Review: Chinees zadel 93 gram
Op een klim als Alpe D’Huez kan elke kilo die je minder omhoog hoeft te slepen een voordeel van soms wel minuten opleveren. Er zijn daarom fietsers die bij het afmonteren van hun fiets op elke gram kijken. Een simpel carbon zadel uit China van slechts 28 euro 50 is dan een voordelige optie. Ok, als gewicht zo belangrijk voor je is, dan is afvallen waarschijnlijk de makkelijkste en goedkoopste optie om op een klim op Alpe D’Huez tijd te winnen. Maar voor de renners die deze fase al voorbij zijn, is het kritisch kijken naar het materiaal zeker aan te raden. Er worden tegenwoordig al fietsen verkocht van rond de vijf kilo. Als recreant of cyclo rijder heb je gelukkig niets te maken met de eis van de wereldwielerbond UCI dat een fiets minimaal 6,8 kilo moet wegen. Nadeel van het vederlichte materiaal is alleen het prijskaartje.Wij kochten dit merkloze zadel voor 28 euro 50 via internet in China, inclusief verzendkosten. Door dit lage bedrag hoefden we ook geen invoerrechten te betalen. Het zadel is simpel in de uitvoering: een dunne carbon plaat met daaronder een rail om op de zadelpen te kunnen monteren. Comfort biedt het zadel niet. Toch zit het zadel verrassend lekker. Er is goed nagedacht over de ergonomische vormgeving. Om te het zadel grondig te testen hebben we het een half jaar gebruikt tijdens veel verschillende soorten ritten: van lange tochten met een maximum van 12 uur, tot criteriums. Het zadel heeft dit half jaar zonder kleerscheuren doorstaan. 100 kiloHet merkloze zadel is 258 lang bij 128mm breed en is gemaakt van japan M30S carbon. De kleur is mat zwart. Volgens de specificaties weegt het zadel 95 gram met een marge van +/- 10 procent. Ons zadel weegt 93 gram. De fabrikant stelt dat dit zadel niet geschikt is voor renners van 100 kilo en zwaarder.Toch kunnen we ons voorstellen dat dit zadel niet voor iedereen geschikt is. Tijdens een zadeltest in Fiets van enkele jaren terug kwam het verschil in voorkeuren al duidelijk naar voren: de ene zweert bij een hard zadel, de ander wil juist een zacht zadel met veel comfort. ”Geef mij maar een poef”, was destijds één van opmerkingen in het testverslag. Als je graag op een ‘poef’ zit, dan zullen we je dit zadel zeker niet aanraden. Maar als je toch al liever op een hard zadel rijdt, en je wilt ook nog wat gewicht besparen, dan kan dit zadel zeker een optie zijn. De prijs is immers aantrekkelijk.NamaakOp websites als Alibaba worden veel fietsonderdelen aangeboden. Let wel op wat je koopt. Helaas treffen we op deze site veel namaak aan. Kopieën van bekende merken, of standaard ontwerpen met stickers erop van fabrikanten als 3T, FFWD of Specialized. Vaak zijn in dit laatste geval de producten hetzelfde, alleen de stickers zijn anders.Behalve dat de kwaliteit van deze producten niet gegarandeerd is, wordt er ook nog eens misbruik gemaakt van de R&D die deze grote merken in hun producten hebben gestoken. Een Chinese fabrikant kan de producten goedkoop aanbieden, omdat hij immers zijn R&D kosten niet hoeft terug te verdienen. Bovendien is het kopen van valse merkproducten niet toegestaan. Als een zending door de douane wordt onderschept, dan worden deze in beslag genomen. Ook kan je een boete krijgen.
Gerelateerd nieuws
Nieuw: Selle San Marco Mantra, zadel speciaal voor off-road gebruik
15 oktober 2024 - Gravelbike accessoires