Fietsmetingen geven geen uitsluitsel?
Goedeavond,
Ik heb mij bij twee verschillende fietsenmakers laten opmeten en daarbij keurig een blaadje gekregen met allerlei data. Het enige dat mij opvalt, is dat de gegevens die daaruit komen, nou net niet de gegevens zijn die worden vermeld bij de geometrie van de verschillende fietsen die ik op het oog heb als opvolger van mijn huidige fiets.
Ik heb na het doorspitten van dit overigens zeer bruikbare forum geconcludeerd dat de belangrijkste zaken bij een frame de lengte van de horizontale buis en het balhoofd zijn. De horizontale buis wordt wel vermeld, maar de ideale lengte van het balhoofd kan ik nergens vinden. Ook stack en reach komen bij beide metingen niet voor. Wel geeft een van de metingen aan dat ik het beste af ben met een drop van 7 cm (bovenkant zadel / bovenkant stuur).
Het lukt me dus niet om de informatie uit de metingen te vertalen naar de geometrie van de fietsen die ik op het oog heb. In eerste plaats keek ik naar de Wilier Cento Uno en de Ridley Noah, maar ik vermoed dat deze voor mij (44jr./95kg) iets teveel aero zijn. Als alternatief heb ik ook naar performance bikes gekeken, zoals de Specialized Roubaix en de Cannondale Synapse. Omdat ik bij een langere tocht last krijg van slapende handen en pijn in mijn onderrug zouden dit wel eens het betere alternatief kunnen zijn. Maar ja, die aero frames zijn dan wel weer erg fraai. Een outsider is de Fondriest TF3, maar ik kan dus niet uitrekenen of de geometrie van dit frame bij mij past.
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik zelf met behulp van de info in de metingen kan uitzoeken welk frame het beste bij mij past?
Bijgaand de resultaten van de 2 metingen:
Cyclefit
Zadelhoogte 830.6 mm
Terugstand zadel 100.3 mm
Cranklengte 175 mm
Zadel - stuur 556.5 mm
Stuurnok - zadel 68.6 mm
Stuurbreedte 440 mm
Framehoogte 619 mm
Framelengte 595 mm
SYSteam
C/T 845 mm
C/C 615 mm
Lengte bovenbuis 581 mm
Voorbouw 138 mm
Hoogte bovenbuis / bovenkant voorbouw 115 mm
Verticale as crank / bovenkant zadelpen 240 mm
Verticale as crank / kruispunt staande en bovenbuis 175 mm
Excuses als ik niet overal de juiste term gebruikt heb, maar ik ben maar een goedwillende liefhebber
Alvast bedankt voor jullie hulp
Ik heb mij bij twee verschillende fietsenmakers laten opmeten en daarbij keurig een blaadje gekregen met allerlei data. Het enige dat mij opvalt, is dat de gegevens die daaruit komen, nou net niet de gegevens zijn die worden vermeld bij de geometrie van de verschillende fietsen die ik op het oog heb als opvolger van mijn huidige fiets.
Ik heb na het doorspitten van dit overigens zeer bruikbare forum geconcludeerd dat de belangrijkste zaken bij een frame de lengte van de horizontale buis en het balhoofd zijn. De horizontale buis wordt wel vermeld, maar de ideale lengte van het balhoofd kan ik nergens vinden. Ook stack en reach komen bij beide metingen niet voor. Wel geeft een van de metingen aan dat ik het beste af ben met een drop van 7 cm (bovenkant zadel / bovenkant stuur).
Het lukt me dus niet om de informatie uit de metingen te vertalen naar de geometrie van de fietsen die ik op het oog heb. In eerste plaats keek ik naar de Wilier Cento Uno en de Ridley Noah, maar ik vermoed dat deze voor mij (44jr./95kg) iets teveel aero zijn. Als alternatief heb ik ook naar performance bikes gekeken, zoals de Specialized Roubaix en de Cannondale Synapse. Omdat ik bij een langere tocht last krijg van slapende handen en pijn in mijn onderrug zouden dit wel eens het betere alternatief kunnen zijn. Maar ja, die aero frames zijn dan wel weer erg fraai. Een outsider is de Fondriest TF3, maar ik kan dus niet uitrekenen of de geometrie van dit frame bij mij past.
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik zelf met behulp van de info in de metingen kan uitzoeken welk frame het beste bij mij past?
Bijgaand de resultaten van de 2 metingen:
Cyclefit
Zadelhoogte 830.6 mm
Terugstand zadel 100.3 mm
Cranklengte 175 mm
Zadel - stuur 556.5 mm
Stuurnok - zadel 68.6 mm
Stuurbreedte 440 mm
Framehoogte 619 mm
Framelengte 595 mm
SYSteam
C/T 845 mm
C/C 615 mm
Lengte bovenbuis 581 mm
Voorbouw 138 mm
Hoogte bovenbuis / bovenkant voorbouw 115 mm
Verticale as crank / bovenkant zadelpen 240 mm
Verticale as crank / kruispunt staande en bovenbuis 175 mm
Excuses als ik niet overal de juiste term gebruikt heb, maar ik ben maar een goedwillende liefhebber
Alvast bedankt voor jullie hulp
Als je er niet uitkomt, dan laat je je toch adviseren door de fietsenwinkel waar je bent opgemeten?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Die hebben er meestal niet echt verstand van! En er komt nog eens bij dat het eigenlijk niet te meten is, het is meer een beginpunt.
Je ziet aan de afwijkende metingen dat "de geleerden" het er ook al niet helemaal over eens zijn. Afgaande op de overige maten zou ik een balhoofdbuis van minimaal 19 cm ( met geïntegreerde lagers) en een bovenbuis van 58,5 a 59,5 als uitgangspunt nemen. Dan heb je redelijk wat speelruimte met zadelpen en stuurpen om op de ideale houding uit te komen. Die zal zich toch in de praktijk moeten bewijzen. Met potentiele rugklachten is de minimaal 19 cm balhoofdbuis wellicht zelfs nog wat te kort als je geen spacertoren wilt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Zijn het echt rugklachten? Of is het een kwaal doordat je minder flexibel/getraind bent omdat je iets ouder bent als 20....
Tip, flexibiliteit zal enkel met het verstrijken van de jaren afnemen en derhalve is een diepe zit niet meer comfortabel te noemen (ooit geweest dan...).
Maar daarom zijn de cyclosportieve fietsen uitgevonden, een comfortabele zitpositie (hogere balhoofbuis) waardoor je makkelijk rechter(op) zit.
Maar kun je meer zeggen over je slapende handen en je rugproblemen...
Is het na een uur, direct met opstappen al, na 100 kilometer of meer of wordt het naarmate je langer rijdt nog erger...
Tintelende vingers kunnen 2 factoren hebben, te krampachtig een stuur vasthouden en weinig verplaatsen van je gewicht op je handen (vaak een eufel als je wat zwaarder dreigt te worden). En verdwijnt het gevoel snel weer....?
Misschien eens een dikker stuurlint omwikkelen, of een gelversie monteren (gelpads)..., of Roeck of Specialized BG handschoenen aanschaffen/proberen. Lost meestel een hoop op...
Tip, flexibiliteit zal enkel met het verstrijken van de jaren afnemen en derhalve is een diepe zit niet meer comfortabel te noemen (ooit geweest dan...).
Maar daarom zijn de cyclosportieve fietsen uitgevonden, een comfortabele zitpositie (hogere balhoofbuis) waardoor je makkelijk rechter(op) zit.
Maar kun je meer zeggen over je slapende handen en je rugproblemen...
Is het na een uur, direct met opstappen al, na 100 kilometer of meer of wordt het naarmate je langer rijdt nog erger...
Tintelende vingers kunnen 2 factoren hebben, te krampachtig een stuur vasthouden en weinig verplaatsen van je gewicht op je handen (vaak een eufel als je wat zwaarder dreigt te worden). En verdwijnt het gevoel snel weer....?
Misschien eens een dikker stuurlint omwikkelen, of een gelversie monteren (gelpads)..., of Roeck of Specialized BG handschoenen aanschaffen/proberen. Lost meestel een hoop op...
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Interessant, maar getallen waar je als nieuweling weinig mee kunt. Eén van de metingen geeft in elk geval de lengte van de bovenbuis (58 cm).
Je zou zelf ook nog eens als indicator de binnenbeenlengte mee kunnen nemen. Op blote voeten 15 cm uit elkaar de afstand tot je kruis bepalen. Dit x 0,68 geeft een indicatie van de framemaat. Met een stuurpen kun je variëren, deze zijn per cm oplopend verkrijgbaar. Qua stuur zou ik kijken naar een compact stuur (minder drop, dus minder diep onder in de beugel).
Overigens is stuur 7 cm lager dan zadel wel veel voor een "toerist". Heb je wel aangegeven dat je rugklachten hebt? En heb je ook aangegeven wat het doel is: recreatief of sportief?
Overigens rijd ik zelf tegenwoordig op een Specialized Roubaix, omdat ik ook wat ouder wordt(ben).
Je zou zelf ook nog eens als indicator de binnenbeenlengte mee kunnen nemen. Op blote voeten 15 cm uit elkaar de afstand tot je kruis bepalen. Dit x 0,68 geeft een indicatie van de framemaat. Met een stuurpen kun je variëren, deze zijn per cm oplopend verkrijgbaar. Qua stuur zou ik kijken naar een compact stuur (minder drop, dus minder diep onder in de beugel).
Overigens is stuur 7 cm lager dan zadel wel veel voor een "toerist". Heb je wel aangegeven dat je rugklachten hebt? En heb je ook aangegeven wat het doel is: recreatief of sportief?
Overigens rijd ik zelf tegenwoordig op een Specialized Roubaix, omdat ik ook wat ouder wordt(ben).
prj
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Beste allemaal,
Bedankt voor jullie reacties.
Wat betreft de gestelde vragen het volgende.
Ik heb mij net met een waterpas tussen mijn benen door mijn vrouw laten opmeten en kom uit op 94 cm x 0,68 = 63.92. Wat zegt dit getal eigenlijk?
De klachten aan rug beginnen meestal na een kilometer of 60 - 70 en met name als er flink wordt doorgereden.
De tintelende vingers heb ik daarentegen met name in het begin. Gel-pads onder het stuurlint en van die fantastische Roeckl handschoenen heb ik al.
Mijn zoektocht naar een nieuwe fiets heeft zich inmiddels toegespitst op drie modellen, de Wilier Gran Turismo, de Bianchi Infinito en de Fondriest TF3. Tja, enige voorkeur voor een Italiaans ros zit er inderdaad wel in.
Ik heb de geometrie van de fietsen eens op een rij gezet en kom tot het volgende rijtje
Wilier: head tube 20 cm, top tube 58.5 cm, stack 60.1 en reach 40.1 (maat XXL)
Bianchi: head tube 22.5 cm, top tube 58.5 cm, stack 62.2 cm en reach 39.0 cm (maat 61)
Fondriest: head tube 20 cm, top tube 59 cm, stack 59.7 cm en reach 40.2 cm (maat XXL).
Mijn stiekeme voorkeur gaat naar de Fondriest, maar zien jullie op basis van deze gevens reden om een of meerdere van deze fietsen links te laten liggen?
Nogmaals mijn dank voor jullie hulp en ik ben benieuwd naar jullie verdere reacties.
Bedankt voor jullie reacties.
Wat betreft de gestelde vragen het volgende.
Ik heb mij net met een waterpas tussen mijn benen door mijn vrouw laten opmeten en kom uit op 94 cm x 0,68 = 63.92. Wat zegt dit getal eigenlijk?
De klachten aan rug beginnen meestal na een kilometer of 60 - 70 en met name als er flink wordt doorgereden.
De tintelende vingers heb ik daarentegen met name in het begin. Gel-pads onder het stuurlint en van die fantastische Roeckl handschoenen heb ik al.
Mijn zoektocht naar een nieuwe fiets heeft zich inmiddels toegespitst op drie modellen, de Wilier Gran Turismo, de Bianchi Infinito en de Fondriest TF3. Tja, enige voorkeur voor een Italiaans ros zit er inderdaad wel in.
Ik heb de geometrie van de fietsen eens op een rij gezet en kom tot het volgende rijtje
Wilier: head tube 20 cm, top tube 58.5 cm, stack 60.1 en reach 40.1 (maat XXL)
Bianchi: head tube 22.5 cm, top tube 58.5 cm, stack 62.2 cm en reach 39.0 cm (maat 61)
Fondriest: head tube 20 cm, top tube 59 cm, stack 59.7 cm en reach 40.2 cm (maat XXL).
Mijn stiekeme voorkeur gaat naar de Fondriest, maar zien jullie op basis van deze gevens reden om een of meerdere van deze fietsen links te laten liggen?
Nogmaals mijn dank voor jullie hulp en ik ben benieuwd naar jullie verdere reacties.
Ik heb mij net met een waterpas tussen mijn benen door mijn vrouw laten opmeten en kom uit op 94 cm x 0,68 = 63.92. Wat zegt dit getal eigenlijk?
Dat je behoorlijk lang bent. Maar wat dat zegt: Het geeft (mede) een indicatie van het frame dat je nodig hebt. Je zou uitkomen op 64 of 63. Vroeger was dat te bepalen aan de hand van de staande buis (zitbuis) en de bovenbuis. Omdat veel frames tegenwoordig slooping zijn. Blijft eigenlijk alleen de bovenbuis als richtlijn over.
Overigens het is mede een indicatie voor wat je nodig hebt. Als je googelt op framemaat kom je dit vaak tegen als richtlijn.
PS De willier grand turismo is volgens mij ook een zgn comfortbike, dwz met een langere balhoofdbuis (waardoor je wat rechterop komt te zitten.
Dat je behoorlijk lang bent. Maar wat dat zegt: Het geeft (mede) een indicatie van het frame dat je nodig hebt. Je zou uitkomen op 64 of 63. Vroeger was dat te bepalen aan de hand van de staande buis (zitbuis) en de bovenbuis. Omdat veel frames tegenwoordig slooping zijn. Blijft eigenlijk alleen de bovenbuis als richtlijn over.
Overigens het is mede een indicatie voor wat je nodig hebt. Als je googelt op framemaat kom je dit vaak tegen als richtlijn.
PS De willier grand turismo is volgens mij ook een zgn comfortbike, dwz met een langere balhoofdbuis (waardoor je wat rechterop komt te zitten.
prj
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Ben wel benieuwd naar wat TS/Abedel hiermee gaat doen, al een keuze heeft gemaakt ed...Abdel schreef:Beste allemaal,
Mijn stiekeme voorkeur gaat naar de Fondriest, maar zien jullie op basis van deze gevens reden om een of meerdere van deze fietsen links te laten liggen?
Nogmaals mijn dank voor jullie hulp en ik ben benieuwd naar jullie verdere reacties.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Zie:mikethebike schreef:Ben wel benieuwd naar wat TS/Abedel hiermee gaat doen, al een keuze heeft gemaakt ed...Abdel schreef:Beste allemaal,
Mijn stiekeme voorkeur gaat naar de Fondriest, maar zien jullie op basis van deze gevens reden om een of meerdere van deze fietsen links te laten liggen?
Nogmaals mijn dank voor jullie hulp en ik ben benieuwd naar jullie verdere reacties.
http://www.fiets.nl/2013/05/29/fondriest-tf3-1-2/
Geen comfortfiets, wel een blitse kar.
prj
Effe een update. Nog geen keuze gemaakt (niet een van mijn sterkste kanten overigens)
Ik twijfel nog tussen de Fondriest TF3 (hart) of Wilier Granturismo (hoofd). Had inderdaad het artikel in de fiets van mei gelezen en die vat het goed samen; de ene is race en de ander meer performance.
Zit me af te vragen of ik met iets dikkere banden (25mm ipv 23mm) of lagere bandendruk (7bar ipv 8 bar) niet hetzelfde niveau van comfort zou kunnen bereiken. Heb het forum hier doorgespit, maar de meningen zijn verdeeld.
In ieder geval allemaal bedankt voor de input. Ik houd jullie op de hoogte.
Ik twijfel nog tussen de Fondriest TF3 (hart) of Wilier Granturismo (hoofd). Had inderdaad het artikel in de fiets van mei gelezen en die vat het goed samen; de ene is race en de ander meer performance.
Zit me af te vragen of ik met iets dikkere banden (25mm ipv 23mm) of lagere bandendruk (7bar ipv 8 bar) niet hetzelfde niveau van comfort zou kunnen bereiken. Heb het forum hier doorgespit, maar de meningen zijn verdeeld.
In ieder geval allemaal bedankt voor de input. Ik houd jullie op de hoogte.