Je kunt Sensa afdoen als budgetmerk zonder trendzettende technische afdeling maar dan doe je Almeloërs tekort. Weliswaar doen ze gewoon mee met de 650b trend, maar ze bouwen er een echt onderscheidende fiets mee. Een ouderwetse budgetracer. Zo vind je ze nog maar weinig!

Bij het uitpakken en afstellen van deze 650b Livigno vroegen we ons toch echt af, waarom we deze zouden kiezen in plaats van de Merano 29-er die we vorig jaar testten. Die was al licht, en wendbaar tot op het enge af. Maar al na de eerste meters op de parkeerplaats is hét voordeel van deze wielmaat duidelijk: je voet zit niet meer klem tegen het voorwiel. Sensa bouwt zijn mountainbikes erg compact en met een steile balhoofdhoek. Dat stuurt flitsend, maar in combinatie met 29-er wielen raakt je voet al bij een flauwe bocht de band. Dat probleem heeft deze bike niet, waardoor hij weer te rijden is als een MTB en niet als een cyclocrosser.

Het frame is licht, best stijf en opvallend recht, netjes! Enige aantekening is de kabelloop rond het balhoofd: zijn de kabels iets te lang en stel je het stuur laag af, dan kan in een rechterbocht een versnellingskabel achter de lockoutknop van de voorvork haken. Wij konden daardoor opeens niet meer linksaf en kwakten tegen de grond. Dit was te voorkomen geweest door de kabels netjes in te korten, al had Sensa de kabelnok beter iets naar voren kunnen plaatsen en zo het probleem kunnen voorkomen.

Sensa en Shimano
De eigen onderdelen hebben even drukke kleuren als het frame, dat past dus perfect. Over het uiterlijk als geheel waren de meningen echter verdeeld. De gemonteerde onderdelen zijn, zoals gebruikelijk bij Sensa, allemaal van Shimano en goed bij elkaar passend. Prima, al moet hij hierin nipt zijn meerdere erkennen in de Cube. De remmen zijn even geweldig als die van Cube, de nieuwe Deore’s zijn echt een verbetering!

Inzet sensaGeld uitgeven aan een al te luxueuze voorvork doen ze liever niet in Almelo, de Livigno heeft een Rockshox met stalen veer. Het blijft opvallend hoe goed doe vork kleine oneffenheden verwerkt, mits de lockout uit staat. En dat terwijl de Livigno juist uitnodigt de vering vast te zetten. Met je armen de hobbels opvangen, en voelen hoe de banden over de grond rollen. Sensa’s keuze voor Smart Sam past daarbij. De banden zijn wat stug en zwaar, maar bieden veel grip en lopen juist licht op asfalt waarbij de levensduur uitstekend is. De zit is ouderwets, niet breed maar wel diep, en er zitten nog echte bar-ends op het stuur. Het voelt als vroeger, toen je nog gewoon op talent hard door het bos fietste. Net als toen, maar dan net even sneller en zekerder dankzij de iets grotere wielen, echte remmen en versnellingen die het ook doen als je fiets echt onder de bagger zit.

+ nostalgie: voelt als je oude fiets
+ rijgedrag, zithouding en afmontage horen bij elkaar
– matig comfortabel

 

Specificaties

Fiets: Sensa Livigno SFB Comp

Prijs: 1249

Frame: aluminium

Voorvork: Rockshox XC30 TK

Shifters: Shimano SLX

Derailleurs: Shimano SLX/XT

Crankstel: Shimano Deore 24-32-42

Ketting/Cass: Shimano SLX

Remmen: Shimano Deore 160/160

Opbouw: Supra Speed Line

Wielen: Shimano MT35

Banden: Schwalbe Smart Sam 650bx2,1″

Gewicht: 12 kg

Maten: 17,19,21