Ik heb mij bij twee verschillende fietsenmakers laten opmeten en daarbij keurig een blaadje gekregen met allerlei data. Het enige dat mij opvalt, is dat de gegevens die daaruit komen, nou net niet de gegevens zijn die worden vermeld bij de geometrie van de verschillende fietsen die ik op het oog heb als opvolger van mijn huidige fiets.
Ik heb na het doorspitten van dit overigens zeer bruikbare forum geconcludeerd dat de belangrijkste zaken bij een frame de lengte van de horizontale buis en het balhoofd zijn. De horizontale buis wordt wel vermeld, maar de ideale lengte van het balhoofd kan ik nergens vinden. Ook stack en reach komen bij beide metingen niet voor. Wel geeft een van de metingen aan dat ik het beste af ben met een drop van 7 cm (bovenkant zadel / bovenkant stuur).
Het lukt me dus niet om de informatie uit de metingen te vertalen naar de geometrie van de fietsen die ik op het oog heb. In eerste plaats keek ik naar de Wilier Cento Uno en de Ridley Noah, maar ik vermoed dat deze voor mij (44jr./95kg) iets teveel aero zijn. Als alternatief heb ik ook naar performance bikes gekeken, zoals de Specialized Roubaix en de Cannondale Synapse. Omdat ik bij een langere tocht last krijg van slapende handen en pijn in mijn onderrug zouden dit wel eens het betere alternatief kunnen zijn. Maar ja, die aero frames zijn dan wel weer erg fraai. Een outsider is de Fondriest TF3, maar ik kan dus niet uitrekenen of de geometrie van dit frame bij mij past.
Kan iemand mij op weg helpen hoe ik zelf met behulp van de info in de metingen kan uitzoeken welk frame het beste bij mij past?
Bijgaand de resultaten van de 2 metingen:
Cyclefit
Zadelhoogte 830.6 mm
Terugstand zadel 100.3 mm
Cranklengte 175 mm
Zadel - stuur 556.5 mm
Stuurnok - zadel 68.6 mm
Stuurbreedte 440 mm
Framehoogte 619 mm
Framelengte 595 mm
SYSteam
C/T 845 mm
C/C 615 mm
Lengte bovenbuis 581 mm
Voorbouw 138 mm
Hoogte bovenbuis / bovenkant voorbouw 115 mm
Verticale as crank / bovenkant zadelpen 240 mm
Verticale as crank / kruispunt staande en bovenbuis 175 mm
Excuses als ik niet overal de juiste term gebruikt heb, maar ik ben maar een goedwillende liefhebber

Alvast bedankt voor jullie hulp