- Doordat de duur van de klim korter is dan 1 uur kan Froome iets meer vermogen trappen dan overeenkomt met zijn ADV ( een factor 1,06)
- Door de ijle lucht op de Alto de Capileira wordt het zuurstofopnamevermogen en dus het vermogen van Froome lager (een factor 0,93)
Hoe snel gaan Froome en Quintana de Alto de Capileira beklimmen?
Edwin Haan
28 augustus 2015
De 7e etappe van de Vuelta belooft een mooi spektakel op te leveren met de slotklim naar de Alto de Capileira. Wat kunnen we met de theorie van Het Geheim van Wielrennen zeggen over de haalbare snelheden en klimtijden van Froome en Quintana?Alto de CapileiraDe klim is 18,7 kilometer lang en stijgt over die lengte met 5,4%. Maar dat gemiddelde zegt lang niet alles, want er zit een kilometerslange vlakke sectie in. Daarna gaat het 12 kilometer lang stevig bergop, met daarin een steilste stuk van 14% op ruim 1 kilometer van de finish. De Vuelta zal hier nog niet beslist worden, maar er kunnen al behoorlijke verschillen ontstaan in het algemeen klassement. We gaan ervan uit dat de toppers bij elkaar zullen blijven tot het laatste steile stuk en gaan dus eens rekenen aan dit stuk, dat een lengte heeft van 8,73 km en een hellingspercentage van 7,1%.Hoe kunnen we de klimtijd naar Alto de Capileira berekenen?We gebruiken daarvoor ons natuurwetenschappelijke model, zoals beschreven in ons boek. Een heel belangrijk uitgangspunt hierbij is natuurlijk het vermogen dat de toppers kunnen trappen. Tijdens de Tour de France zagen we dat de ADV (het Anaerobe Drempel Vermogen) van Froome in de Pyreneeën 6,2 Watt/kg was. Als we zijn gewicht van 67 kg vermenigvuldigen met zijn ADV van 6,2 Watt/kg, komen we op een vermogen van 415 Watt. We moeten hier echter nog 2 correcties op toepassen:
Edwin Haan
28 augustus 2015
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan