Een stalen fiets voor 11 mille, is dat uit te leggen? Of moet je dat niet eens wíllen uitleggen? Ronald probeert op de Repete R3: New Reason zijn rationele zelf even in de parkeerstand te zetten en zijn gevoel te laten spreken.
Behalve voor fietsen heb ik ook een grote voorliefde voor whisky en mooie horloges. Het vakmanschap achter een mooie Breitling of Omega, dat is toch wel iets bijzonders. Het gevoel dat je krijgt als je er een om je pols hebt, is helemaal bijzonder.
Wat je vooral níet moet doen met zulke luxeproducten, is het rationaliseren. Want ja, voor een fractie van de prijs koop een je Casio die via GPS met satellieten verbonden is en overal ter wereld tot op een milliseconde nauwkeurig de tijd weergeeft. Zo’n Zwitsers uurwerk is prachtig, maar zelfs de beste horloges wijken één tot enkele seconden per dag van de tijd af en zul je regelmatig moeten bijstellen. Wat maakt ze dan zo felbegeerd? Het is een combinatie van vakmanschap, passie en status.
Hetzelfde geldt voor de fietsen van Repete. Als ik hun R3: New Reason puur rationeel zou benaderen? Dan zou ik uitkomen op een onvoldoende, met een uitleg waarom een fiets van 8,6 kilogram, zelfs met SRAM Red, nooit 11.000 euro mag kosten. En dan zou ik ook nog vertellen dat je bij de grote merken voor veel minder geld een carbon racefiets koopt met betere specs. Maar dan rijd je wel op een Casio, en niet op een Omega…
Oog voor detail
Repete is een klein merk dat zijn eigen stalen frames ontwerpt en ontwikkelt in Praag, Tsjechië. Voor Repete draait fietsen om de ‘vrijheid van bewegen’. Staal zou daar als materiaal goed bij passen, omdat het relatief gemakkelijk te bewerken is en veel comfort biedt. Het merk wordt in Nederland exclusief geleverd door JM Carbonframe, eigendom van Joost Mutsaers uit Goirle. Zijn bedrijf is vooral bekend van de import van frames, voornamelijk uit China, die op maat worden afgemonteerd. Léon van Bon testte al eens een racer van Joost (zie editie 2 van dit jaar); zelf besprak ik onlangs een JMC-gravelracer voor de Fiets Gravelspecial.
De Repete R3: New Reason kun je zien als het hoogtepunt van de ontwikkeling die het Tsjechische merk heeft doorgemaakt. Het frame is esthetisch zeer fraai afgewerkt en biedt ruimte voor maar liefst 35 millimeter brede banden. De in het frame verwerkte Columbus Spirit HSS-buizen bieden een goede balans tussen hardheid en comfort, en dat merk je tijdens het rijden.
Dit is zo’n fiets vol mooie details die je alleen ziet als je écht goed kijkt. Zo zijn de dropouts gemaakt van rvs. Repete heeft een prachtig filmpje op hun site waarin je het gietproces ziet. Deze dropouts worden vervolgens op de achtervork gelast. De zadelpenklem is ook al zo’n fraai stukje design, 3D-geprint. Je ziet nergens een verdikking, heel mooi. En dan zijn er nog de verstopte cups voor de balhoofdlagers. Die worden met grote precisie uit één blok rvs gefreesd door een CNC-machine en zorgen voor een langere levensduur van je lagers. Het extreem strakke las- en soldeerwerk toont de vakkennis van de makers. En daarmee is de R3: New Reason, ondanks de retro-uitstraling, toch echt een modern staaltje techniek. Het verklaart de prijs ook wel een beetje.
Veel custom onderdelen
De cockpit is volledig geïntegreerd en van carbon. De remleidingen zijn zowel in de cockpit als het frame volledig intern weggewerkt, wat het geheel een mooie ‘cleane’ look geeft. Het testmodel waar ik mee rijd, is afgemonteerd met een digitale SRAM Red-groep, derailleurkabels zijn dus niet nodig. Wat opvalt aan de afmontage, is de Force-cassette. Wellicht een missertje van de fietsenmaker op onze specifieke testfiets? Of was dit een bewuste keuze, om de kosten nog enigszins binnen de perken te houden?
De fiets staat op een paar custom wielen. Deze zijn opgebouwd uit (Chinese) Lightcarbon-velgen met een hoogte van 44 millimeter en een externe breedte van 28 millimeter. Verder hebben ze Sapim-spaken en nippels en prachtige DT Swiss 180-naven. Het totale wielsetje weegt slechts 1.360 gram. Qua rubber is gekozen voor Vittoria Corsa Control Pro, 30 millimeter breed. Deze zijn tubeless gemonteerd. Het zadel is een Joyseat, een volledig op maat gemaakt zadel met 3D-printtechniek. Deze komt net als de fiets zelf ook uit Tsjechië trouwens, van de firma Posedla.
Stilte en comfort
Smaak is natuurlijk persoonlijk, maar ík vind de fiets er mooi uitzien. Hij heeft een retrolook, maar dan in een modern jasje. De framebuizen zijn (voor de verandering) eens niet oversized en de achtervork sluit aan op dezelfde hoogte als de zitbuis. Een hele traditionele bouw dus. Ook de kleur oogt een beetje retro en het bruinleren stuurlintje maakt het plaatje af.
Voor mij was het pas de eerste keer op een stalen racefiets. Wat me direct opviel tijdens het rijden, was de stilte. Natuurlijk helpt een goed afgestelde SRAM Red-groep daar ook bij, maar staal is gewoon een stuk vergevingsgezinder voor trillingen dan de carbon klankkasten waar we tegenwoordig massaal op rondfietsen. Je merkt ook dat staal schokken dempt, de fiets voelt bijzonder comfortabel. Wel is het zo dat het 30 millimeter brede rubber deze comfortabele eigenschappen ongetwijfeld heeft versterkt.
De keerzijde van al dat comfort merk je als je een sprintje trekt: de fiets is minder ‘strak’ dan de carbon aerobike waar ik normaal gesproken mijn kilometers op maak. Niettemin komt de Repete na bochten vrij gemakkelijk op gang, ook het sturen voelt vanaf de eerste bocht heel vertrouwd en strak. De carbon voorvork van Enve helpt daarbij ook. Dit is een voorspelbare fiets en dat geeft veel vertrouwen.
Qua geometrie is de fiets best sportief. Als ik de afmetingen van mijn eigen aerobike naast de waarden van de Repete leg, zie ik vooral veel overeenkomsten en weinig opmerkelijke verschillen. Ondanks de sportieve geometrie zou ik de R3: New Reason door zijn rijeigenschappen toch vooral typeren als een enduranceracer. Het vrij zachte zadel werkt daar ook aan mee.
Geen dertien in een dozijn
JM Carbonframe biedt deze fiets aan voor 11.000 euro. Dat is aanzienlijk scherper dan de 14.400 euro op de website van Repete zelf. Maar 11 mille blijft veel geld voor een stalen fiets van 8,6 kilogram, zelfs als die zo high-end is afgemonteerd als deze. Er zijn wel mogelijkheden om nog wat aan de prijs te doen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor SRAM Force of Shimano Ultegra Di2, dat scheelt al 1.600 euro. Ook kun je het op maat gemaakte zadel laten voor wat het is, en kiezen voor een ‘normaal’ Sella Italia-exemplaar. Dat scheelt nog eens 350 euro, bij elkaar ben je dan al bijna 2.000 euro goedkoper uit.
Maar zo moet je er misschien niet naar kijken. Deze fiets is gemaakt voor mensen die het fietsen niet te rationeel benaderen. Want doe je dat wel, dan koop je namelijk iets anders. Deze racer biedt hoe dan ook iets unieks. Hij zorgt voor een bijzonder prettige rijbeleving en heeft een opvallend uiterlijk met subtiele details. Dit is geen dertien-ineen-dozijnracefiets, maar één die veel gespreksstof zal opleveren. De belangrijkste vraag als je met deze Repete van huis gaat, is of je kiest voor een blauwe Breitling of stalen Omega. Want beide matchen goed bij de framekleuren…
Specificaties Repete R3: New Reason
Plus: de fiets heeft alle positieve eigenschappen van staal: comfortabel, stil en onverwoestbaar
Min: het is hoe dan ook een smak geld voor een stalen fiets
Prijs: € 11.000,-
Frame/voorvork: staal/carbon (Enve)
Gewicht: 8,3 kg
Groep: SRAM Red eTap AXS
Wielen: JMC Handbuilt, DT Swiss 180, 44mm hoog
Banden: Vittoria Pro Corsa, 30mm
Zadel en -pen: Posedla 3D custom/carbon
Stuur en -pen: carbon cockpit HBR013
Maten: 50, 52, 54, 56, 58, 60