Een racer die zuinig omgaat met energie: die kunnen we in deze tijden goed gebruiken. Wij hebben de Sensa Giulia Evo Integrale getest, een volbloed racer gewoon uit Almelo.
Een fiets die is ontwikkeld, ontworpen en afgemonteerd in Nederland zien we niet vaak, maar wel graag. Sensa uit Almelo staat al jaren bekend om z’n no-nonsensefietsen en goede prijskwaliteitverhouding. De Giulia Evo bestaat alweer even als model, maar de nieuwste versie die ik meekrijg voor deze test, is serieus doorontwikkeld. De Giulia is altijd al bruut en opvallend geweest, maar dit keer heeft Sensa er nog een schepje bovenop gedaan.
Straaljager
De kabels zijn netjes weggewerkt, de cockpit uit eigen huis is erg stijf en de aerodynamische lijnen ogen strak. Kijk maar eens naar de achtervork, die in een vloeiende lijn overloopt in de bovenbuis: alsof het uit één stuk gegoten is. De robuuste onderbuis en staande zitbuis maken het geheel af. De matzwarte lak van de Giulia Evo doet denken aan die van een stealthstraaljager. Zo’n hypermoderne jet is als het goed is onzichtbaar, maar dat ben je op de Giulia Evo (gelukkig) niet. Want dit is een opvallende verschijning.
Dat hij beter dan gemiddeld door de lucht snijdt, is me inmiddels na enkele testritten wel duidelijk. Je hebt hier echt een volbloed racer onder de kont, mede met dank aan de carbon Suprawielen met hoge velgen. Het frame is strak en schurkt zelfs tegen het harde aan. Hardheid gaat altijd ten koste van comfort, maar daar koop je deze Giulia Evo niet voor. Deze fiets is vooral bedoeld om snelheid te maken en duwt je als vanzelf strak in de racehouding. De uitgebalanceerde geometrie zorgt ervoor dat de fiets in doordraaiende bochten strak instuurt. Door de stijfheid van frame en cockpit verlies je weinig tot geen energie bij het aanzetten: de fiets brengt jouw geleverde wattages direct over op het wegdek.
Puntje van aandacht voor Sensa is het gewicht: als de Giulia Evo hier en daar nog wat grammetjes kan verliezen, dan zou hem dat alleen maar beter maken.
Specificaties Sensa Giulia Evo Integrale
Plus: hij is scherp, hij is snel
Min: zwaar, niet erg comfortabel
Prijs: € 5856,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,46 kilo
Groep: Shimano Ultegra Di2 2x12s, 52/36, 11-30, 160/160mm
Wielen: Supra RFC 50mm Elite Disc carbon
Banden: Vittoria Corsa Control G2 Skinwall 28mm
Zadel en pen: San Marco Shortfit Open Fit Racing Wide/Supra Race Line Carbon Evo
Stuur en pen: Supra Combo Integrale
Maten: 50, 53, 55, 58
Bekijk meer op de website van Sensa.