Is het verstandig om je fietspositie te veranderen vlak voor een zware tocht? Deze vraag behandelden we in de rubriek Service Course. Fysio- en manueel therapeut Remco Ridder geeft tekst en uitleg.

De volledig vraag luidt: “Ik heb sinds een half jaar een nieuwe mountainbike en ga binnenkort een Transalp fietsen. Ik heb het meteen goed aangepakt en een dynamische fietsmeting gedaan. Dat voelt op zich wel goed, maar als ik de laatste tijd een rit van anderhalf uur rijd, begint met name mijn rechterhand compleet gevoelloos te worden. Ik heb het idee dat ik toch te veel druk op mijn handen heb. Mijn fietsmaten denken dat ik korter moet gaan zitten. De afstand tussen stuur en zadel dus verkleinen. Of is dat een maand voor vertrek te kort dag?”

Heel vervelend, maar ook gevaarlijk, want die handen zijn belangrijk. Al helemaal bij een dergelijke uitdaging. Ik zou dus zéker voor verandering gaan, ondanks de relatief korte tijd om hieraan te wennen, want hiermee moet je niet verder. Het goed kunnen sturen en remmen is te belangrijk. De dagelijkse belasting daar in de Alpen zal namelijk een veelvoud zijn van de anderhalf uur hier waarin nu de klachten al aanwezig zijn.

Bikefitter

Als je twijfelt over je positie zou ik dit in eerste instantie overleggen met je bikefitter. Hij/zij heeft dit in samenwerking met jou bepaald en zal daar dus een mening over hebben. En niet in de laatste plaats misschien ook een oplossing. Zelf iets gaan veranderen aan je positie is natuurlijk verleidelijk omdat je vermoedt dat je wel weet waar het aan ligt, maar de kans is ook groot dat je aan één van je stoelpoten begint te zagen en dat je vervolgens steeds meer stoelpoten moet bijzagen omdat het resultaat niet helemaal naar tevredenheid is. Zo kun je van de regen in de drup raken en dan ben je uiteindelijk helemaal uit balans.

Je zal bijvoorbeeld niet de eerste zijn die de reach wil verkleinen en dan het zadel naar voren schuift om dichterbij het stuur te komen. Een makkelijk uitvoerbaar en goedkope oplossing, dat wel. Je hoeft nu minder te reiken naar je stuur, maar je hebt wel de zorgvuldig bepaalde zadelpositie verstoord, die voor het krachtenspel in je benen zorgt. Dat zou erg jammer zijn. Beter dus om met professionele hulp te zoeken naar de oorzaak van deze klacht en het dan gericht op te lossen.

Dove gevoelens

Het kan ook zijn dat jouw actieve zitpositie gedurende een langere rit wat verandert. Het hangen in de schouders, meestal gekenmerkt door te rijden met gestrekte ellebogen, kan zomaar door vermoeidheid in de hand gewerkt worden. Dit geeft vaak tintelende of dove gevoelens in de handen. Dit kun je zelf, of je fiets maten, ook prima controleren. De ellebogen dienen enigszins gebogen te blijven en nooit overstrekt te zijn! Een andere mogelijkheid zou in de stand van je pols kunnen zitten. Ook die zou kunnen veranderen in de loop van een lange rit door vermoeidheid.

Misschien zat je tijdens de korte belastingmomenten bij de fietsmeting keurig, maar ga je ‘om het echie’ langzaam maar zeker meer hangen in je polsen, waardoor er een knik ontstaat. Hierbij krijg je uiteindelijk ook te veel druk op de zenuwen die over je pols naar je handen lopen, wat zal resulteren in tintelingen of een ‘doof’ gevoel.

Ten slotte zou je ook nog, voor vertrek, een bezoek kunnen brengen aan een fysiotherapeut om mobiliteit en functie van je polsen en schoudergordel, met inbegrip van de bovenste rib, te controleren. Succes en veel plezier!

De juiste fietspositie

Redacteur Hans Raven ging de afgelopen maanden in Fiets Magazine op zoek naar de juiste fietspositie. Als bikefitter weet hij als geen ander wat belangrijk is. Zijn artikelen lees je hier terug.

Alles over de juiste positie van schoenplaatjes
Alles over de optimale zadelhoogte