Wie wil, kan een flink deel van een jaarsalaris uitgeven aan één fiets. Knap frame, custom lak, elektronisch schakelen, hoge carbon wielen, ga zo maar door: je bent zo 12.000 euro kwijt. Maar het kan ook anders, zelfs met custom fietsen. We selecteerden drie racers die onder de 3.000 euro blijven. Vandaag: Massini Veneto II Disc.

Het Limburgse Wielersport Math Salden heeft een eigen fietsmerk: Massini. Onder die naam maken ze MTB-, gravelen racefietsen. Waaronder deze Veneto II Disc. Hij ziet er lekker modern uit, met een monocoque carbon frame (UD T700), een achtervork met lage aanzet, interne zadelpen met ‘gewoon’ een ronde zadelpen van 27,2 millimeter, en een strak aansluitende voorvork (full carbon, tapered). Wat nog wel old school is: de kabels zijn zichtbaar en lopen deels door de onderbuis, en dus niet door de balhoofdbuis.

https://omny.fm/shows/juke-podcasts/60-fietskoppel-prof-loes-adegeest-en-witten-anthon

Salden biedt de Veneto II als los frame aan voor 749 euro. Daarbij kun je kiezen uit vijf standaardkleuren, wat al best veel is voor een frame uit deze prijsklasse. Maar je kunt het frame op verzoek ook laten lakken in een andere kleur. Verder heb je volop mogelijkheden om de fiets zelfs samen te stellen; dat gaat eenvoudig via de website en je ziet bij elke stap het ‘financiële plaatje’. Compleet met onder meer Tiagra 10-speed en een Shimano-wielset heb je deze fiets al vanaf 1.775 euro. Onze uitvoering (12-Speed Shimano 105 Di2) zit daar wat boven, met een kleine 2.600 euro. Het gewicht: precies 9 kilo.

Solide van Salden

De Veneto II Disc is een aeroracer, maar ‘aero’ is hierbij niet zover doorgevoerd als bij de meeste andere moderne racers. Zo’n fiets heeft tegenwoordig standaard een cockpit met compleet binnendoor lopende remleidingen en eventueel derailleurkabels. Nu is deze racer afgemonteerd met Di2, dus je ziet alleen de remleidingen. Vind je dat optisch een probleem, dan is de Veneto niks voor jou. Fijn is wel dat je bij deze fiets je ‘ride’ eenvoudig kunt tunen. Dat wil zeggen: de Veneto heeft standaardspacers en je kunt in een handomdraai de stuurpen en de hoek en hoogte aanpassen.

Als we tijdens de test eenmaal goed op weg zijn, valt vooral het solide en voorspelbare rij- en stuurgedrag van de Massini op. Geen verrassingen bij de geometrie; die is gewoon doorsnee en zit tussen race en endurance in. Het relatief hoge gewicht maakt de fiets in eerste instantie wel minder fel en wendbaar. Maar zodra je eenmaal op gang bent, kun je oneindig kilometers maken met de nodige snelheid. Shimano 105 met 12-speed en Di2 is natuurlijk een cadeautje. Deze groep ziet er zeer ‘volwassen’ uit, en belangrijker: de Di2 schakelt uitstekend en snel.

Heb je elektronisch schakelen echt nodig? Dat mag je zelf uitmaken. Maar deze ‘custom’ Veneto II Disc is wat ons betreft met deze afmontage wel een heel aantrekkelijke aanbieding.

Tot slot nog een tip: het geld dat je bespaart door voor ‘105’ te kiezen in plaats van bijvoorbeeld Ultegra Di2, zou je kunnen steken in, pak ’m beet, een hoge wielset met Shimano ‘IceTech’-remschijven en iets soepelere bandjes.

Specificaties Massini Veneto II Disc

Prijs: € 2.575
Pluspunten: goede prijs-kwaliteit, ook met Di2
Minpunten: kabels lopen buitenom
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 9,00 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano 105 Di2 2×12, 50/34, 11-34
Wielen: DT Swiss E1800
Banden: Schwalbe Durano Plus 25mm
Zadel en -pen: SteamX6/Massini
Stuur en -pen: Massini/Massini
Maten: XS, S, M, L en XL
www.salden.nl