Oude rot Mark Cavendish trekt zijn sprintjes dit seizoen op de jongste versie van de Wilier Filante SLR. Opvallendste kenmerken? Hij is lekker licht, snel, best comfortabel en nog mooi ook.

Wilier is in 1906 opgericht door Pietro Dal Molin in Bassano del Grappa, tegenwoordig is het bedrijf gevestigd in Rossano Veneto. De bedrijfsnaam is afgeleid van de zin ‘W l’Italia liberata e redenta’: ‘Lang leve Italië, bevrijd en verlost’. Wilier heeft altijd veel aan sponsoring gedaan. In het verleden reden coureurs als Pantani, Cunego en Pozzato ermee, evenals de Fransman Chavanel en onze eigen Niki Terpstra. Dit seizoen gebruiken de profs van Astana drie modellen: de aero Filante SLR, de allrounder O SLR en de Turbinetijdritfiets. Wij testen de Filante SLR, die eind 2020 werd geïntroduceerd als opvolger van de Cento10PRO (2019).

Foto’s: activedayjob.com

Wilier Filante SLR

Net als vergelijkbare fietsen van andere merken zie je in de Filante alle kennis terug die de ontwerpers in de afgelopen decennia hebben opgedaan op het gebied van aerodynamica. Compleet verborgen kabels zijn inmiddels al net zo gemeengoed als schijfremmen en steekassen. De fiets heeft een zelf ontwikkelde stuur-stuurpencombinatie met daaronder speciale, deels deelbare spacers die interne routing mogelijk maken, vanaf de stuurhelften en de stuurpen richting de voorzijde van het frame. De testfiets heeft een draadloze Shimano Dura-Ace Di2-groep, met een in de zadelbuis geïntegreerde batterij. De voor- en achterderailleur zijn nog wel per kabel verbonden. De Filante kan alleen een elektronisch gestuurde
groep hebben.

De bovenbuis loopt iets af en de licht afgeplatte balhoofdbuis moet de lucht zonder al te veel weerstand langs de fiets afvoeren. In vergelijking met de oude Cento10Pro is de aansluiting met de achtervorken lager. De Filante kan banden aan tot 30 millimeter. Fijn is dat het frame geschikt is voor standaard pressfitlagers. Als klant kun je kiezen voor een complete fiets met Campagnolo, SRAM en Shimano (vanaf 8400 euro). Via het Infinitamente-programma stel je je eigen kleurenschema samen. Onze testfiets heeft een custom uitvoering met als basis het ‘glossy’ blauw van Astana. Veel mooier kun je een fiets niet krijgen.

Aero wil tegenwoordig niet meer zeggen dat je opgevouwen op je fiets zit. Of dat de fiets per definitie oncomfortabel is. De geometrie van de Filante is heel allround, met een normale stack en reach. Het stuur ligt erg lekker in de hand, ook als je niet volgas gaat. En de brede banden dragen eveneens bij aan het opvallend vriendelijke karakter. Als fietsproducenten iets hebben geleerd van de profs, dan is het dat je een finale maar beter zo ‘fris’ mogelijk kunt beginnen. Het comfort onderweg betaalt zich bij de eindsprint uit, zo is de huidige filosofie. Een bijkomstig voordeel is dat de gewone stervelingen die de euro’s binnen moeten brengen, wij dus, hier ook volop van profiteren.

Maar bij Wilier weten ze eigenlijk al heel lang hoe je comfortabele en tegelijk snelle fietsen moet bouwen. Voorganger Centro1Air was ook al niet knalhard, zo constateerde Fiets in 2015. ‘Wij vonden de Cento1Air eerlijk gezegd een heerlijke fiets om mee te rijden. Je zit zeker niet dubbelgevouwen tussen je kader en je hoeft de fiets echt niet te bewaren voor een tijdrit.’ Deze woorden kan ik in feite een op een op overnemen voor de test van deze Filante. Wat de fiets extra indrukwekkend maakt, is dat hij ondanks al dat comfort en de aerodynamische vormen slechts 7,2 kilo weegt. Dat is licht voor een aeroracer!

Een geweldige fiets

De wielen onder de Filante zijn het resultaat van de recente overname van Miche. Ze lopen lekker, zijn niet te hoog en voelen stabiel aan. Wilier levert de wielen met Mavic Speed Release-steekassen, die snelle wielwissels mogelijk maken. Leuk voor de profs, maar voor ons niet per se nodig. Op het vlakke hoor je de fiets zo’n lekker aerogeluid maken. Ga je de bergen in, dan transformeert de aeroracer Filante SLR ineens in een klimfiets. Terugschakelen en zo hard je kunt naar boven. Daar jasje aan en de afdaling in! Op naar de koffie. Of de finale.

De Wilier Filante SLR is een geweldige fiets. Comfortabel, licht, aerodynamisch en het design is prachtig. Hebben we nog iets aan te merken? Ja. Voor dit geld had er best standaard een vermogensmeter op mogen zitten. En een tipje: Shimano Dura-Ace Di2 is geweldig, maar voor gewone consumenten is Ultegra Di2 meer dan voldoende. Dat scheelt toch al snel 2000 euro. Je kunt ook een losse frameset kopen voor 5000 euro. Dan kun je je fiets samenstellen zoals je dat zelf wilt. Wij moesten de Filante weer teruggeven. Helaas. Maar goed om te weten dat Wilier de nationale eer hoog blijft houden: lang leve Italië.

Specificaties Wilier Filante SLR

Pluspunten: 10+, comfortabel, snel, prachtig design
Minpunten: verdient een power meter, duur
Prijs: € 11.300,-
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,20 kilo (excl. pedalen )
Groep: Shimano Dura Ace Di2 R9270 2×12, 50/34, 11-30
Remmen: SRAM Red 140/160 mm
Wielen: Wilier SLR 42 KC
Banden: Vittoria Corsa Graphene 28 mm
Zadel en pen: Selle Italia Flite Boost/Wilier
Stuur en pen: Wilier Filante
Maten: XS, S, M, L, XL en XXL

Lees hier meer over Wilier.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."