Duitse degelijkheid met een vleugje Italiaanse klasse? Een fiets die vertaald ‘cirkelzaag’ heet? Dat prikkelt onze nieuwsgierigheid. Tijd om onze tanden in de Standert Kreissäge RS te zetten.

Het Duitse Standert heeft een showroom in Berlijn, daar kun je hun fietsen live bewonderen. Maar als grofweg zes uur heen en zes uur terug rijden je toch wat te gortig is, kun je gelukkig ook op hun website terecht. Daar kun je je eigen racer samenstellen. Naar carbon hoef je trouwens niet te zoeken in Standerts online configurator. Al hun fietsen zijn namelijk van metaal; aluminium, scandium of (roestvast) staal.

De collectie bestaat uit racers en gravelbikes, onderverdeeld in performance, endurance of adventure. En dan hebben ze ook nog een cyclocrosser en een baanfiets in de aanbieding. De Kreissäge RS is een performancefiets. En, hoe performt hij?

Italiaanse onderdelen

Het frame van deze racer is gebouwd met scandiumbuizen van het Italiaanse Dedacciai. Deze zijn speciaal ontworpen voor de RS-uitvoering. Volgens Standert maken ze deze fiets zowel stijver als 10 procent lichter dan de reguliere, aluminium Kreissäge. De licht gebogen achtervorken vallen gelijk op. Ook de sierlijke bovenbuis verandert geleidelijk van vorm. Deze gaat, hoe verder je richting de balhoofdbuis komt, over van rond naar plat. Tenzij je een enorme fan van pure aerofietsen bent, moet je deze klassiek gestileerde Kreissäge RS toch wel een lekker ding vinden.

De leidingen lopen onzichtbaar door de – ook al Italiaanse – Deda Elementi-cockpit en vervolgens het frame in. Schakelen gebeurt elektronisch. In het vooronder vinden we een mooie monocoque-vork van carbon. Volgens de makers kan het RS-frame een totaal systeemgewicht aan van 105 kilogram (de gewone Kreissäge kan 120 kilo dragen).

Standert Kreissäge

Zelf kiezen

Gezien het racegerichte karakter van de Standert Kreissäge RS, zijn er geen verrassingen qua geometrie. Op onze testfiets, maat 58 centimeter, hebben zowel de balhoofdbuis als de zadelbuis steile hoeken van 73,5 graden. Deze komen overeen met bijvoorbeeld een even grote S-Works Tarmac SL8 – die uitstekend vergelijkingsmateriaal vormt voor de handling van racefietsen. De reach is 4 millimeter korter dan die Tarmac, de stack ongeveer 11 millimeter lager.

Standert verkoopt de fiets niet met standaard specificaties; in plaats daarvan kies je zelf je componenten in hun online fietsconfigurator. (Of im Laden in de Berlijnse showroom natuurlijk.) Je kunt ook alleen een frameset kopen, voor een kleine 1.800 euro. Onze testfiets had een complete Shimano Ultegra Di2 R8100-groepset. Deze kan voor 319 euro worden geüpgraded met een eenzijdige 4iiii-vermogensmeter, net als bij de Shimano 105- en SRAM Force-uitvoeringen. Koop je het frame met Shimano Dura-Ace Di2 of SRAM Red AXS, dan wordt-ie standaard met dubbelzijdige vermogensmeters geleverd. Een SRAM UDH-hanger is optioneel mee te bestellen voor 50 euro extra.

Standert Kreissäge

Onze testfiets is verder uitgerust met een DT Swiss- wielset, om precies te zijn de ARC 1400 Dicut 50. Zoals de naam al doet vermoeden, zijn de velgen 50 millimeter hoog. Ze zijn voorzien van 28 millimeter brede Vittoria Corsa Pro TLR-banden, tubeless. Er is officieel ruimte voor maximaal 30 millimeter brede banden, maar we zagen dat 32 millimeter brede rubbers ook passen. In de configurator kozen we voor een Deda Elementi-combi – een carbon Superzero RS-stuur met een aluminium Superbox DCR-stuurpen. Je kunt zowel de lengte van de stuurpen als de breedte van het stuur zelf kiezen, maar ook voor een heel andere stuurcombinatie kiezen – en dat is een fijne pre.

Scherp en responsief

De Kreissäge RS is een echte racer, waarmee je uitstekend voor de dag kunt komen in het criteriumcircuit. De handling is messcherp en responsief, dat zorgt voor veel zelfvertrouwen bij het nemen van bochten en afdalingen. Ik kwam ook gemakkelijk uit het zadel en genoot van het lichte rijgevoel dat de fiets leverde. De rijpositie is prettig agressief, maar niet zo extreem dat deze geen ontspanning biedt wanneer je de handjes op de hoods legt.

Hoewel de aerodynamica onvermijdelijk wordt beïnvloed door de relatief traditionele vormen van de buizen, levert de specificatie zoals hier getest een serieus snelle fiets op. De scandiumlegering zorgt voor een frame dat stijf aanvoelt, iets dat zonder twijfel bijdraagt aan de responsiviteit.

Het (relatief) zwakke punt van deze racer komt naar voren op slechter wegdek. Daar mist de Kreissäge RS namelijk echt wel wat comfort. Met nog iets dikkere banden los je dit deels op, maar comfort en scandium gaan uiteindelijk simpelweg niet zo goed samen. Als je maar één fiets kunt bezitten, dan zou dit niet direct onze eerste keuze zijn. Tenzij je een hardcore crit-tijger bent natuurlijk.

Geslaagde mix

Het Duitse Standert levert met deze Kreissäge RS een lekker opvallende fiets voor wie er een sportieve rijstijl op nahoudt. Het is een geslaagde mix tussen klassiek en hip, tussen Duitse degelijkheid en Italiaanse klasse. Nee, het is niet de comfortabelste racer op de markt. Maar het is er wél eentje die graag vooruit wil, heerlijk stuurt en uiterst precies reageert op jouw commando’s.

Compleet is deze fiets er vanaf 4.799 euro. Dan heb je de keuze uit acht kleuren en wordt het frame afgemonteerd met een 105 Di2-groepset.

Specificaties Standert Kreissäge RS

Plus: een responsieve fiets met opvallende uitstraling, helemaal te customizen
Min: op slecht wegdek is hij niet erg comfortabel
Prijs: € 6.659,-
Frame/voorvork: scandium/carbon
Gewicht: 8,4 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra Di2, 36/52, 11-30
Wielen: DT Swiss ARC1400 Dicut 50
Banden: Vittoria Corsa Pro TLR, 28mm
Zadel en -pen: Fizik Argo Adaptive R1/Zipp Service Course SL
Stuur en -pen: Deda Elementi Superzero RS/Superbox DRC
Maten: 48, 50, 52, 54, 56, 58 en 60

Meer informatie is te vinden op de website van Standert.