Eerst maar eens goed kijken. Mooie kleuren, zo in het design van Team Sunweb. Dat ziet er snel uit. Even om de fiets heen lopen, met je hand de lijnen volgen en tegen het frame aantikken. Tok, tok. Carbon natuurlijk. Dan nog even de hendel induwen. Zzzz. Di2 dus. Zadel op hoogte zetten. Dat gaat niet heel gemakkelijk, maar dat hoef je dan ook maar één keer te doen. De zadelpen moet je licht wrikkend in- of uitschuiven, de 3 millimeter inbus met 5 Nm vastzetten. Stuur misschien iets kantelen, pedalen monteren en gaan. Vaart maken.Waar gaat dit over? Over de S3. S staat voor speed. Het Amerikaanse Cervélo heeft haar fietsen letters meegegeven. R voor race, C voor comfort, P voor tijdrit en S voor speed. In 2019 is de S-lijn vernieuwd. Aardig weetje: de oorspronkelijke S3 dateert uit 2008.
Naast de S3 heeft Cervélo de spectaculaire S5, met de bijzondere V-vormige stuurpen. De S3 heeft niet alleen een snel uiterlijk, hij is ook technisch slim ontworpen. Dat zie je vooral aan de voorkant; dáár zijn ook de meeste veranderingen zichtbaar. Opvallend is hoe gestroomlijnd de nieuwe S3 is. De kabels en remleidingen zijn allemaal netjes geïntegreerd en gaan door het stuur en de stuurpen naar het frame. De leidingen lopen aan de voorzijde van de balhoofdbuis door speciale spacers.Die cockpit is een eigen ontwerp van Cervélo, een ST09-stuurpen en AB09-stuur in combinatie met spacers met een spleetje. Daarmee kun je de stuurhoogte aanpassen zonder dat je overal kabels of leidingen hoeft los te halen. Het is vooral een racer voor vlak en licht geaccidenteerd terrein; denk een kustweg in Zuid-Frankrijk of op Mallorca. Knallen naar beneden en als je dan weer licht omhoog moet: staan, vaart maken. Je kromt je rug, je zet je schrap op het korte Prologo-zadel en schakelt nog maar een tandje bij. Wat een feest. Parijs nog ver? Nou en?