Volgens de organisatie van La Vuelta stonden er afgelopen drie dagen bijna een miljoen enthousiaste toeschouwers langs het parcours en keken er miljoenen mensen thuis naar het ‘Nederlandse’ wielerfeest. Met geschatte bezoekersaantallen van 12.500 (ploegenpresentatie), 260.000 (eerste etappe), 375.000 (tweede etappe) en 350.000 tijdens de etappe Breda-Breda, werd de start van La Vuelta in Nederland boven verwachting bezocht (bron: La Vuelta Holanda).
De winst van Team Jumbo-Visma in de ploegentijdrit was de start van de basis voor Nederlands succes. De speciaal voor de Nederlandse etappes ontworpen rode trui werd gedragen door Robert Gesink en Mike Teunissen. Julius van den Berg (Team EF Education-EasyPost) pakte de eerste bergtrui op de ‘Alto de Amerongse’ en sprintkanon Sam Bennett (BORA-hansgrohe) mocht juichend over de finish in etappe 2 en 3.
De Spaanse organisator Unipublic kijkt dan ook terug op een zeer succesvolle start van La Vuelta. “De warme reacties van het enthousiaste Nederlandse publiek waren geweldig. We voelden ons thuis. Nederland is een plek die fietsen ademt en die we in ons hart gesloten hebben”, aldus Javier Guillén, algemeen directeur van La Vuelta.
Vandaag is het een rustdag in de Vuelta. Dinsdag vertrekt het peloton voor een heuvelachtige etappe in het Noorden van Spanje (https://www.lavuelta.es/en/stage-4). In de nieuwste editie van Procycling lees je alles over de etappes van de Vuelta, alle deelnemende ploegen en natuurlijk de hoofdrolspelers. Ook wordt er vooruitgeblikt op de wereldkampioenschappen wielrennen in Australië. Dit en meer lees je in de nieuwste editie van Procycling. Haal hem nu in de winkel of bestel het digitale magazine voor €6,25!