Specialized Tarmac SL7 Expert
De onderlinge verschillen zitten hem puur in de carbonsamenstelling en dus het gewicht. Neemt niet weg dat van de vijf geteste aerofietsen de Tarmac SL7 Expert veruit het minste weegt. En dat voel je onderweg: de fiets loopt heel licht. Tegelijk is het frame opvallend strak: de onder- en bovenbuis geven geen krimp bij het betere gooi- en smijtwerk. Dat bewijst dat de torsiestijfheid prima in orde is, ondanks dat hier heel wat minder carbon gebruikt is dan bij de andere testfietsen. Bochten zijn perfect in te schatten en te nemen: je weet precies waar je uitkomt bij het uitdraaien. Eenmaal op snelheid blijft de Tarmac SL7 gaan.We kunnen de fiets helaas niet testen in de windtunnel, maar na deze test durven we gerust de bewering van Specialized aan te nemen dat deze Tarmac 33 seconden sneller is over 40 kilometer dan de oude. Bergop profiteer je pas echt van het prettige gewicht. Waar klimmen op veel aeroracers aanvoelt alsof je een Boeiing 747 een berg ophijst, daar vlieg je nu laag over het asfalt met een F15 Eagle!Specialized heeft het voor elkaar gekregen het beste van alle werelden te combineren: aerodynamica, gewicht, stijfheid en comfort. Het is de meest allround fiets van deze test, die dan ook nog op alle punten bovengemiddeld hoog scoort. Die allround bouw en look maakt wel dat je op de Tarmac SL7 iets minder dat snelle ‘aerogevoel’ ervaart dan op de andere fietsen in deze test.En ook de vork is erg aerodynamisch.
De achtervork is laag aangezet.
Dit is een artikel uit Fiets 04, hier voor €6,75 te bestellen.