Het is alweer een tijdje geleden dat grote kampioenen rondreden op fietsen van Time. Maar het merk lijkt voorzichtig terug te komen van nooit helemaal weggeweest. Bijvoorbeeld met de Time Alpe d’Huez Disc – hoog tijd voor Thijs om deze racer te testen.
Als ik aan Time denk, denk ik aan Tom Boonen die in Madrid wereldkampioen werd op een fiets van dit merk. Ranke carbon buizen, verbonden door middel van lugs (koppelstukken). De laatste jaren deemsterde Time wat weg van het grote podium, in de World Tour zie je ze bijvoorbeeld niet meer. Maar het enthousiasme voor het merk is bij mij nooit verdwenen – ken je klassiekers, zullen we maar zeggen.
Time Alpe d’Huez Disc
Inmiddels timmert Time weer behoorlijk aan de weg. Waar ik eerder al de ADHX-gravelbike testte, heb ik nu het lichtgewicht racemodel Alpe d’Huez (ADH) Disc meegekregen. Het is een strak ogende racer met duidelijke lijnen, met een opvallende, frisse blauwe lak. In het geval van deze testfiets dan, want de ADH is ook verkrijgbaar in andere heldere kleuren, waaronder groen, rood en paars. En natuurlijk is ‘zekerheidje zwart’ ook gewoon van de partij. Dat ze het bij Time net even anders doen dan bij andere merken, blijkt uit de manier waarop het frame geproduceerd wordt, en waar.
Om met dat laatste te beginnen: de frames worden gemaakt in Europa, in Slowakije om precies te zijn. Daarnaast produceert Time (al sinds 1978) het carbon op een heel eigen manier. Mensen gooien alle carbon frames al snel op een hoop. Maar waar de meeste grote merken ze in Azië laten maken, met een mal waarin allemaal matjes gelegd worden, doet Time het anders. Simpel gezegd: Time werkt met zogenaamde ‘sokken’ van geweven carbon vezels, die over buisvormen worden geschoven.
Het voordeel hiervan is dat je een ononderbroken structuur krijgt die over de hele lengte van de buis loopt. Die wordt daardoor heel sterk, je zou er zo met een hamer op kunnen slaan – bij wijze van spreken. Na het weven komt het volgende stokpaardje van Time, het ‘Resin Transfer Molding’-proces. Daarbij worden de gewoven sokken van binnenuit onder hoge druk geïnjecteerd met een hars. Dit voorkomt luchtbellen en holtes in het frame, lucht wordt zo namelijk uit de buizen ‘geduwd’.
Kort en agressief
Dan naar de fiets! De gewoven structuren zie je duidelijk door de lak heen. Van zichtbare lugs is alleen nog sprake bij de aanzetting van de achtervork in het frame. De fiets voelt licht, maar toch robuust aan. Met dezelfde termen kun je ook gelijk de rijeigenschappen van de ADH omschrijven. De torsiestijfheid in het balhoofd is meer dan strak te noemen, en daardoor voelt de ADH best stijf aan tijdens het fietsen. Wat wel opvalt, is de korte reach van deze Time. Dit heeft sterk te maken met de bovenbuislengte, en die is bij de ADH toch beduidend korter dan gemiddeld. Hierdoor stuurt deze racer ook nerveuzer dan een doorsnee andere racefiets.
De stack is niet navenant groter, dus het is in feite gewoon een korte fiets. Dit is zeker iets om rekening mee te houden als je een lang bovenlichaam hebt en dit model overweegt. Maar: elk nadeel heeft zijn voordeel, en hier is dat de agressieve en directe aanzet dankzij deze geometrie. Als je accelereert, is de Time Alpe d’Huez zeker in de eerste meters heel vlot.
Op waarde schatten
Een van de voordelen van een racer als deze, is dat je op een fiets rijdt die je niet op elke straathoek tegenkomt. Zeker de wielerliefhebbers met een beetje kennis van koershistorie zullen de ADH op waarde weten te schatten en waarderen. In de prijscategorie waarin de Alpe d’Huez valt, spelen dit soort sentimenten nu eenmaal vaak ook mee. Want een goede of zelfs heel goede fiets bouwen in dit segment? Dat kunnen de meeste merken wel. Maar het zijn die extra’s die het verschil maken.
Specificaties Time Alpe d’Huez Disc:
Pluspunten: uniek carbonfabricaat, merk met historie
Minpunten: korte nerveuze geometrie, mag nóg lichter
Prijs: € 3.999,- (frameset)/€ 8.699,- (testfiets)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,5 kilo (excl. pedalen)
Groep: SRAM eTap Force AXS 2×12, 48/35, 10-33, 160/160 mm
Wielen: Beast RX 40-velgen, DT-Swiss 180-naven
Banden: Continental Grand Prix 5000 S TR
Zadel en pen: Repente Quasar CR 2.0, Deda Superleggera
Stuur en pen: Deda Superzero RS, Deda Superbox
Maten: XS, S, M, L, XL
Bekijk meer op de site van Time.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."