voeten kunnen op niet al te slechte gravelwegen.
Bij de Venta R zie je nauwelijks kabels lopen, dankzij de ‘Integrated Cables Headset’ van Microtech, Basso’s eigen onderdelenmerk. Alles gaat keurig onder de aluminium stuurpen door het frame in. Slechts een klein beetje kabel is zichtbaar, maar het voordeel is wel dat je zo eenvoudig kunt wisselen van stuurpen. De carbon zadelpen wordt in het frame vastgezet met de geïntegreerde ‘3B-zadelklem’ met twee kleine boutjes. Volgens de fabrikant zorgt deze constructie ervoor dat trillingen worden opgevangen en dat je meer comfort ervaart op slechte wegen. Het is trouwens geen lastige opgave om het zadel op de juiste hoogte te zetten. En door deze constructie staat je zadel altijd recht.
De fiets is duidelijk wat zwaarder dan veel andere – duurdere – racers. Ik weeg hem op iets meer dan 9 kilo (en dat is dan nog zonder pedalen). Heel verrassend is dat forse gewicht trouwens niet, als je kijkt naar de sobere maar functionele afmontage. Uiteindelijk moest de Venta R ook betaalbaar blijven, zoveel is duidelijk.
Kickstart met espresso
De Venta R wordt slechts in twee verschillende kleuren geleverd: pearl white en magma black. Maar de uitvoering is in beide gevallen wel geslaagd – laat dat maar aan Italianen over. Vooral die eerste kleur, een samenstelling van wit met subtiele paarse decals en details, vind ik persoonlijk zeer fraai. Mijn testfiets is de magma black. Een stuk minder frivool dan zijn witte broertje, maar wel een chic geheel. De geometrie vind ik beter passen bij een enduranceracefiets dan een pure racer. Ik zit meer rechtop en minder uitgestrekt. Volgens Basso is er op basis van onderzoek, onder 900 fietsers, gekeken naar de meest passende geometrie. Natuurlijk kun je wel zorgen dat je alsnog dieper zit, als je dat wilt, door spacers te verwijderen.
Als je op de Italiaans toer bent, kan een straffe espresso natuurlijk niet ontbreken. De beste kickstart voor wat uurtjes fietsplezier. Als ik de koffie achter de kiezen heb, stap ik op. Ik heb vooraf geen route uitgestippeld, ik ga gewoon lekker trappen en zien waar de Venta R mij brengt. De eerste indruk is dat de fiets degelijk en gauw vertrouwd aanvoelt. Door de hogere zitpositie wordt het een stuk eenvoudiger om er een echte duurrit van te maken. Koekeloeren en genieten van de natuur die in volle bloei staat.
Lastig gooien en smijten
Aan de andere kant merk ik ook snel dat de fiets is uitgerust met een zware wielset (meer dan 2 kilo) en de vrij stugge Continental Ultra Sport-banden. Hij komt wat trager op gang en het duurt even voor ik op topsnelheid ben. Als ik uit het zadel kom, voel ik dat het gewicht meer op de voorkant van de fiets komt. Als ik aanzet op een klimmetje, voelt hij gelukkig minder zwaar dan verwacht. Het frame is stijf en levendig genoeg als ik de fiets van links naar rechts trek.
Bochten nemen gaat prima. Je hebt voldoende controle, maar met deze wielset wordt het lastig om de fiets echt door een bocht te smijten. Hoe zit het dan met comfort? Ondanks de 28 millimeter brede banden, opgepompt tot 5,5 bar, had ik daar meer van verwacht. Helaas moet ik toch weer wijzen naar de aluminium wielset als ‘hoofdschuldige’. Op klinkers en oneffenheden in het wegdek voelt deze gewoon hard aan.
Het schakelen en remmen is degelijk en betrouwbaar met de vernieuwde Shimano 105 R7100-groepset (12-speed). Met een 11-34 achter en 50/34 voor heb je voldoende bereik, van de ‘platte polders’ tot in de bergen – niet geheel onbelangrijk voor de meeste fietsers. De shifters zijn wat hoger op het stuur geplaatst en ogen wat lomp in vergelijking met elektronische groepsets. In ieder geval grijp je nooit mis met remmen en schakelen. Bovendien hoef je nooit op te laden.
Conclusie: zonder gedoe
Als ik thuiskom, concludeer ik dat je voor minder dan 3.000 euro een ‘Italiaanse allemansvriend’ in huis kunt halen. De Basso Venta R is een fiets waarop je zonder gedoe duizenden kilometers kunt rijden. Van een duurrit tot een wedstrijd of een cyclo in de bergen. De fiets ‘smoelt’ ook gewoon goed en de afmontage is basic, maar functioneel. Ook kun je, als je 35 millimeter brede gravelbanden gebruikt, prima lol beleven op niet al te slechte onverharde wegen.
Basso heeft met deze Venta R een mooie fiets afgeleverd, die tegelijkertijd betaalbaar moest blijven. Dan moet je als fabrikant soms concessies doen en keuzes maken met betrekking tot de afmontage. Wil je echt alles halen uit deze Venta R? Investeer dan in een betere wielset en rubber. Het puur Italiaanse frame verdient dit, en het komt absoluut je rijplezier en prestaties ten goede.
Specificaties Basso Venta R
Plus: het frame ziet er goed uit en de cockpit is clean
Min: de wielset en banden laten qua prestaties en comfort te wensen over
Prijs: € 2.849
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 9,1 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano 105 R7100 12-speed, 50/34, 11-34
Wielen: Microtech MCT, 27mm
Banden: Continental Ultra Sport, 28mm
Zadel en -pen: Selle Italia Model X/Basso Venta (carbon)
Stuur en -pen: Microtech XL/Basso
Maten: 42, 48, 51, 53, 56, 58, 61
Website: Bassobikes.com