Ja, met deze lak val je wel op. Maar nog interessanter aan de Invence R-One Nano is wat je niet ziet: het grafeen in het frame. Wat is het? En wat doet het met de rijeigenschappen?

Aan grijze muizen geen gebrek op het fietspad. Mensen die niet uit de toon willen vallen kiezen nu eenmaal het liefst voor een niet al te opvallende kleur fiets: zwart, grijs of antraciet. Wat dat betreft laat dat fietspad (net als de snelweg) een aardige afspiegeling van de maatschappij zien. Gelukkig zijn er ook nog flamboyante types die niet terugdeinzen voor wat opsmuk en aandacht, en het straatbeeld opfleuren met opvallend gelakte racers. Kijk nou eens naar de paint job van deze Invence R-One Nano. De combinatie van blauwe, groene en gele lak en een opvallend soort vezelstructuur geeft het frame een luxe en unieke uitstraling.

Strakke, cleane vormen

Invence-fietsen worden ontworpen en ontwikkeld door het Hilversumse Etappe Cycle Center. En daar mogen ze van flamboyante lak houden, qua vormen zitten er dan weer geen overbodige franjes aan de R-One Nano. Hij heeft een frame zoals een kind het zou tekenen: mooi, daar houd ik juist van! De geometrie oogt daarnaast snel en performancegericht. De laag aangezette achtervork en cleane buisvormen komen me bekend voor: ze hebben sterke gelijkenissen met de topframes van enkele Amerikaanse topmerken.

Het carbon frame is best strak afgewerkt, tot in de kleinste details zelfs. De achterbrug loopt mooi rond weg en het Di2-­kabeltje vindt netjes zijn weg naar en door het frame. Ook alle kabels zijn superstrak weggewerkt. Alleen bij het bovenste balhoofdlager had de afwerking wat strakker gemogen: daar zie je het lager gewoon zitten doordat het wat te ver boven het frame uitkomt.

Durven innoveren

Dan naar de techniek die onder de lak schuilgaat. Kan een kleine maar enthousiaste framebouwer op tegen de innovatiedrift en de miljoenen van de grote fietsmultinationals? Bij Invence proberen ze het in ieder geval. Eerder testten we al eens de Invence Evo, die had een boost-achternaaf – uniek voor een racefiets.

Bij deze R-One Nano is grafeen toegevoegd aan het carbon frame. Je kent het materiaal waarschijnlijk van Vittoria: dat merk heeft sommige banden deels uitgevoerd met grafeen. Grafeen bestaat uit een flinterdunne laag koolstofatomen op een rooster met honingraatstructuur. Het is 200 keer sterker dan staal, licht en flexibel, reden waarom de fietswereld er enkele jaren geleden enthousiast opsprong. Maar inmiddels horen we weinig meer van dit ‘materiaal van de toekomst’. Het blijkt duur en lastig te verwerken in andere materialen. Toch heeft Invence een poging gewaagd. Bij de Invence R-One Nano is het grafeen in een poedervorm toegevoegd aan het productieproces.

Geen verspilde energie

Wat doet dit voor de rijeigenschappen? Want dat is uiteindelijk waar het om draait. Het moet gezegd, de R-One Nano voelt strak en reactief aan. Hij heeft een racegerichte geometrie die je vanzelf in een aerodynamische houding dwingt. Die is niet voor iedereen weggelegd, maar kun je in de houding blijven zitten, dan is de fiets in potentie serieus snel. De carbon cockpit uit eigen huis en het balhoofd zijn behoorlijk stijf. Bergop en staand op de pedalen geeft de R-One je nooit het gevoel dat je kracht aan het verspillen bent. Als op rails ram je de fiets richting de volgende tussensprint.

In snelle afdalingen en op vlakke polderwegen voelt de R-One Nano zich dan ook op zijn best. Gezien de geometrie en stijfheid is het comfort nog best prima, hoewel dat ook van je banden, bandenspanning en wielkeuze zal afhangen. Gelukkig is de Invence helemaal custom samen te stellen, van de lak tot de afmontage. Zo maak je van de Invence R-One Nano een unieke fiets waar niet half Nederland op rondrijdt. En o ja, als je wilt: hij is ook gewoon in donker antraciet te krijgen, hoor.

Specificaties Invence R-One Nano

Pluspunten: strakke performance-racer, gaaf gelakt
Minpunten: had lichter gemogen
Prijs: € 6.999,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,95 kilo (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra Di2 2x12s, 50/34, 11-30, 160/140 mm
Wielen: FFWD Ryot carbon 55 mm
Banden: Pirelli P-zero TLR Race 28 mm
Zadel en pen: Fizik/ R-One Nano carbon
Stuur en pen: Invence One-Piece Nano Carbon Cockpit
Maten: XS, S, M, L, XL

Lees hier meer over Invence

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."