Als één fiets het gestaag uitstervende klimfietsras kan redden, dan is het de Trek Émonda SLR wel. Dan rijst nu een belangrijke vraag: is de Émonda zélf nog wel een klimmer?
De klimfiets is een uitstervend ras. De reden daarvoor is tweeledig. Enerzijds zijn ze qua gewicht wel zo’n beetje uitontwikkeld. Lichter maken heeft geen enkele zin, omdat de UCI-limiet nu eenmaal is vastgesteld op 6,8 kilo. Anderzijds zijn aeroracers dusdanig afgevallen dat ze de aloude klimfiets uit de markt duwen. Voor de laatste der klimmohicanen zit er dan ook maar één ding op: sneller worden. Trek heeft qua modellen nog altijd een duidelijke opdeling. De Madone is de snelheidsduivel, de Domane de comfortracer en de Émonda de springveer.
Op verzoek van Team Trek-Segafredo heeft Trek er hard aan gewerkt om de Émonda sneller en stijver te maken. Dat was een fikse uitdaging, want aerodynamica en stijfheid vragen vaak ook om meer materiaal en dan neemt het gewicht toe. Maar op papier lijkt Trek in de opzet te zijn geslaagd. De nieuwe Émonda SLR die ik deze maand test heeft een frame van 698 gram: een prettige basis. De aerodynamische optimalisaties lijken vooral in het balhoofd huis te zitten. Je ziet er elementen in terug van de Madone. Het T-47 bracket zorgt voor extra stijfheid en maakt een forse druppelvormige onderbuis mogelijk.
Scherp, strak en reactief
Trek zelf test haar fietsen op Alpe d Huez om de frames op het gebied van efficiëntie met elkaar te vergelijken. Helaas ben ik niet in de gelegenheid om even naar Frankrijk te rijden, maar de Posbank is een goed alternatief. De nieuwe SLR voelt scherp, strak en reactief aan. Bergop voel je dat je vermogen goed wordt overgebracht op de Bontrager-wielset. Bergaf ervaar je dan weer een hoge dosis zelfzekerheid door de strakke voortrein. Ook in de bochten merk je dat de Émonda is bedacht voor en door wedstrijdrenners.
Met de gemiddelde stuuruitslag in de bochten zit je op de Émonda gewoon goed. Verwacht alleen geen extra comfort van dit frame, dat zul je toch vooral uit de banden(druk) moeten halen. Over het geheel gezien zou je kunnen zeggen dat de Émonda inmiddels meer is dan een klimfiets.
Het is een echte allrounder geworden die geschikt is voor heel mensen, en waar je ook in de polders heel goed mee uit de voeten kunt.
Specificaties Trek Émonda SLR
Pluspunten: mooie lijnen, allround zonder balast
Minpunt: voor een klimfiets mag-ie nog wat lichter
Prijs: € 7599,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,3 kilo (excl. pedalen)
Groep: Shimano Ultegra Di2 R8050, 52/36, 11-30, 160-160mm
Wielen: Bontrager Aeolus Pro 37 mm
Banden: Bontrager R3 Hard-Case Lite
Zadel en pen: Bontrager Aeolus Elite/Bontrager carbon
Stuur en pen: Bontrager Aelous RSL (testfiets wijkt af)
Maten: 47, 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62