Als je 1,90 meter of langer bent, valt het niet altijd mee om een fiets in jouw maat te vinden. Canyon maakt er een punt van om iedere fiets óók voor lange lijzen te maken: oprichter Roman Arnold had zelf ook moeite om goede fietsen in zijn maat te vinden. Hoofdredacteur Edwin is er blij mee, en testte hun Ultimate CF SLX in maatje extra-extra-groot.

De afgelopen twee maanden reed ik op een Canyon Ultimate CF SLX in maat 2XL. Dat frame had ik te leen om de nieuwe SRAM Red AXS-groepset mee te testen. De fiets komt in deze testuitvoering niet te koop, want de Redgroepset wordt alleen geleverd op het duurdere CFR-frame van Canyon. Mijn bevindingen over die nieuwe SRAM-groep kun je lezen op de pagina’s hierna, in dit artikel concentreer ik mij vooral op het CF SLX-frame.

Was vroeger alles beter?

Veel merken stoppen bij XL of frames van 60 centimeter, en die zijn niet altijd groot genoeg voor bezitters van lange ledematen. In een ver verleden was het gemakkelijker om grote framematen te vinden. Toen waren de fietsen nog van staal en aluminium en werden de buizen aan elkaar gelast in plaats van in een mal met elkaar verbonden. Voor een groter frame werden, simpel gesteld, gewoon wat langere buizen gebruikt. Zo reed ik jaren rond op een Giant Peloton en een Jan Janssen. Beide in ‘maatje’ 66. Aan de andere kant: vergeleken met moderne raceframes waren ze ook beide zo slap als een vaatdoek. Dus of vroeger echt alles beter was?

De carbon fietsen van tegenwoordig worden, uitzonderingen daargelaten, allemaal in een dure mal aan elkaar ‘gebakken’. Voor de fabrikanten is het commercieel niet aantrekkelijk genoeg om voor die paar grote frames die ze kunnen verkopen een aparte mal te maken. Voor heel kleine frames geldt trouwens hetzelfde. Als je in Nederland rondloopt, lijkt het alsof de markt voor lange fietsers groot zat is, maar in het zuiden van Europa of in Azië is dat een heel ander verhaal. De afgelopen jaren heb heel wat testfietsen aan mijn neus voorbij zien gaan, gewoon omdat ze niet groot genoeg voor mij waren. Gelukkig zijn mijn collega’s van een meer gemiddeld formaat.

Zak, zak, zak

Er zijn gelukkig wel enkele merken die de moeite nemen om ook mallen voor grote maten te maken, Canyon is er daar één van. De Ultimate CF is bovendien een fiets die er, ondanks niet al te oversized buizen, gewoon heel lekker uitziet. Zeker in deze kleur, ‘Arctic Blue’. De D-vormige zadelpen is volgens Canyon zo gemaakt vanwege de aerodynamica.

Om diezelfde reden zit ook de bout voor de zadelklem verstopt onder de bovenbuis. Hoewel dat ontegenzeggelijk heel fraai is, ben ik er geen fan van. De zadelpen zakte aan het begin geregeld omlaag tijdens het fietsen, uiteindelijk ben ik flink over het geadviseerde aandraaimoment van 5 newtonmeter heen gegaan. Toch zakte hij ook later nog een keer. Overigens is dit een probleem waar ik tegenaan loop bij meer merken die deze klemtechniek hanteren.

Kennelijk is het hoge gewicht dat bij een lange fietser hoort een beetje te veel van het goede voor dat simpele, enkele boutje. De zadelpen steekt, ondanks een zitbuislengte van 60 centimeter, alsnog ruim 26 centimeter uit. Daarmee komt er heel wat druk op zo’n klem. De oplossing is meestal om de zadelpen goed schoon te houden, te monteren met wat carbonpasta, de bout na of tijdens het fietsen nog eens aan te draaien en je niet al te druk te maken om het juiste aandraaimoment. Er zit best een veiligheidsmarge ingebouwd. Dit laatste advies is wel op eigen risico trouwens…

Een echte allrounder

Canyon omschrijft de Ultimate als een allrounder, daar kan ik me helemaal in vinden. Voor puur comfort koop je een Endurace, voor pure snelheid een Aeroad. Zoek je de beste combinatie? Dan moet je bij de Ultimate zijn. Het frame is licht, maar niet zo licht dat het slap is geworden. De carbonmatjes zijn zo gelegd, dat de buizen dun zijn waar dat kan en dikker en stijver waar dat nodig is. Zelfs met de lange buizen van een 2XL stuurt hij heel stabiel en precies de lijnen die ik wil. Met een wielbasis van 1042 millimeter zou je misschien denken dat hij niet zo van bochten houdt, maar omdat de rest van de geometrie helemaal in balans is, voelt de Ultimate best speels aan, zonder nerveus te worden.

In Italië heb ik dat heerlijk kunnen testen in de heuvels aan de voet van de Dolomieten. Ook met 60 kilometer per uur op nat wegdek was er nooit een moment dat ik de controle of het vertrouwen verloor. De stijve carbon cockpit draagt daar ook aan bij. Je kunt dit stuur zelf smaller of breder instellen met een paar boutjes onderop. Het klinkt als een recept voor iets wiebeligs, maar het tegenovergestelde is waar. Dat stuur en pen één zijn, zorgt altijd voor extra stijfheid. Voor mijn grote handen had het stuurlintje wel wat dikker gemogen, maar dat los je met een ander lint à twee tientjes op.

Lekker licht

Deze fiets weegt 7,4 kilogram, inclusief pedalen en met 30 millimeter dikke tubelessbanden om de Zipp 353-wielen. Dat lage gewicht is voor een deel te danken aan de lichte Red-groepset, maar het zegt zeker ook iets over het frame. Hoewel ik niet pretendeer een klimgeit te zijn die en danseuse hoogtemeters maakt, is het toch wel genieten om met zo’n relatief lichte fiets op pad te zijn.

Even staand een stukje omhoog knallen voelt toch echt heel anders op een fiets als deze dan op mijn eigen aeroracer, die ruim een kilo meer weegt en vooral is gebouwd om heel hard rechtdoor te fietsen. Met smallere banden, ook getest, voelt hij nog iets speelser. Maar dan lever je in op comfort. Wil je juist breder? Er is ruimte voor 33 millimeter, waarmee je ook (licht) kunt gravelen.

Gerust hart

De Ultimate is er in een CF SL-, CF SLX- en CFR-uitvoering. De geteste CF SLX gebruikt rondom het bracket en balhoofd high modulus-carbon, waardoor hij ruim 200 gram lichter is dan de CF SL. De CFR is nog een stuk lichter. De afwerking van alle Ultimate-frames is nagenoeg perfect. Het zijn al die kleine details waaraan je ziet of een merk zijn zaakjes op orde heeft. Voldoende vet waar het hoort, het metalen plaatje om het frame te beschermen als de ketting tussen voorblad en frame terecht komt, de slimme constructie waarmee je de stuurhoogte kunt aanpassen zonder gedoe met leidingen, mooie afsluitdopjes in de vorken aan de kant waar de steekas niet in gaat.

Kleine dingen, maar zo belangrijk voor het totaalplaatje. Het maakt van de Ultimate een fiets die ik met een gerust hart aanraad bij iedereen die mij om advies vraagt voor een fiets voor grote jongens.

Specificaties Canyon Ultimate

Plus: ondanks het grote 2XL-frame is alles in balans
Min: de zadelpen-constructie levert gedoe op
Frame/voorvork: carbon/carbon
Zadel en -pen: Selle Italia Model X/Canyon SP0055
Stuur en -pen: Carbon Cockpit CP0018
Maten: 3XS, 2XS, XS, S, M, L, XL, 2XL

Bij deze test geen prijs en rapportcijfers, omdat de fiets niet in deze uitvoering te koop is.

Meer informatie is te vinden op de website van Canyon.