We horen en lezen vaak dat jullie van ons willen weten wat we nu precies van een racefiets of mountainbike vinden. Een duidelijk waardeoordeel. Dat element hebben we aan de tests toegevoegd. Op vijf verschillende gebieden geven we een fiets een rapportcijfer van 1 tot 10: kwaliteit, prijs/kwaliteit, meetwaardes, rij-impressie en imago. Een toelichting.Kwaliteit:
Hoe goed is een fiets? Dat is een vraag naar de kwaliteit van de fiets. Of de meetwaardes kloppen met het inzetgebied en of hij goed rijdt, beoordelen we verderop. Nu staat centraal hoe de fiets is afgemonteerd, of er goed carbon of aluminium is gebruikt, of er eigen designers aan hebben gewerkt of dat er gewoon een idee van internet is geplukt. Wat de fiets kost, doet nu even niet terzake.Prijs/kwaliteit:
Hier komen de euro’s om de hoek kijken. Een goede fiets is belangrijk, maar hij moet wél betaalbaar zijn. Hier is creativiteit vereist. Voor tien mille een fiets bouwen kan iedereen, maar niet iedereen kan een fiets met Dura-Ace voor duizend euro in de winkel zetten. Fiets kent de markt en weet of vraagprijs conform die markt is. Heb je een goede deal aan de fiets, dan scoort deze hier vast een dikke voldoende.Meetwaardes:
Elders lees je wat we allemaal aan een fiets meten en waarom. Maar weten of een fiets stijf is of slap, is niet voldoende. Bij een goede fiets zijn al die waardes goed uitgedacht en op elkaar afgestemd. Een stijf frame kan goed zijn voor een koersfiets, maar wil je er lekker op toeren dan is dat te frame te hard. Aan dat samenspel van geometrie, stijfheidswaarden en gebruikersdoel hangen wij een beoordeling.Rij-impressie:
Op elke fiets die wij testen, hebben we gereden. Niet ieder tijdschrift doet dat, sommige buitenlandse bladen baseren hun oordeel alleen op de labtest. Bij ons gaat het om het fietsen: hoe rijdt ‘het ding‘. Wederom relateren we dat aan het doel waarvoor de fiets is gemaakt.Imago:
De meest subjectieve categorie. Want hoe sterk is een imago? Hoe beoordeel je dat zo objectief mogelijk? Toch is dit voor ons een relevante categorie, omdat veel mensen nog steeds liever een fiets hebben van een merk waarop een prof de Tour heeft gewonnen, dan eentje die je zo in de supermarkt kunt aanschaffen. Of de laatste kwalitatief niet beter is? Dat zie je elders.We denken dat we zo alle belangrijke vragen over de fiets kunnen beantwoorden, dat alles onder deze hoofdstukken past. We relateren de fietsen aan wat er op de markt verkrijgbaar is, maar uiteindelijk is het cijfer slechts een individuele beoordeling van de testfiets: een 1 is zwaar onvoldoende, een 6 voldoende en een 10 perfect.WegingDe vijf cijfers van de criteria tellen we bij elkaar op, waarbij we imago voor 10 procent meetellen en de praktijk voor 30 procent. Wij vinden namelijk dat de rij-impressie het zwaarst moet wegen van de vijf criteria.Natuurlijk, de rapportcijfers zijn subjectief. Wij geven ze! Het is de mening van Fiets. In de bijbehorende tekst leggen we indien nodig uit hoe we tot dat cijfer zijn gekomen, zodat we onze beoordeling inzichtelijk maken. Je hoeft het er vervolgens niet mee eens te zijn als we zeggen dat fiets A een sterker imago heeft dan fiets B. Maar dat is juist het leuke van cijfers geven: er ontstaat discussie.Wel proberen we onze beoordeling te objectiveren en zo veel mogelijk op vaststaande feiten te baseren in plaats van vooroordelen en vooronderstellingen. Zo maakt het ons geen verschil of je Campa of Shimano op je fiets wilt, maar wel of je Dura-Ace of 105 gemonteerd krijgt. Zeker als daar een prijskaartje aan hangt.
Hoe goed is een fiets? Dat is een vraag naar de kwaliteit van de fiets. Of de meetwaardes kloppen met het inzetgebied en of hij goed rijdt, beoordelen we verderop. Nu staat centraal hoe de fiets is afgemonteerd, of er goed carbon of aluminium is gebruikt, of er eigen designers aan hebben gewerkt of dat er gewoon een idee van internet is geplukt. Wat de fiets kost, doet nu even niet terzake.Prijs/kwaliteit:
Hier komen de euro’s om de hoek kijken. Een goede fiets is belangrijk, maar hij moet wél betaalbaar zijn. Hier is creativiteit vereist. Voor tien mille een fiets bouwen kan iedereen, maar niet iedereen kan een fiets met Dura-Ace voor duizend euro in de winkel zetten. Fiets kent de markt en weet of vraagprijs conform die markt is. Heb je een goede deal aan de fiets, dan scoort deze hier vast een dikke voldoende.Meetwaardes:
Elders lees je wat we allemaal aan een fiets meten en waarom. Maar weten of een fiets stijf is of slap, is niet voldoende. Bij een goede fiets zijn al die waardes goed uitgedacht en op elkaar afgestemd. Een stijf frame kan goed zijn voor een koersfiets, maar wil je er lekker op toeren dan is dat te frame te hard. Aan dat samenspel van geometrie, stijfheidswaarden en gebruikersdoel hangen wij een beoordeling.Rij-impressie:
Op elke fiets die wij testen, hebben we gereden. Niet ieder tijdschrift doet dat, sommige buitenlandse bladen baseren hun oordeel alleen op de labtest. Bij ons gaat het om het fietsen: hoe rijdt ‘het ding‘. Wederom relateren we dat aan het doel waarvoor de fiets is gemaakt.Imago:
De meest subjectieve categorie. Want hoe sterk is een imago? Hoe beoordeel je dat zo objectief mogelijk? Toch is dit voor ons een relevante categorie, omdat veel mensen nog steeds liever een fiets hebben van een merk waarop een prof de Tour heeft gewonnen, dan eentje die je zo in de supermarkt kunt aanschaffen. Of de laatste kwalitatief niet beter is? Dat zie je elders.We denken dat we zo alle belangrijke vragen over de fiets kunnen beantwoorden, dat alles onder deze hoofdstukken past. We relateren de fietsen aan wat er op de markt verkrijgbaar is, maar uiteindelijk is het cijfer slechts een individuele beoordeling van de testfiets: een 1 is zwaar onvoldoende, een 6 voldoende en een 10 perfect.WegingDe vijf cijfers van de criteria tellen we bij elkaar op, waarbij we imago voor 10 procent meetellen en de praktijk voor 30 procent. Wij vinden namelijk dat de rij-impressie het zwaarst moet wegen van de vijf criteria.Natuurlijk, de rapportcijfers zijn subjectief. Wij geven ze! Het is de mening van Fiets. In de bijbehorende tekst leggen we indien nodig uit hoe we tot dat cijfer zijn gekomen, zodat we onze beoordeling inzichtelijk maken. Je hoeft het er vervolgens niet mee eens te zijn als we zeggen dat fiets A een sterker imago heeft dan fiets B. Maar dat is juist het leuke van cijfers geven: er ontstaat discussie.Wel proberen we onze beoordeling te objectiveren en zo veel mogelijk op vaststaande feiten te baseren in plaats van vooroordelen en vooronderstellingen. Zo maakt het ons geen verschil of je Campa of Shimano op je fiets wilt, maar wel of je Dura-Ace of 105 gemonteerd krijgt. Zeker als daar een prijskaartje aan hangt.