Meteen maar: in Fiets 9 een test van de Cento1 Air. De lijn van het Italiaanse Wilier voor komend seizoen bestaat uit een reeks racefietsen, mountainbikes en fitness fietsen. Hier de focus op de twee nieuwe ‘bici corsa’!

Negen modellen zijn er: Zero7, Cento1 SR, Cento1 Air, Cento1 Disc, Zero9, Twin Blade, Blade, GTR en Izoard XP.

DSC01077De Zero7, Zero9, Cento1 SR, Twin Blade, Blade lopen volgend seizoen ongewijzigd door. Wel zijn er enkele kleuren aangepast. Nieuw zijn de Cento1 Air, Cento1 Disc, GTR en de Izoard. Waarbij de nadruk ligt op de nieuwe Cento1 Air en de GTR. De Cento1 Disc is er namelijk nog niet; dat wil zeggen: Wilier heeft al wel het speciale ‘disc’ frame klaar, de componenten van SRAM lieten nog op zich wachten.

En de Izoard XP dan? Dit carbon frame is er al jaren en loopt ook door, maar dan in een zeer betaalbare uitvoering met Shimano. Los kost het frame € 999,-, maar compleet met Shimano Sora kost de XP slechts € 1199,- en met Tiagra/105 €1499,-. Daaronder is nog de Montegrappa, een alu frame met alu vork compleet met Sora en Tiagra/105 voor resp. € 799,- en € 999,-.

Terug naar de Cento1 Air. Een aerodynamische racer, een mix tussen de Twin Blade en de ‘gewone’ Cento1. Kenmerken zijn de –nu even deels in het engels- ‘Integrated aerodynamic front fork’, de ‘Aerodynamic Rear Stays’, de ‘Aerodynamic seat post’ en het 386 EVO bracket. Het carbon van de Air is dezelfde als dat van de Cento1 SL, een mix van 60T Carbon en ZnO nano-treatment. De Air is zo aerodynamisch mogelijk vormgegeven, maar moet ook zowel stijf als licht zijn. Optisch vormt de balhoofdbuis met ietwat spitse ‘snoet’ een geheel met de voorvork: deze ‘valt’ ook precies in het frame. Aan de onderkant van de vorkkroon huist een 1,4 inch lager, bovenaan een 1 1/8 inch lager. De vorkpoten zijn iets smaller dan doorsnee vorkpoten. De aanzet van de achtertrein is verlaagd, de achterrem is in een soort ‘kam tail’ verwerkt. De achtervork is asymmetrisch, het bracket is een 386 EVO. Hier passen alle types crankstellen in; ofwel via een adapter, ofwel standaard. Campagnolo gaat ook specifieke 386 EVO cranks produceren. De door Ritchey geproduceerde zadelpen is middels een ‘wedge’ vast te maken. De kabels lopen binnendoor, het frame is uiteraard ook Di2 en EPS compatible. Ook al voor de nieuwe Campa accu. Zes maten. Los kost het frame € 2899,-.Met de Air gaat Wilier de concurrentie aan van modellen als de Cervelo S, Specialized Venge en de Felt F. De GTR ‘Granturismo’ was er al, maar is voor 2014 licht gewijzigd. De voorvork is ‘steviger’ geworden door een 1 ¼ lager, de kabelvoering binnendoor is net wat anders en er is een andere achterpat ontworpen. En daarnaast is de adviesprijs gewijzigd: € 1199,- kost het frame nu.

De GTR is er ook in een Stella uitvoering: zelfde frame, maar dan in iets andere kleuren en een speciale afmontage voor vrouwen.