Een toertocht in Limburg? Fiets mee op vakantie naar Frankrijk? Grote kans dat je jouw mooie tweewieler met de auto mee wilt nemen. Hoe doe je dat? Wij testten een aantal verschillende fietsdragers en geven tips om je dure bolide veilig op plaats van bestemming te krijgen.
Je wilt ook wel eens ergens anders fietsen dan op je lokale rondjes. Een leuke toertocht elders in het land, of je wilt je fiets meenemen op vakantie. Zo’n toertocht bezoek je vaak samen met een fietsmaatje, gezellig carpoolen, dat is al een deel van de voorpret. Maar hoe neem je dan jullie fietsen mee? Als ze achterin de auto passen is dat het verstandigst. Daar liggen ze beschermd tegen alle elementen. Maar soms is daar geen plaats voor. Of wil je na die modderige veldtoertocht geen smerige natte fiets in je auto leggen. Dan zul je dus met een fietsdrager moeten werken.
Volop keuze
Die fietsdragers zijn er in verschillende smaken. Voor auto’s met een trekhaak ligt een fietsdrager die je daarop monteert het meest voor de hand. Heb je geen trekhaak dan zijn er ook diverse andere mogelijkheden om je fiets mee te nemen. Daarover verderop meer. In dit artikel laten we de verschillende opties zien én we testten een aantal verschillende trekhaakdragers.
Voorzichtig met carbon
De meeste dragers worden gemaakt voor de sportieve stadsfiets. Die hebben bijna altijd frames van aluminium en kunnen we tegen een stootje. Maar onze racefietsen, gravelbikes en mtb’s zijn vaak van carbon. En de framebuizen zijn erg dun. Daar moet je dus rekening mee houden bij het bevestigen van je fiets. Op zich kun je, met beleid, prima een klem om de carbon framebuizen doen. Als je maar zorgt dat deze schoon is en je de klem niet te vast draait. Sommige fietsdragers hebben een klem die je kunt instellen op een maximum klemming, die kun je nooit te ver aandraaien.
Kogeldruk
Je kunt niet zomaar onbeperkt gewicht op een trekhaak zetten. Er is iets dat kogeldruk genoemd wordt. Dat is het maximale gewicht dat verticaal naar beneden mag drukken op de trekhaak. Wat voor jouw auto die maximale kogeldruk is, kun je als het goed is vinden op het plaatje naast de trekhaak. Het zit meestal ergens tussen de 50 en de 75 kilo.
Houd er rekening mee dat het gewicht van de fietsdrager ook meetelt. Kies je dus voor een drager
voor drie fietsen en neem je twee racefietsen en een mountainbike mee, dan zit je zo op 30 kilo aan
fietsen. Tel daar 20 kilo voor een gemiddelde fietsdrager bij op en je zit al op 50 kilo. Gebruik je
elektrische fietsen, dan loopt dit nog veel sneller op. Zet in ieder geval altijd de zwaarste fiets vooraan
en haal de accu uit je e-bike en leg die in de auto.
Elektrische auto
Veel elektrische auto’s zijn niet geschikt om te trekken. Daar mag geen caravan of aanhanger achter en daarom biedt de merkgarage vaak ook geen trekhaakoptie aan. Maar ook al mogen dit soort auto’s niet trekken, ze mogen wel dragen. Het zou dus fijn zijn als er toch een trekhaak op te monteren zou zijn. Daarvoor zijn er speciale afneembare fietsdragerhaken. Die hebben een soort pin op de kogel, waardoor je ze niet kunt gebruiken met een aanhanger, maar er passen wel veel soorten fietsdragers op.
De dragers
Thule
Dit is verreweg de duurste fietsdrager uit de selectie die we uitproberen. Dat zie je ook wel terug in
materiaal en design. Over ieder detail is goed nagedacht, dit is bijvoorbeeld de enige drager waarbij
de kentekenplaat gewoon op zijn plek blijft zitten bij het inklappen. De knoppen van de grote
frameklemmen zijn heel prettig in gebruik en hebben een ingebouwde limiet zodat je je carbon
buizen niet verpletterd. Gebruik evengoed wel de Frame Protector voor carbon fietsen, die is als
accessoire te koop.
Een fiets met klein frame plaatsen is niet altijd even makkelijk door de grote van
de klemmen. Vanwege hun formaat pakken ze bij dunne framebuizen soms ook de banden mee.
Bidonhouders zitten dan ook vaak in de weg, dat geldt overigens voor de meeste fietsdragers. De
wielstraps met hevel werken prettig, we missen alleen de rubber velgbescherming die we bij de
concurrentie wel zien. Het klemmechanisme voor de trekhaak werkt perfect, de drager zit eigenlijk
altijd recht op de kogel en je hoeft nauwelijks kracht te zetten om hem te monteren. Het voetpedaal
voor kantelen is erg handig. Alleen jammer dat de steun voor de klemarmen niet in hoogte
verstelbaar is. Een prettige fietsdrager, maar wel een fikse aanslag op je portemonnee.
Hapro Atlas
Deze fietsdrager komt als bouwpakketje binnen. Je moet dus zelf de wieltjes monteren, de verlichting
erop zetten en de stroomkabel installeren. Die is lang en loopt nogal slordig, voorzichtig behandelen
dus, want zo’n lange draad blijft makkelijk ergens achter hangen. Het uitklappen gaat ook wat
omslachtig, 4 hendels omhalen, de goten uitklappen en de hendeltjes weer vastzetten. Het is wel een
stevige constructie en ook fijn dat de beugel waar de armen aan vast zitten verstelbaar in hoogte is.
Je moet de kentekenplaat verwijderen als je hem opbergt, dat kost nauwelijks moeite maar bij de
andere dragers hoeft dit niet. Om hem naar achteren te kantelen moet je aan een hendel trekken.
Met je andere hand trek je dan je fietsen achterover. Werkt overigens prima, maar een voetpedaal is
wel handiger.
De kogelklem is wat apart. Die bestaat uit een paar lossen delen die over de kogel moeten vallen. Het is even wennen om deze drager op de trekhaak te krijgen. De klemdruk is instelbaar met een draaiknop. Je moet zelf even checken of de drager er een beetje recht op zit. Voor dit model is een uitbreiding te koop waarmee je een derde fiets kunt meenemen. Daarvoor plaats je een extra goot en moet je eigenlijk ook de verlichting verplaatsen. Best even een klusje, dit is niet iets wat je regelmatig wilt doen. Maar wel mooi dat het er als optie is, als je bijvoorbeeld alleen in de zomervakantie een extra kinderfiets mee wilt nemen. De optionele oprijgoot is supersimpel te gebruiken, maar die heb je alleen nodig bij zware fietsen. We gokken dat de doelgroep vooral bestaat uit oudere e-bikers. Dit is de enige drager die voor het voorwiel een dubbele wielstrap gebruikt. Extra werk, maar de fiets staat daardoor wel extra stevig. De Hapro is zeer betaalbaar en de wieltjes zijn erg prettig als je niet van sjouwen houdt!
Spinder
De Spinder is gemaakt met veel aluminium en heeft ingeklapt een prettig handvat. Hij is zo uit de doos te gebruiken. Met een handige duostekker, aan de ene kant 13-polig, andere kant 7-polig. Pas op dat je het afdekdopje ervan niet verliest. Een stevige stekkerhouder voor als je de stekker niet gebruikt. De stroomkabel is mooi op lengte. De drager heeft een stevig voetpedaal voor het kantelen, dat geeft je ruimte zat om de kofferbak goed te kunnen bereiken. De kentekenplaathouder draai je op z’n plaats, zodra je de drager hebt uitgeklapt. In de wielgoten zitten verstelbare houders met rubberen velgbeschermers om de straps waarmee je de wielen vastzet.
Spanbanden met hevelfunctie worden gebruikt om het frame te fixeren. De twee staande poten zijn individueel in hoogte te verstellen en je kunt ze apart van elkaar bewegen. Zo kun je de meeste fietscombinaties goed op de drager krijgen. Om hem weer in te klappen moeten wel altijd de staanders terug naar beneden. Dus iedere keer opnieuw instellen, maar dat is een fluitje van een cent. Ook wel fijn eigenlijk, want bij dragers met een poot tussen de twee fietsen in is het plaatsen van de fiets die het dichts bij de kofferdeksel zit lastiger dan bij dragers die deze poot achteraan hebben. Al met al een prima drager met weinig minpunten.
ProUser
Een luxe fietsdrager, die keurig is afgewerkt. Haal hem uit de doos, zet de framehouders erop en je hij is klaar voor gebruik. Deze drager gebruikt geen open bekklem, maar een rubber band die je om de buizen heen aantrekt. Dankzij de hevel gaat dat makkelijk, het hoeft ook niet extreem vast te zitten, want de framebuis kan er niet uitschieten. Wil je de armen verschuiven, dan moet je wat onhandig aan het uiteinde draaien om de boel te lossen. Het onhandigste systeem van de 4 getest modellen. De kentekenplaatbevestiging werkt hetzelfde als op de Spinder, sterker nog, ook de goten, verlichting en het voetpedaal zijn precies hetzelfde. Zullen de dragers uit dezelfde fabriek komen? Of hebben ze bij dezelfde onderdelenfabrikant geshopt? Maakt niet uit, als het maar goed werkt, en dat doet het.
Hier geen staande steun in het midden, maar boven de trekhaak. Niet in hoogte verstelbaar, is ook niet nodig bij dit systeem. De klem waarmee je hem op de auto vastzet werkt soepel, plaatsen is daarmee een makkie. Net als bij de Spinder zijn de wielhouders verstelbaar, waarmee je voor iedere wielbasis een goede passing kunt maken. Als je altijd dezelfde fiets op dezelfde plek zet, hoef je hier maar een keer aan te zitten.
Andere opties
We keken naar 4 verschillende trekhaakdragers. Heb je nou geen trekhaak én geen ruimte in je auto zelf, dan zijn er nog andere manieren om je fiets mee te nemen. Er zijn dragers voor op de kofferdeksel, voor gebruik met allesdragers op het dak en er zijn de vacuumdragers die je zonder hulpmiddelen op je autodak monteert.
Eerst even over die dragers voor op de kofferdeksel. Die grijpen met haken onder de onder en bovenkant van de kofferdeksel of achterklep. En ze steunen op de kofferbak of op het staal net onder het achterraam. Op zich een prima optie, goed bereikbaar, redelijk uit de wind, maar ze passen niet altijd. Check dus altijd even of jouw auto hier geschikt voor is. Ook kunnen ze vaak wat minder gewicht dragen dan trekhaakdragers.
Dan blijft het dak nog over. Op zich een logische plek om fietsen mee te nemen. Toch een paar kanttekeningen. Als je niet de langste bent, kun je er vaak lastig bij. Je fiets staat er ook nogal kwetsbaar op. Een steentje met 100 km/u op je carbon voorvork is niet fijn. En voor de meeste oplossingen heb je niet alleen een de fietsdrager nodig, maar ook nog allesdragers waar je ze op kunt monteren. Als je die nog niet hebt, wordt dit een kostbare oplossing. En de ellende is dan ook nog eens dat je bijna voor iedere andere auto ook weer andere allesdragers nodig hebt.
Dan nog een wat onbekende oplossing, vacuumcups. Dit zijn ronde rubberen houders met een kleine handpomp waarmee je de cup vacuum op je dak kunt ‘vastzuigen’. Iedere cup levert 95 kilo draagvermogen. Hoewel het eng lijkt omdat je niets kunt vastschroeven, is dit toch een prima oplossing om fietsen op je autodak te monteren. Dan moet de ondergrond trouwens wel recht, schoon en glad zijn. We hebben in het verleden wel eens de Seasuckers getest, dat werkte als een zonnetje. Voordeel is dat ze nauwelijks ruimte innemen. Nadeel is dat je de fiets stabiliseert met de voorvork, je voorwiel moet er dus altijd uit. Die stop je dan in de kofferbak, of je moet er nog een extra vacuumcup met wielhouder bijkopen, om ook je wiel op het dak te kunnen vervoeren.
Nog een laatste waarschuwing, vergeet na een lange dag in de auto niet dat je fietsen op het dak staan. Je zult niet de eerste zijn die zijn dure tweewieler in stukken rijdt tegen de lage ingang van een parkeergarage aan.
Conclusie
Hoewel dit bij lange na geen uitputtende test is (er zijn echt tientallen fietsdragers in de handel), hebben we toch veel geleerd. De meeste fietsdragers zijn vooral gemaakt voor de stevige stadsfiets. Logisch, dat is de grootste doelgroep. Met wat beleid zijn ze echter ook prima te gebruiken voor onze racefietsen en mountainbikes. Als het gaat om dunne carbonbuizen, dan hebben de straps onze voorkeur boven een open bekklem. Alle goede fietsdragers zijn tegenwoordig kantelbaar, zo kun je prima bij je bagage in de kofferbak. En het gaat niet altijd op, maar in dit geval wel. Als je meer uitgeeft, krijg je een betere drager. Steviger afgewerkt, fijner in gebruik, slimmere details. Aan jou de keuze, hoeveel heb je er voor over om je favoriete vervoersmiddel veilig op de plaats van bestemming te krijgen?
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."