In ons eerdere stukje over de prestaties van Froome hebben we zijn anaeroob drempelvermogen (ADV), de beste maat voor het prestatievermogen) berekend op basis van zijn klimtijd naar La Pierre-Saint-Martin. Het resultaat was een ADV van 6,2 Watt/kg, een indrukwekkend vermogen, maar nog onder de grenswaarde van het ‘schone’ menselijk prestatievermogen van 6,4 Watt/kg.

In Het Geheim van Wielrennen hebben we aangetoond dat deze grenswaarde echt het maximaal haalbare is, althans zonder doping. In dit artikel gaan we op basis van deze ADV voorspellen wat de klimtijd van Froome naar de Alpe d’Huez gaat worden. Tevens leiden we een grafiek af van de klimtijd als functie van de ADV.

De klim naar de Alpe d’Huez

De Alpe d’Huez is – zeker in Nederland– de beroemdste wielerberg. De beklimming begint in het dorp Le Bourg-d’Oisans op 744 meter boven de zeespiegel. De finish in Alpe d’Huez ligt op 1815 meter. Er worden dus 1071 hoogtemeters overbrugd. De lengte van de eigenlijke klim is 13,2 km, maar meestal wordt de tijd gemeten vanaf de vlakke aanloop, waardoor de totale afstand 14,45 km is. Het hellingspercentage op de klim is 8,1%, inclusief de aanloop is dit gemiddeld 7,41%.

De klim telt 21 officieel genummerde haarspeldbochten. In elke bocht is een bord met de vermelding van één of twee etappewinnaars op de Alpe d’Huez, waaronder Hennie Kuiper, Joop Zoetemelk en Peter Winnen. Deze mannen wonnen zelfs ieder tweemaal.

De mythische uitstraling van de klim zorgt steeds voor veel publiek langs het traject, waaronder vele Nederlanders op de berg om de wielrenners aan te moedigen.

Hoe kunnen we de klimtijd naar de Alpe d’Huez berekenen?

We gebruiken daarvoor ons natuurwetenschappelijke model, zoals beschreven in ons boek. Een heel belangrijk uitgangspunt hierbij is natuurlijk het vermogen dat Froome kan trappen. Als we zijn gewicht van 67 kg vermenigvuldigen met zijn ADV van 6,2 Watt/kg, komen we op een vermogen van 415 Watt. We moeten hier echter nog twee correcties op toepassen:

  1. Doordat de duur van de klim korter is dan 1 uur kan Froome iets meer vermogen trappen dan overeenkomt met zijn ADV (een factor 1,03)
  2. Door de ijle lucht op de Alpe d’Huez wordt het zuurstofopnamevermogen en dus het vermogen van Froome lager (een factor 0,89)

Uiteindelijk komen we dus op een vermogen van 67*6,2*1,03*0,89= 380 Watt. Met dit vermogen moet Froome is staat zijn om de Alpe d’Huez op te fietsen met een gemiddeld snelheid van 21,99 km/h. We voorspellen dus een klimtijd over de 14,45 km van 39 minuten en 26 seconden, zie de tabel.

 

Als Froome inderdaad deze tijd gaat rijden, komt hij daarmee niet in de top 10 van de snelste beklimmingen uit de historie. In ons boek hebben we al eerder geconstateerd dat de volledige top 10 inmiddels als dopingverdacht moet worden aangeduid.

Klimtijd als functie van de ADV

De klimtijd is niet alleen afhankelijk van het vermogen van de renner, maar ook van zijn gewicht en diverse andere factoren waaronder de weersomstandigheden. Zo is het bekend dat kleinere en lichtere renners bij dezelfde ADV toch iets minder snel rijden dan zwaardere renners, door de invloed van de luchtweerstand. Zo hebben we uitgerekend dat Quintana met zijn 58 kg een ADV van bijna 6,4 Watt/kg zal moeten ontwikkelen als hij dezelfde klimtijd als Froome wil rijden!

Om het niet te ingewikkeld te maken, hebben we de onderstaande grafiek afgeleid van de klimtijd als functie van de ADV voor renners met hetzelfde gewicht als Froome. De grafiek laat zien dat tijden onder de 38 minuten niet haalbaar zijn met de grenswaarde van 6,4 Watt/kg. We zien ook dat renners met een ADV van 5,9 Watt/kg op de klim bijna 2 minuten zullen verliezen op Froome.

Grafiek3

Klimtijd aan het einde van drie weken Tour

In onze berekeningen zijn we uitgegaan van een frisse renner. Na drie weken Tour zal het vermogen van de renner wat gedaald zijn door de opgebouwde vermoeidheid. Ook is een renner aan het eind van een zware etappe natuurlijk wat minder fris. Dit alles kan tot gevolg hebben dat de werkelijke klimtijd wat langer en het geleverde vermogen wat lager wordt.

Verder is de klim naar Alpe d’Huez de laatste klim waar de Tour beslist kan worden. Dus mogelijk zal er ook een tactisch spel gespeeld worden waardoor er niet meteen vanaf het begin van de klim voluit geklommen zal worden. Het zal in ieder geval een mooi schouwspel worden waar de allerlaatste kans ligt om het klassement nog omver te werpen.

Je kunt de invloed van alle factoren op je eigen klimtijd naar de Alpe d’Huez berekenen met onze calculatoren op hetgeheimvanwielrennen.nl. Daar kun je ook ons boek bestellen.

Hans van Dijk, Ron van Megen en Guido Vroemen
hetgeheimvanwielrennen.nl