Ze hebben er nooit aan gewild, maar nu is het er dan toch: Shimano introduceerde een nieuwe componentenreeks onder de naam GRX: de eerste speciale serie van gravel/adventure-componenten om je mee uit te leven op zowel asfalt als onverharde wegen en paden. GRX is verdeeld in series onder de noemer RX800, RX600 of RX400 met 1×11-, 2×11- en 2×10-aandrijving en zowel mechanische als elektronische Di2-opties. Naast de aandrijving heeft Shimano ook een dropper zadelpen en gravel-specifieke GRX-wielen met bredere velgprofielen. Je kunt de GRX gebruiken samen Shimano MTB (Deore XT, SLX of Deore) of Ultegra-, 105-, Tiagra-cassettes en -kettingen.

Deze fiets heeft een 40 tands kettingblad voor – we wilden graag een 48/31 dubbel, maar die was helaas nog niet beschikbaar. Achter een XT-cassette van 11, 13, 15, 17, 19, 21, 24, 27, 31, 35 en 40. Uiteraard horen er Dual Control-shifters, remklauwen, schijven en een GS-achterderailleur bij. In de praktijk zullen veel fietsen met een mix aan 6 en 8 te zien zijn. De achterderailleur heeft een extra hendel waardoor je de derailleur nog wat extra onder spanning kan zetten. Dat vermindert de kans op chain slap!

Meters maken

Wil je met een 40 achter rijden, dan moet je voor de RD-RX812 gaan – die kan dat aan. Een ‘standaard’ RX810 kan tot 34T. Wil je een 11-speed cassette? We tellen er bijna twintig; in principe kun je dus elke 11-speed Shimano-cassette monteren. Ook een lekker vlakke dus. Zeg 12-25. De cassette op de fiets heeft – vooral bovenin – flinke stappen. Van 27-31-35 en 40. 1 op 1 levert altijd 2,10 meter op. Met 40×11 zul je de sprint niet winnen: 7,62 meter – te vergelijken met 52/14… ja, wel van je maatjes trouwens. Maar daar heeft Shimano de GRX ook niet voor bedoeld. Opvallend: er zijn geen speciale shifters voor een 1x aandrijving; de linkershifter op de testfiets was gewoon leeg.

Massini Fuoristrada

Wellicht gaat er bij deze naam geen belletje rinkelen. Hoe dan ook: het is een gravel disc racer. Ondanks de Italiaanse driekleur is het een coproductie van Limburg en het Verre Oosten. Het is een betaalbaar frame (nog geen 800 euro) en voor dat geld heb je een net platform om een mooie gravelracer te bouwen. Steekassen, bracket met schroefdraad, alle leidingen en kabel(s) binnendoor en her en der nokjes voor bike packing. Speciale zadelpen ook, verwisselbare nok voor de voorderailleur, lage rechterachtervork. De Massini weegt 8,8 kilo. Lekker een gravel laten bouwen! En ondertussen zullen de 2×11 GRX-groepen wel leverbaar zijn vermoeden we…