SID SL, een wedstrijdje grammen jagen.
Wat moet je doen om iedere twee tot drie jaar opnieuw een verbeterd topmodel te presenteren? De regel bij cross-country producten is vooral: Lichter, stijver, sneller. Aan alles lijkt gedacht bij de SL variant van de Rockshox SID. Een complete vork weegt 1326 gram, zo’n 160 gram lichter dan zijn voorganger. Desondanks heeft de vork geen carbon kroonstuk en stuurbuis meer. Het kroonstuk wordt gesmeed en hierna met CNC-freesmachines bewerkt totdat het absolute minimum overblijft. Een nog lichtere Blackbox (zo noemt Sram haar carbon topproducten) zal wellicht later nog beschikbaar komen.Charger Raceday damper.
Lucht links, olie rechts. Zo ziet het er bij de meeste vorken uit. De meeste Rockshox vorken krijgen aan de ‘oliekant’ een afgesloten cartridge gemonteerd. Dit werkt soepel, is makkelijk in onderhoud en lekker licht. Of althans dat dachten we. De nieuwe Raceday demper is maar liefst 98 gram lichter dan de standaard demper. Dat is bijna de helft.Charger Race Day Damper (35mm): 96gCharger Race Day Damper (32mm): 88g
ID Charger 2 RLC Damper (32mm): 186gDoor de demper in z’n geheel tot een minimum te verkleinen, de olie kamers te verkleinen en dus ook minder olie te gebruiken blijft er zo weinig over. De basis van het systeem werkt hetzelfde. Bij de ingaande slag (inveren van de fiets) word olie uit de kamer in de rubber ‘ballon’ (linkerkant demper op bovenstaande foto) gevuld met olie. Naarmate de ballon verder gevuld word en de druk toeneemt bouwt de vork meer weerstand op om in te veren. Zo ontstaat een progressieve veercurve. Met de minimale rebound knop aan de onderzijde van de demper bepaal je hoe snel olie terugstroomt naar zijn originele positie. De snelheid van de uitgaande slag van de vork wordt hierdoor bepaald.Aan de luchtzijde is DebonAir gebleven. De interne structuur is wel op de schop gegaan. De grote van de luchtkamers zijn aangepast en vooral het kanaal tussen de twee luchtkamers is verkleind. Hierdoor werkt het geheel soepeler en blijft de vork hoger in zijn vering. Hierdoor blijft er meer van de – broodnodige – marge/veerweg over wat dan weer prettig is als het écht lastig wordt. De mogelijkheid om volume spacers te monteren blijft ongewijzigd.
SID
De SL versie mag dan wel alleen maar bedoeld zijn voor hardcore racers en zo een beperkte veerweg van 100 millimeter hebben. De SID zelf is nu ook in 120 millimeter verkrijgbaar. Als lang verwacht antwoord op de Fox Step Cast 34 heeft de SID meer veerweg en 35 in plaats van 32 millimeter dikke binnenpoten. De diameter zegt iets over de stijfheid en daardoor de controle die de vork/fiets geeft in afdalingen. Het feit dat we een renner als Nino Schurter de afgelopen tijd al met de SID en dus 120 millimeter veerweg hebben zien rijden in plaats van een -marketingtechnisch beter verantwoorde – SL versie zegt genoeg.De SID weegt 1527 gram en is bedoeld voor ruiger gebruik of renners die meer controle zoeken. Ideaal voor ‘down country’ fietsen zoals de Mondraker F-Podium of Trek Top Fuel. xc fietsen met een maatje meer. Lichtgewicht racemonsters met daal potentie. Beide vorken hebben een lock-out in twee standen. ‘aan’ en ‘uit’. Geen tussenweg. De rebound heeft ook minder clicks gekregen en is enkel verstelbaar met een (meegeleverd) inbussleutel. Er komt een versie met handmatige en remote (twistloc) lock-out beschikbaar. Beide vorken worden geleverd met SKF stofafdichtingen welke minder wrijving moeten geven dan Rockshox eigen producten. Ook is de vork gevuld met Maxima Plush olie. Turbo vloeistof met minder wrijving en minimale invloed op temperatuurschommelingen (viscositeit).SID Ultimate €1059,-