De MMR New Adrenaline SL lijkt in eerste instantie vooral een comfortabele allrounder. Maar tijdens zijn testrit met deze Spaanse fiets krijgt Herman toch een flinke adrenalineboost.

Spanje heeft een rijke traditie in de wielersport, niet zo gek dus dat het land veel verschillende racefietsmerken telt. Een nog niet zo bekende is MMR Bikes – die afkorting verwijst naar oprichter Manuel Menéndez Rodríguez, maar ook naar Machines Made for Racing. Het bedrijf werd in 1996 opgericht in de regio Asturië. MMR biedt inmiddels een uitgebreide collectie prestatiegerichte fietsen. Hun jongste telg is de New Adrenaline SL, die ik test in typisch Hollands weer: wind, regen en grijze luchten. Ik ben benieuwd of de MMR onder deze omstandigheden kan zorgen voor wat Spaanse adrenaline.

Superlicht of aero

De New Adrenaline SL, de tweede generatie van dit model, is afgelopen zomer geïntroduceerd. Naast deze allrounder heeft MMR ook de New Adrenaline Aero. Inderdaad: dat is een echte aeroracer. Beide fietsen worden gebruikt door de profs van de Spaanse pro-continentale ploeg Caja Rural.

De toevoeging SL staat voor superlight, een ongelakt frame weegt namelijk 800 gram. MMR gebruikt hiervoor een combinatie van twee typen koolstofvezel, met respectievelijk een hoge en ultrahoge modulus (die term geeft aan hoeveel een materiaal vervormt als het belast wordt). Volgens de fabrikant levert de gekozen carbonsamenstelling een goede balans op tussen gewicht, stijfheid en comfort – zeg maar de heilige graal van iedere racefiets. Ik ben nu al benieuwd hoe dit straks op de weg aanvoelt.

Klassieke racer

Mijn testfiets is uitgevoerd in carbon and copper, zoals de Spanjaarden deze kleurencombi noemen. Ik zou het zelf omschrijven als een zwart-grijze carbonlook met kopergouden logo’s, lijnillustraties en vlakken. Die details maken de fiets spannender en halen de zwart-grijze basis flink op. De kwaliteit van het lakwerk is prima, je kunt kiezen uit in totaal vier kleursamenstellingen.

Wat opvalt aan het ontwerp zijn de ronde buizen en de hoog aangezette, ranke achtervork. Ook de voorvork is aan de smalle kant, waardoor de fiets optisch neigt naar een klimfiets. Al bij al heeft de New Adrenaline SL een klassieke uitstraling. Ironisch genoeg is hij juist dankzij die klassieke look redelijk onderscheidend in het huidige racefietslandschap. Ik kan het wel waarderen, al heeft het ontwerp niet alleen een esthetische functie. Volgens de fietsenbouwer uit Asturië zijn de buizen nu iets meer afgerond, wat resulteert in een kleiner frontaal oppervlak – en dat komt de aerodynamica weer ten goede.

De geometrie is aangepast ten opzichte van de eerste generatie van deze fiets. De stack is verlaagd en de reach is verlengd, waardoor je min of meer gedwongen wordt om een aerodynamische houding aan te nemen, klaar om te koersen.

Ouderwetse klem

Deze Adrenaline SL is uitgevoerd met de Ultegra Di2-groep, 12-speed, en de DT Swiss ERC 1400-wielset van 45 millimeter hoog. Die wielen staan op 28 millimeter brede Michelin Power Cup Road-banden. Deze staan bekend om hun lage rolweerstand en goede grip. Het frame biedt ruimte aan banden van maximaal 32 millimeter.

De bijna volledig geïntegreerde cockpit bestaat uit het FSA ACR-stuurpensysteem met een FSA SL-K-stuur van carbon. Ook de carbon zadelpen is FSA-SL-K. Deze wordt vastgezet door een good old zadelpenklem inclusief een zichtbaar sleufje. Dat is een bewuste keuze; volgens MMR komt dit de betrouwbaarheid ten goede. Eerlijk gezegd moet ik toch wel weer even wennen aan hoe dit eruitziet. Het geheel wordt afgemaakt met een topzadel van Selle Italia, de SLR Boost Kit Superflow met carbon rails. Ik heb het zadel apart gewogen: slechts 155 gram.

Het schakelen en remmen is in goede handen bij de elektronische Ultegragroep. Kortom: het totaalpakket scoort een ruime voldoende met hoogwaardige onderdelen die goed met elkaar matchen.

Van Asturië naar de Veluwe

Mocht je trouwens denken dat MMR (nog) een prijsvechter is, dan kom je van een koude kermis thuis. Het merk biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding, maar ook bij de Spanjaarden zijn de prijzen de afgelopen jaren gestegen. Deze New Adrenaline SL kost bijvoorbeeld 6.699 euro. Voor dat bedrag verwacht ik standaard een powermeter en een fietscomputerhouder, maar die ontbreken. Een volledig geïntegreerde cockpit zou ook niet hebben misstaan. Dit zou de prijs-kwaliteitverhouding sterker hebben gemaakt.

De fiets heb ik klaargemaakt en zo goed mogelijk afgesteld tijdens een kort eerste testritje. Omdat de fiets nieuw uit de doos kwam, is het stuur nog voorzien van meerdere spacers. Dit betekent dat ik de komende weken iets meer rechtop zit dan ik gewend ben. Tijd voor een echte test, tijd voor een lange duurrit. Helaas gaat deze niet gepaard met lekkere temperaturen, schilderachtige dorpjes of de uitdagende bergen van de Picos de Europa. De MMR uit Asturië en ik moeten het zoals gezegd doen met winterse omstandigheden in een grijs en vlak landschap. Om het leed te verzachten, trek ik richting de Veluwe en heb ik mezelf een warme appeltaart beloofd. Maar eerst: trappen!

Dosis adrenaline!

De fiets voelt vanaf het opstappen in balans, ik trap de eerste 25 kilometer richting de Veluwe dan ook gemakkelijk weg. Wat opvalt, is dat de fiets op het gebied van comfort in de buurt komt van een endurance-racer.

Omdat het aan de frisse kant is, wil ik mijn bloed flink laten rondpompen. Ik geef de MMR op zijn donder en trek flink aan de beugels. De New Adrenaline SL komt goed op gang, en ik versnel nog een keer als de weg omhoog loopt. Ik merk dat het frame voldoende stijf is, maar niet knalhard. In een tijdrithouding vervolg ik mijn weg op hoge snelheid. De fiets blijft lekker draaien, maar verwacht niet de snelheidssensatie die je ervaart bij pure aeromonsters.

MMR Adrenaline

Het stuurgedrag is voorspelbaar en vertrouwd. Ik kan met voldoende snelheid insturen, ook word ik niet verrast als de bochten elkaar in rap tempo opvolgen. Maar dan… Een onoplettende wandelaar steekt ineens over. Ik mis de voetganger op een haar na. Gelukkig hebben de bandjes genoeg grip op deze natte wegen. Het was in ieder geval goed voor een toepasselijke dosis adrenaline.

Als ik de nodige hoogtemeters bij elkaar sprokkel, ervaar ik dat dit geen rasklimmer is. Het gewicht van 7,7 kilo (zonder pedalen) is daarvoor ook net te hoog. Niettemin kom ik heel behoorlijk omhoog met deze fiets en voelt hij levendig aan. De aanzet is prima, en de gewichtsverdeling is goed – een belangrijke eigenschap als je lang moet klimmen. Dit komt mede door de goed lopende DT Swiss-wielset.

Allrounder met eigen smoel

Na de welverdiende koffiestop met appeltaart in Harderwijk, rijd ik rustig door de polder naar huis. Alle tijd om na te denken over een verdict. Mijn verstand zit wat dat betreft op een lijn met mijn gevoel: met deze New Adrenaline SL haal je een toegankelijke, goed afgemonteerde racer in huis zonder scherpe randjes. De fiets is in balans en inzetbaar voor diverse doeleinden. Wat dat betreft is het een echte allrounder, met genoeg comfort. Bovendien heeft deze MMR een eigen smoel dankzij het klassieke uiterlijk. Goed om te weten: dankzij de Belgische distributeur Codagex kun je bij steeds meer dealers terecht voor een proefrit.

Dat ook deze fiets een aardig bedrag kost, is eigenlijk geen verrassing gezien de hoge prijzen vandaag de dag. Dat MMR hier nog niet zo bekend is, doet hoe dan ook niets af aan de bovengemiddelde kwaliteit van deze racer.

Specificaties MMR New Adrenaline SL

Plus: deze fiets biedt comfort, de afmontage is goed
Min: het is niet de lichtste, en waar zijn de powermeter en computerhouder?
Prijs: € 6.699,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,7 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra 8100 Di2 12-speed, 52/36, 11-30
Wielen: DT Swiss ERC 1400 (carbon)
Banden: Michelin Power Cup Road 45, 28mm
Zadel en -pen: Selle Italia SLR Boost Kit Carbon Superflow/FSA SL-K Carbon
Stuur en -pen: FSA-SLK Carbon/FSA NS ST
Maten: XS, S, M, L en XL

Meer informatie vind je op de website van MMR Bikes.