Met een glimmende ijsco afdalen op een gletsjer. Of een back to the future frame met NASCAR logos. Allemaal mooi, maar van de ruim 450 stemmen die achtergelaten zijn op onze sociale kanalen en website wilde de meerderheid van jullie maar één ding: Minions! En om een zekere Limburgse politicus met opvallend kapsel te quoten: Dan gaan we dat regelen.

Het frame van onze project fiets is momenteel volledig ontmanteld en klaar om verpakt te worden in een wrap met honderden gele mannetjes. Bij het ontmantelen van het frame werd nog maar weer eens duidelijk dat een volledig geveerd frame meer is dan alleen de carbon delen. We telden maar liefst … losse onderdelen! Van derailleur hanger en lagers tot grote aluminium link en minimale boutjes. Een ware meccano doos. Het frame en de opbouw van de fiets laat nog een weekje op zich wachten. Tot dit tijd vermaken we jullie alvast met de eerste stap in dit project. De voorvork!

Öhlins

We hadden een Rockshox kunnen kiezen. Of een Fox 36. Wellicht de nieuwe Rad 38. Maar we bevinden ons graag ook eens op wat onbekend terrein. Zo fietsten ik vorig seizoen een jaar lang met de DT-Swiss 535. En deze zomer ga ik op pad met deze Öhlins vork.

De puntjes op de I, uhh O verraden al dat het merk uit Scandinavië komt. Zweden om precies te zijn. Kenmerkend zijn de goudgele kleuren én het sponsorbeleid. Öhlins komt uit de motorsport, zowel de racerij als in de modder. En staat bekend om zijn hoogwaardige producten. Geen instap materiaal, enkel high class demping. In 2013 start Öhlins een samenwerking met Specialized en brengt het merk voor het eerst fietsproducten op de markt. Dan alleen nog op de Specialized Enduro en Demo verkrijgbaar. Later ook als aftermarket product en tegenwoordig zien we de gele dempers en vorken op diverse merken in de catalogus terug.


Nu enkel nog subtiele Minion oogjes op de bekende gele Öhlins logo’s. Dat zal snel anders zijn.

Als je Öhlins ziet dan weet je dat het goed zit. Maar als je Öhlins ziet dan weet je ook dat er iemand in de buidel heeft getast. Het merk heeft jarenlang een ‘no sponsor policy’ gevoerd. Dusdanig overtuigd zijn van je product dat de markt er vanzelf om gaat vragen. Iets wat in de wielerwereld niet heel gebruikelijk is. Het enige andere voorbeeld wat ik kan bedenken is tube fabrikant Dugast. Inmiddels zijn in Zweden de scherpe randjes er wel een beetje af. Zo word bijvoorbeeld Youtube held Fabio Wibmer door Öhlins ondersteund. Net als diverse andere atleten.

RXF 36 EVO 29

Bij Öhlins heb je de keuze uit lucht of veergeveerde (coil) vorken. Een vork met luchtvering is vrij standaard. De coil systemen zien we normaliter of terug bij zeer goedkope (bouwmarkt) fietsen. Of in downhill vorken. De coil versie is dan ook vooral aan te raden wanneer je lompe freeride moves wilt gaan uithalen.

Nu ben ik wel lomp, maar zeker geen freerider. En dus krijg ik de lucht versie beschikbaar. Het is de RXF 36 Evo vork. Een verbeterde versie van de eerdere RXF 36. En dus niet de allernieuwste m.2 variant. Wat is het verschil tussen de Evo en m.2?
De M.2 is afgeleid van de 38 downhill vork, heeft vernieuwde buitenpoten, meer ruimte voor bredere banden en kan tot 180 millimeter veerweg aan. De Evo loopt tot 160 millimeter en is iets minimalistischer uitgevoerd. Tijdens een eerste rit lijken 2.6 banden goed te passen. Maar ruimte voor een spatbord is er niet meer.

Ramp up chamber.

Wat maakt een Öhlins anders dan andere vorken? Gebruikelijk is het om drie functies te hebben bij luchtgeveerde vorken. Te beginnen met de instelling van de luchtdruk. Hoe meer lucht, des te straffer de vering. Met de rebound functie bepaal je de snelheid van het terugveren en de compressie geeft je de mogelijkheid om de ingaande vering nog wat straffer te maken.

Door Middel van volumespacers heb je normaal de mogelijkheid om de progressiviteit van je veercurve te beïnvloeden. Hiermee worden kleine hobbels beter uitgefilterd en blijft er meer veerweg over voor de grote sprongen. Öhlins gebruikt geen volumespacers. Buiten een positieve en negatieve luchtkamer zoals we deze bij alle vorken kennen, gebruikt Öhlins hieronder een derde bijkomstige luchtkamer. Door de luchtdruk in deze ‘ramp up chamber’ aan te passen is de veercurve te beïnvloeden. Eenvoudig en ingewikkeld tegelijk.

 

Een vierde functie, de ramp up chamber.

Öhlins is high-end. De vering is soepeler dan we ooit eerder hebben gevoeld en alles ziet er pico bello uit. Maar bij luxe producten hoort ook een secure omgang. Het is zeer belangrijk om bij de instelling een vast ‘stappenplan’ te doorlopen. Doe je dit niet, dan schiet de boel in de war, en klopt er niets meer van je luxe vork. Het kost dan ook een aantal ritten en dagen shuttlen om de vork in te stellen zoals ik wil. Maar voor nu is hij klaar om (samen met een hele kermiskraam aan Minions) om de bergen in te gaan. Een uitgebreide test en review volgt later in het jaar.


En ja, natuurlijk gaan we een setje Maxxis Minion banden monteren. Duhh.